Efficiënter wegenonderhoud dankzij artificiële intelligentie

orinews 26/02/2020 15:39:56

Voor een optimaal onderhoud van haar wegennet gebruikt de gemeente Meise voortaan artificiële intelligentie. Op termijn wil ze die ook inzetten voor het bredere beheer van haar patrimonium.

Lees hieronder verder   
Verwant

Ingenieursbureau Betic onder dak bij VK Architects & Engineers

Sweco heeft SGI Ingénieurs overgenomen

Jan Parys is nieuwe voorzitter van ORI

ORI hoofdsponsor Climate Proof Award van de Belgian Construction Awards

Extra inspanningen voor relance van de bouw- en infrastructuurprojecten

Crisisplatform voor operationele continuïteit kritische gebouwen/organisaties

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

47ste Hogere Cursus Akoestiek

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 21/09/2020 tot 8/02/2021

Energiedelen en Energiegemeenschappen

Thor Centrale Genk

dinsdag 22 september 2020

Robot and machine become one

B&R Webinar

dinsdag 22 september 2020

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - "Toen ik in 2013 startte als schepen van openbare werken belegde ik een vergadering met de diensthoofden en stelde hen de vraag op welke basis het onderhoud van de wegen tot dan toe werd gepland.

Als antwoord gingen er enkele natte vingers in de lucht," vertelt Roel Anciaux van Samen Anders, een lokale kartellijst van sp.a, Groen en onafhankelijken. In heel wat Vlaamse gemeenten verschilt de situatie nauwelijks. "Soms wordt de luidste roeper het eerst bediend, soms is het een ons-kent-ons gebeuren. Wij wilden daarvan af en de hele procedure objectiveren en ons beperkte jaarbudget van 100.000 euro voor het onderhoud van wegen efficiënt verdelen."

Aanbesteding
Meise schreef een aanbesteding uit voor een systeem om de onderhoudsnoden te detecteren en de nodige ingrepen in functie daarvan te plannen. Er kwamen verschillende kandidaten opdagen, maar ingenieurs- en adviesbureau Arcadis haalde de order binnen. Anciaux maakt er geen geheim van dat het aanzienlijke prijsverschil een belangrijke rol speelde in de toewijzing.

Volgens Dirk Vanderlinden van Arcadis is dit prijsverschil met de andere systeemaanbieders te danken aan het gebruik van artificiële intelligentie. Arcadis werkt hiervoor samen met het Nederlandse Cyclomedia (Zaltbommel), een spin-off van de Technische Universiteit Delft. Cyclo-media ontwikkelt sinds de jaren tachtig een vissenoog-camerasysteem waarmee auto’s al rijdend geometrisch nauwkeurige panoramafoto’s (360°) kunnen maken, geschikt voor zowel twee- als driedimensionale bewerkingen. Bij een snelheid van maximaal 120 km per uur maken ze om de vijf meter een foto.

Het gepatenteerde systeem kan flexibel gemonteerd worden op auto’s, maar bijvoorbeeld ook op vaartuigen. "Onze technologie is bij uitstek geschikt voor het systematisch en op grote schaal maken van beeldopnamen. Tot vandaag hebben we in Nederland al ongeveer een miljoen kilometer opgemeten en vastgelegd in 168 miljoen beelden," verklaart managing director Rutger Gerritz. Ook Arcadis bouwde in Nederland al heel wat ervaring op in wegbeheer.

Zelflerend
In Meise legt de camerawagen van Cyclomedia ongeveer 300 km af over de straten én de gewestwegen. Tegelijk maakt hij, door het gebruik van Lidar-technologie, een 3D-scan van de hele gemeente.

Daarna zal Arcadis de beelden analyseren met AI-algoritmes die defecten (zoals dwarsscheuren, dieptescheuren en putten) aan het wegdek en de fiets- en voetpaden kunnen herkennen, kwantificeren en verwerken tot een meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Cyclomedia brengt daarbij ook de toestand van het verkeersmeubilair en de verkeerssignalisatie in beeld. In een volgende fase willen de experts van Arcadis door analyse het MJOP verfijnen.


Roel Anciaux (links), schepen van openbare werken in Meise en Rutger Gerritz, managing director bij Cyclomedia. (foto's: KM)

"De derde fase bestaat uit het samenbrengen van het geoptimaliseerde MJOP met de kennis van de gemeentelijke technische dienst, zodat het kan worden omgezet in een beleidsplan dat is gebaseerd op objectieve criteria en bestuursprioriteiten," legt Anciaux uit.

"Het inventariseren van de straten gekoppeld aan het opstellen van een objectieve prioriteitenlijst slaat vele vliegen in één klap. Met dit systeem kunnen we én de kwaliteit van onze straten verbeteren én we geven het geld uit waar het nodig is. We kunnen ook transparant communiceren over ons gemeentelijk beleid en onze prioriteitenlijst, zodat onze inwoners weten wanneer hun straat aan de beurt komt. Uiteraard mogen ze nog altijd zelf problemen blijven melden. Kleine ingrepen blijven we meteen uitvoeren."

Algoritmen
"We hebben hier het warm water niet uitgevonden," geeft Vanderlinden toe. "De nodige algoritmen bestonden al en zijn als open source-materiaal beschikbaar. Onze inbreng bestaat erin ze vanuit onze specifieke expertise in het beheer van de natuurlijke en bebouwde omgeving toepasbaar te maken op het Belgische wegennet."

Het systeem is zelflerend en zal almaar beter verschillende situaties identificeren. Aan de hand van de verzamelde gegevens genereert het een prioriteitenlijst voor wegenwerken. Doorslaggevend zijn daarbij de aard, de omvang en de intensiteit van een defect. Ook het gebruik van de weg speelt mee. Herstellingen aan een schoolstraat en een doorgangsweg hebben voorrang op die aan een afgelegen, landelijke weg," stelt Anciaux.

Vanderlinden ziet nog meer mogelijkheden. "Het is ook mogelijk om het openbaar groen te scannen. In New York gebeurt dit al. Op die manier kunnen er niet alleen snoeiplannen worden opgesteld, maar is het tevens mogelijk het gemeentelijk bomenpatrimonium te inventariseren en de CO2-waarde van een gemeente te bepalen.

We kunnen ook reclameborden inventariseren, zodat de gemeente een beter beeld krijgt van de belastingen die ze hierop kan heffen. Het is bij uitbreiding ook bruikbaar voor het verlenen van bouwvergunningen. De impact van een ingreep of nieuwbouw op het uitzicht van de omgeving wordt daarbij gevisualiseerd, zodat hij ook meteen duidelijk wordt voor personen zonder ingenieursopleiding."


Dirk Vanderlinden, Operate & Maintain Strategic Lead bij Arcadis. (foto: KM)

Gerritz wijst op de ervaringen in Nederland. "Cyclomedia ontstond in Delft vanuit de afdeling geodesie, voor de fiscale waardebepaling van eigendommen. Intussen werken we er samen met ruim 900 organisaties, waaronder de meeste Nederlandse gemeenten, maar ook verzekeraars, bouw- en vastgoedbedrijven, onderhoudsbedrijven en netbeheerders."

Onder de grond kijken is er nog niet bij. "Maar voor netbeheerders is het ook belangrijk om bijvoorbeeld graafschade vast te stellen. Computerogen zien meer dan mensenogen en vergen vooral minder manuren. Om heel het wegennet van Meise in beeld te brengen hebben we slechts twee weken nodig."

Ondanks de eerdere werking van Cyclomedia in Nederland heeft Meise wel een primeur beet: "Het is hier de eerste keer dat we ook het wegdek in kaart brengen." Cyclomedia en Arcadis willen van Meise een soort benchmark in Vlaanderen maken. "We zijn ook al in gesprek met Sint-Truiden," legt Vanderlinden uit. "In 2020 organiseren we per provincie een informatievergadering voor de belangstellende openbare besturen."

Beperkingen
Het in beeld brengen van het gemeentelijk wegennet kostte Meise 75.000 euro. Het is een momentopname die, om actueel te blijven, minstens na enkele jaren moet worden overgedaan. De gemeentelijke technische dienst moet zelf blijven overleggen met andere spelers, zoals de Vlaamse overheid en de beheerders van de nutsinfrastructuur, om hun werken zoveel mogelijk gebundeld uit te voeren.

Het heeft geen zin om een put in het asfalt te dempen, wanneer dit twee weken later toch wordt opengebroken om een nieuwe rioleringsbuis te leggen. << (foto: Cyclomedia)
door Koen Mortelmans

Kader:
Lidar (Laser Imaging Detection And Ranging) is een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door de reflectie van uitgezonden lasersignalen op te vangen. De afstand wordt bepaald door de tijd te meten die verstrijkt tussen het uitzenden van de lichtpuls en het opvangen van zijn reflectie. Het eindresultaat van een Lidar-scan is een puntenwolk van de buitenomgeving. Deze wolk kan softwarematig worden omgezet in een 3D-model van de omgeving. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Watson-Marlow lanceert nieuwe Certa Plus sinusoïdale pomp

Deze nieuwe pomp is een duurzame en energiezuinigere oplossing voor shear-gevoelige, stroperige farmaceutische producten en nu al de beste in zijn klasse.

Nieuwe reactor maakt waterstofproductie goedkoper en duurzamer

Waterstof wordt een belangrijke energiedrager in de toekomstige circulaire economie. Daarom werkt TU Eindhoven aan een chemische reactor om duurzamere waterstof te maken.

Grensoverschrijdend multi-event in 3D Manufacturing-wereld

Vier organisaties uit de Benelux hebben het plan gesmeed om een nieuw concept in de 3D-productie aan de wereld voor te stellen: een week onderdompeling in de wereld van 3D-manufacturing.

Zonneauto als accu op wielen: ‘altijd en overal stroom’

Een vers kopje koffie tijdens het wildkamperen? Geen probleem! Stopcontacten zijn niet meer nodig als je een zonneauto hebt. Dat bewees het Solar Team Eindhoven met dit nieuwe model.

Regio’s presenteren duurzame toekomstvisie voor chemiesector

Vlaanderen, Nederland en Noordrijn-Westfalen presenteren trilaterale chemiestrategie, die inzet op innovatie en infrastructuur voor succesvolle energie- en klimaattransitie.

IP67 Profinet switches van Helmholz

Budé Innovative Solutions heeft een unieke machine gebouwd voor in de ijsindustrie. Omdat ze veel technologie op een kleine footprint moeten integreren is er gekozen om de PROFINET deelnemers, die via M12 techniek worden aangesloten op de IP67 managed PROFINET switches van Helmholz en door de PI organisatie zijn gecertificeerd.

Partners