Nieuw onderwijsmodel moet studenten voorbereiden op veranderende wereld

Careers 3/03/2020 15:33:55

De internationale organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (OESO) waarschuwt Europa voor een groot tekort aan goed opgeleide medewerkers.

Lees hieronder verder   
Verwant

Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

Navingo Career Event goes digital

Voka lanceert begeleidingstraject voor inclusieve tewerkstelling

Hedwig Maes is nieuwe CEO van Agidens

Coronacrisis houdt arbeidsmarkt ook in 4de kwartaal op laag pitje

Stijn De Beuckelaer is de nieuwe Managing Director van SAP BeLux

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering 2020

Antwerp Expo

van 21/10/2020 tot 22/10/2020

Verleng levensduur installaties met juiste koeling

Online webcast

donderdag 22 oktober 2020

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Keuze van de redactie

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

(8/10) Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

(7/10) Bert Van den Bogerd wint Vlaamse PhD Cup 2020

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Wie vandaag afstudeert, heeft niet alle competenties die bedrijven nodig hebben. Soft skills nemen aan belang toe. Hierin is voor scholen een belangrijke rol weggelegd. Studenten moeten tijdens hun opleiding al worden voorbereid op een snel veranderende wereld.

Zoveel werd duidelijk op de jongste internationale conferentie van het Amerikaanse Instructure in Barcelona. Dit bedrijf ontwikkelt het online leerplatform 'Canvas'. Hiervan maken al meer dan 30 miljoen studenten en leerkachten in 73 landen gebruik. In ons land wordt het o.a. gehanteerd aan de Vlerick Business School in Brussel, de Arteveldehogeschool in Gent, Karel de Grote hogeschool in Antwerpen en Howest in Brugge en Kortrijk.

“65% van de leerlingen die nu in de basisschool zitten, zullen werken in jobs die vandaag nog niet bestaan”, meent de Britse futurist David Price, auteur van 'Open' (How we'll work, live and learn in the future, 2013). Hij reist de wereld rond, geeft lezingen en implementeerde al erg succesvol innoverende opleidingsprogramma's in scholen wereldwijd. “Niet het diploma op zich zal in de toekomst van belang zijn. Het zal er vooral op aankomen wat iemand met de opgedane kennis kan betekenen voor een bedrijf.

Leren wordt ook een continu proces, van de eerste dag op school tot de laatste werkdag. Overigens zal de klassieke job waarbij je een lange loopbaan uitbouwt binnen eenzelfde bedrijf, tot het verleden behoren. Werken zal in de toekomst vooral bestaan uit het uitvoeren van verschillende 'contracten' of 'opdrachten'. Ook de impact van artificiële intelligentie zal niet te onderschatten zijn. We moeten onszelf durven afvragen hoe de wereld er zal gaan uitzien. Het model van lesgeven moet daarop afgestemd worden. Elke leraar moet een futurist zijn. Wie vervangen kan worden door YouTube, moet ook worden vervangen”, zegt de visionair stellig.


“65% van de leerlingen die nu in de basisschool zitten, zullen werken in jobs die vandaag nog niet bestaan”, stelt de Britse futurist David Price. (Foto : Canvascon)

“De werknemer van de toekomst zal meer zelf in de hand moeten nemen. Dit start al in de opleiding. Studenten zullen zelf hun studieloopbaan gaan uitstippelen. Een van de grote uitdagingen ligt daarbij bij de leraar. Die moet afstappen van het traditionele leermodel en een meer faciliterende, begeleidende rol gaan spelen”, benadrukte Dan Goldsmith, CEO van Instructure. “Technologie zal bij deze vorm van educatie geen overbodige luxe meer zijn. Aangezien de technologische evolutie in de industriële wereld met rasse schreden vooruitgaat, moeten studenten technologisch voldoende onderlegd zijn als ze afstuderen.

Als scholen studenten niet helpen de juiste competenties te ontwikkelen, beperken ze hun kansen op de arbeidsmarkt. Scholen moeten hierover ook al vroeger in het leerproces gaan nadenken. Gebeurde dat tot nu toe op 17 à 18 jaar, dan moet daarover nu al liefst tussen 11 en 13 jaar nagedacht worden. Met Instructure houden we de vinger aan de pols om deze shift mee te realiseren. Het leerplatform Canvas is dan ook continu in evolutie. De technologie maakt steeds meer mogelijk.


Scholen moeten niet zoals nu op 17 à 18 jaar gaan nadenken over het ontwikkelen van de juiste competenties maar veel vroeger, liefst al tussen 11 en 13 jaar, zo pleit Dan Goldsmith, CEO van Instructure. (Foto :Canvascon)

Via data-analyse leren we het leergedrag van de studenten kennen. Op basis daarvan kunnen we voorspellende leermodellen ontwikkelen”, stelt Goldsmith. “Online leerprogramma's worden overal steeds meer gevraagd. Blended learning, een combinatie van online leren en verdieping van de materie in de klas, zal overal aan elke school ingang vinden”, benadrukte Jared Stein van Instructure.

Blended en informeel leren
De shift naar blended leren is bij ons al langer ingezet, onder meer aan Arteveldehogeschool in Gent. Sinds september 2018 werkt de hogeschool ook met het leerplatform Canvas. “De studenten maken voor de les een aantal opdrachten. De docent neemt vóór het contactmoment de antwoorden door en kan dan tijdens de les gerichter werken op basis van de noden en bezorgdheden van de studenten”, verduidelijkt Dries Vanacker, stafmedewerker van de dienst onderwijsontwikkeling en -internationalisering.

“Zowel de studenten als de docenten hebben al wel aangegeven dat de studiebelasting hierdoor kan toenemen. We zoeken nu samen naar een werkwijze om een goede balans te vinden.” Als eerste school in Europa maakt Arteveldehogeschool ook gebruik van Portfolium, een ander product van Instructure. “Al heel wat studenten nemen vrijwillig een engagement op. Maar tot nu bleef dat onzichtbaar. Via het e-portfolio kan dit eenvoudig aan het curriculum van de student toegevoegd worden. Let wel, het is geen online cv, maar wel een plek om aan de wereld te tonen wie je bent, wat je kan, over welke competenties je beschikt en waar de wereld jou kan vinden. Het e-portfolio blijft ook levenslang beschikbaar. Ook lang na het afstuderen blijven de ex-studenten hier toegang tot hebben.”


Met het leerplatform Canvas krijgen studenten opdrachten die de docent helpen meer gericht les te geven. Hierdoor neemt de studiebelasting toe. “We zoeken nu samen naar een werkwijze om een goede balans te vinden”, zegt Dries Vanacker, stafmedewerker van de dienst onderwijsontwikkeling en internationalisering, Arteveldehogeschool. (Foto : GF)

Ruim twee jaar geleden lanceerde Arteveldehogeschool zelf het platform 'Gentlestudent.gent'. “We bevroegen toen verschillende organisaties in het Gentse. Ze kunnen hun noden en ideeën op het platform posten. De studenten krijgen dit via hun smartphone binnen en kunnen zich hiervoor dan aanbieden. Zo kunnen ze volledig informeel buiten de schoolmuren leren.”

Online MBA
Aan de Vlerick Business School kun je de opleiding MBA al voor 100% online volgen. Daarmee is de school een pionier in België. De cursus bestaat al ruim 50 jaar op de traditionele manier en is wereldbekend. Studenten uit de VS, China, Japan, Thailand, maar ook Finland, Italië tot in Afrika toe volgen de cursus bij Vlerick. Voor hen is het handiger om de opleiding van op afstand te kunnen volgen.

“Het volstond niet om de bestaande cursus te gaan omzetten voor de online omgeving. We moesten die volledig herdenken”, beklemtoont business manager Online MBA Maarten Van der Bist. “Belangrijk daarbij is dat we online dezelfde kwaliteit en dezelfde leerervaring konden bieden. Tot in het kleinste detail. Zo vonden we het bijvoorbeeld nodig om onze deelnemers een kwalitatieve hoofdtelefoon op te sturen in hun welcome box om met live interactie iedereen ten volle te kunnen betrekken bij de discussies.


Voor de Online MBA “moesten we de bestaande cursus volledig herdenken”, aldus Maarten Van der Bist, Vlericks business manager Online MBA. (© Fotostudio De Grove bvba)

Naast livesessies zijn ook rollenspelen en gamification gebruikte mogelijkheden om de leerdoelen op een impactvolle manier te bereiken. Dat vergde ook van de docenten een grote aanpassing. De studenten krijgen uiteindelijk een officieel diploma.” Van der Biest werkte er met zijn team twee jaar aan. Op 1 januari 2018 startten de eerste studenten en in maart 2020 studeren de eersten af. Momenteel volgt al een vijftigtal studenten de cursus Online MBA. We verwachten dat dit aantal alleen maar zal stijgen.” << (foto: rawpixel - 123RF)
Door Elke Lamens

Kader: Softskills
Een enquête van Instructure bij bedrijven en scholen in het Verenigd Koninkrijk leert dat acht op de tien werkgevers een lacune zien tussen de nodige en beschikbare competenties. 82% van de bedrijven en evenveel leerkrachten uit het secundair onderwijs geloven dat er een tekort is aan opgeleide kandidaten met de competenties die bedrijven vragen.

De meest gevraagde skills bij bedrijfsleiders zijn probleemoplossend denken (51%), samenwerking en teamwerk (38%) en digitale geletterdheid (35%), m.a.w. beschikken over de vaardigheden die essentieel zijn om ten volle te kunnen deelnemen aan onze gedigitaliseerde maatschappij. Zowel bedrijfsleiders als leerkrachten hechten veel minder belang aan het diploma op zich (11%).

Bovendien geloven bedrijfsleiders (80%) en leerkrachten (90%) dat het nog vijf jaar zal duren vooraleer deze kloof kan gedicht worden. De enquête versterkt de waarschuwing van de OESO over de economische implicaties van deze kloof om competitief te kunnen blijven in de wereldeconomie. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

Elia groep lanceerde de marktplaats re.alto om aanbieders en gebruikers uit alle lagen van de energiesector samen te brengen om op die manier de digitalisering te versnellen.

essenscia over hervorming Europese chemiewetgeving

De Europese Commissie heeft haar Chemicals Strategy for Sustainability gelanceerd als onderdeel van de Europese Green Deal. Sectorfederatie essenscia geeft alvast zijn mening hierover.

Biosensor voor continue monitoring door middel van moleculaire look-alike

TU Eindhoven ontwikkelde een sensor op basis van moleculaire look-alikes: een belangrijke ontwikkeling voor toekomstige biosensoren om gezondheid en ziekte te monitoren.

Ecosysteem IO.Energy gaat nieuwe fase in

De eerste testfase met acht proefprojecten werd onlangs afgerond en IO.Energy 2.0 wordt begin 2021 gelanceerd. De projecten gaan daarna de demonstratiefase in.

Medicijnen sneller beschikbaar met innovatieve technologie

De ontwikkeling van een medicijn duurt zo'n 13 jaar en kost tot wel 2,5 miljard dollar. Maar dat kan veel sneller en goedkoper via microtracing en Accelerator Mass Spectrometry, aldus TNO.

Vlaamse steun voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek

De raad van bestuur van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) heeft de nieuwe aspirantenmandaten fundamenteel en strategisch basisonderzoek toegekend aan 495 onderzoekers.

Ammoniak produceren zonder CO2-uitstoot

Door de bundeling van twee technologieën, een plasmareactor en een filter uit de auto-industrie, ontdekten wetenschappers van KU Leuven en UAntwerpen een CO2-vrij alternatief.

Circulaire tuinbouwsector steeds dichterbij

Na drie jaar kennis en ervaringen verzamelen, kan het BioBoost-project ideeën aanreiken om reststromen uit de tuinbouw beter te benutten, met verdienmodel voor tuinders.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners