Deeleconomie nog niet gewenst in transportsector

Economie 24/02/2020 8:27:06

Uit de resultaten van het VIL-project Cambion blijkt dat de toepassing van de deeleconomie in de transportsector voorlopig uitblijft. Een mental shift dringt zich dan ook op.

Lees hieronder verder   
Verwant

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

Last-mile problematiek buiten de stad aangepakt

River Terminal Wielsbeke krijgt renovatie en uitbreiding

Nieuw coördinatiecentrum voor scheepvaart in Antwerpse haven

Intelligente app moet bevoorrading proactief voorspellen en plannen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

(13/5) 5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

(12/5) Volvo Cars partnert met Luminar voor technologie autonome voertuigen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In een sector die sterk onder druk staat, is het voor transporteurs belangrijk zich te kunnen onderscheiden door kwaliteitsvolle service.

Om aan de snel veranderende vraag naar transportmiddelen te kunnen voldoen, voorzien transportbedrijven extra rollend materieel om in te zetten tijdens piekperiodes. Dit zorgt tijdens de dalperiodes echter voor stilstaande trekkende en getrokken voertuigen.

Het delen van dit materiaal kan hier een oplossing voor bieden en bovendien voor extra inkomsten zorgen. Wanneer een vrachtwagen niet bij een klant kan laden of lossen, kan de chauffeur, in plaats van te wachten of terug te rijden naar het depot, een andere opdracht uitvoeren en dus geld verdienen. Ook het aantal gereden kilometers kan hierdoor drastisch beperkt worden.

Het principe van de deeleconomie toepassen in de transportsector brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. De bijkomende administratieve handelingen en verzekeringstechnische aspecten vragen om duidelijke afspraken tussen de verschillende bedrijven.

Tijdens het project werd bovendien snel duidelijk dat het delen van trekkende voertuigen op weinig bijval kan rekenen. Chauffeurs zijn erg gehecht aan hun eigen voertuig en zien dit als hun tweede thuis. Daarom werd enkel het delen van opleggers verder uitgewerkt in dit project.

Ook hierbij is de vrees voor imagoschade reëel. Tijdens het traject is gebleken dat de bedrijfslogo’s op de trailers zeer gevoelig zijn voor veel bedrijven en hun klanten. Dit zal de grootste uitdaging worden tijdens de verdere uitrol van het Cambion-deelproject in de komende jaren.

Enkel een sterke mental shift, zowel bij bedrijfsleiders als bij uitvoerend personeel, kan verandering brengen. De bedrijven moeten nu aan de slag met de resultaten. << (Guy Leysen) (foto: ginasanders - 123RF)

Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Sensirion lanceert nieuwe digitale flow meter voor beademings­apparatuur

De wereldwijde vraag voor sensoren voor toepassing in beademingsapparatuur is de afgelopen maanden explosief gestegen. Daarom heeft Sensirion recent de SFM3019 op de markt gebracht.

Belgische start-up landschap wordt internationaler

De start-up community van Start it @KBC telt ondertussen al meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Heel wat start-ups en scale-ups hebben vaak ook internationale teams.

Cellen lopen beschadiging op door inname koper

TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen ontdekten dat als koper zich in de cel aan eiwitten bindt, er tijdelijke tussenvormen ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel.

Herschikking vakbeurzen Indumation.be en Indumation Network Event

Beursorganisator Industrialfairs heeft, samen met de belangrijkste technologiebedrijven (vertegenwoordigd door Agoria en Indumotion), de timing van deze automatiseringsevents geheroriënteerd

Elektriciteit opwekken uit afvalwater

Anammox-bacteriën maken elektriciteit uit afvalwater door ze te laten groeien op elektroden in afwezigheid van nitriet, aldus de Radboud Universiteit samen met collega’s uit de VS en Saudi-Arabië.

Exoskelet leidt tot 30-38% minder belasting armen van stukadoors

TNO heeft samen met Knauf de effectiviteit getest van een arm-ondersteunend exoskelet bij werkzaamheden van stukadoors, om zo bij te dragen aan duurzame inzetbaarheid van deze vakmensen.

Nils van Dam nieuwe CEO bij Milcobel

De Raad van Bestuur van Milcobel laat weten dat Nils van Dam vanaf vandaag aan de slag is gegaan als nieuwe CEO. Hij brengt 30 jaar ervaring in de voedingsindustrie mee.

UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

Wetenschappers uit 50 landen, inclusief België, gaan klimaatverandering meten in en vlak boven de bodem, in plaats van 1,5 tot 2 meter boven de grond te meten zoals normaal gebeurt.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners