Nieuwe fabriek, nieuwe HR-uitdagingen - artikel

Careers 10/03/2020 9:41:03

Air Liquide en Covestro sloten in 2018 een langdurig contract af voor de levering van waterstof door Air Liquide aan de Covestro-vestiging in Antwerpen. Hiervoor wordt een fabriek gebouwd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Flanders Make stelt Tom Munters aan als CTO

Pharma.be start zoektocht naar nieuwe CEO

Coronacrisis zorgt tijdelijk voor minder faillissementsuitspraken

VEB krijgt Marc De Clercq als nieuwe voorzitter

Jérôme Van Biervliet wordt nieuwe algemeen directeur VIB

Eneco benoemt As Tempelman tot CEO

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze gloednieuwe fabriek zal in de loop van 2020 waterstof leveren aan Covestro. Het zal ook andere klanten in de Antwerpen-regio beleveren. Air Liquide is daarom op zoek naar een tiental technisch geschoolde personen extra in de nu al ‘overbeviste’ vijver van de Antwerpse haven.

Waterstofgas speelt binnen de petrochemie een cruciale rol in verschillende processen. Het wordt ingezet om ruwe olie te ontzwavelen, maar eveneens als grondstof voor de productie van aniline, één van de bouwstenen voor polyurethanen. De grote spelers in deze wereld produceren van oudsher zelf ook waterstof. Maar om velerlei redenen wordt in toenemende mate gekozen om deze grondstof van Air Liquide af te nemen. “Veel bedrijven focussen zich op hun kerncompetenties,” aldus International Senior HYCO expert, Dirk Simons.

“Ook kampt de Belgische petrochemie met een verouderd machinepark waarvoor investeringen zich opdringen. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Het is logisch dat een optimalisatie van de productie voorop wordt gesteld. Bovendien blijven al deze fabrieken groeien waardoor de vraag veelal de capaciteit van de eigen waterstofgas-productie overtreft.”

Nieuw contract noodzaakt nieuwe fabriek
Sinds eind jaren negentig biedt Air Liquide een oplossing in de vorm van een waterstofnetwerk dat wordt gevoed door fabrieken die het bedrijf op of vlakbij de sites van de grootste klanten bouwt. “We injecteren onze waterstof in dat netwerk en beleveren op die manier onze klanten,” zegt operations director André Rekveld. “De zes fabrieken, die we in de Benelux bouwden, volstonden om aan de vraag te voldoen. Tot Covestro een langdurig leveringscontract met ons afsloot. Dé uitgelezen opportuniteit voor Air Liquide om in een zevende plant te investeren.” Het betreft een investering van 80 miljoen euro.



Ecologisch verantwoord waterstof produceren
De ecologische voetafdruk van waterstofproductie is niet gering. “Waterstof wordt gemaakt door reforming van aardgas,” aldus Dirk Simons. “De reactie vereist veel warmte wat het proces erg energie-intensief maakt. Tot nu toe werd de restwarmte omgezet in stoom die we verkochten aan afnemers in de nabijheid van de waterstoffabrieken. Zo werd de energie toch gedeeltelijk gevaloriseerd.

Helaas daalt de vraag naar stoom sterk omdat ook onze klanten op zoek gaan naar verhoogde energie-efficiëntie en/of naar ecologische alternatieven voor hun productie. Air Liquide wil graag inspelen op deze trend die past in het verminderen van de CO2-uitstoot. Daartoe ontwikkelden we zelf een totaal nieuwe productiemethode voor waterstof. Na vier jaar uittesten op pilootschaal, wordt ze de pijler van onze nieuwe fabriek bij Covestro. Vooral omdat deze klant totaal geen nood heeft aan stoom.”

10% minder uitstoot
Het aardgas wordt nog steeds ‘gekraakt’ om waterstof te maken. Het grote verschil is dat het nieuwe ‘SMR-X’-concept anders met restwarmte omgaat. André Rekveld: “We gebruiken de restwarmte telkens opnieuw, via warmtewisselaars. Zo is er geen stoom meer op overschot, wat het hele proces flink wat energie-efficiënter maakt. Bovendien kunnen we een gedeelte van de CO2 als grondstof verkopen aan een nabijgelegen fabriek. Daarmee zal de totale uitstoot ongeveer 10% lager liggen dan bij een traditionele reformer voor de productie van waterstof.”

Toonbeeld van industrie 4.0
Dit is echter niet de enige primeur van de nieuwe waterstofgasfabriek. Air Liquide besloot immers om het nieuwe proces te koppelen aan een ver doorgedreven digitalisering en automatisering, zodat de plant op een minimaal personeelsbestand zal draaien. “’s Nachts zal niemand aanwezig zijn en tijdens het weekend wordt enkel een korte controleronde gelopen,” legt Dirk Simons uit.

“Dat is al het geval in andere fabrieken maar gemiddeld gaat er vijf jaar over vooraleer we zover zijn. Nu wordt dit regime al vanaf de eerste dag geïmplementeerd! Spannend, maar zeker geen utopie. Deze fabriek heeft alles om in het industrie 4.0-verhaal te passen. Metadata, internet of things, virtual reality,… openen vele deuren naar nieuwe wegen die we met Air Liquide graag inslaan.”

Ecologie en high tech als rekruteringstroeven
Intussen is Air Liquide volop bezig met de zoektocht naar geschikte medewerkers voor deze nieuwe fabriek. “Tien mensen vinden, lijkt op het eerste gezicht niet zo moeilijk,” vertelt André Rekveld. “Helaas blijft België kampen met een enorme schaarste aan technisch geschoold personeel. Zeker in de haven van Antwerpen.

We schakelden een externe specialist in om mee te helpen zoeken. Intussen zagen we al enkele kandidaten. De geïnteresseerden bleken vooral aangetrokken door de combinatie van spitstechnologie en het ecologische karakter van de nieuwe fabriek. Milieu is voor veel jonge mensen een belangrijk keuze-criterium.”

Gevarieerde job
Een andere troef die Air Liquide in de rekrutering uitspeelt, is het gezochte ‘poly-competent’ profiel. Of beter, de mogelijkheid om zich in de breedte te ontwikkelen. “Het personeelsbestand van de fabriek is zo klein, dat iedereen eigenlijk alles moet kunnen,” legt Dirk Simons uit. “We zoeken zowel ingenieurs als andere technisch geschoolde mensen met een zekere maturiteit en specifieke ervaring die hun kennis aan collega’s kunnen overbrengen én ook bereid zijn om nieuwe expertise op te bouwen.

Daarnaast willen we graag enkele schoolverlaters aanwerven met een grote honger om bij te leren. Zij zullen dan op twee à drie jaar een specialisatie verwerven die we in andere plants van Air Liquide kunnen gebruiken. Concreet spreidt het takenpakket zich over operations, instrumentatie, maintenance, milieu, veiligheid, werkvergunningen, procesoptimalisatie, …”

André Rekveld vervolgt: “Kortom, iedereen zal een erg gevarieerde job hebben. Met heel wat beslissingsrecht, want ook dat hoort bij een volautomatische fabriek. Telkens zijn er twee mensen ‘van wacht’. Als de plant een noodsignaal doorstuurt, moeten zij gepast reageren. Met een ingreep van op afstand, of door naar de site te rijden en daar indien nodig de productie bij te sturen of terug op te starten.

Dat betekent dat we op het oordeel van die mensen moeten kunnen vertrouwen. Kandidaten die zich in dit plaatje herkennen, mogen ons zeker contacteren. Hoe sneller het team volledig is, des te sneller we met de opleiding kunnen starten. Bovendien kunnen ze de bouw van de fabriek mee volgen, wat een grotere betrokkenheid én inzicht in de processen en assets met zich meebrengt.”

Ben je leergierig, werk je graag autonoom, woon je op minder dan een uur van het Antwerpse havengebied en voel je je na het lezen van dit artikel aangesproken tot de organisatie en de nieuwe site? Ga dan naar onze website of LinkedIn pagina en solliciteer op de functie van Plant Engineers Antwerpen. Of contacteer André of Dirk. <<

www.airliquide.com /> <em>andre.rekveld@airliquide.com /> <em>dirk.simons@airliquide.com>

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor 128 hybride bussen voor de MIVB Brussel. Daarnaast omvat de bestelling een optie voor service en onderhoud van de aandrijflijn en batterijen.

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Een consortium van Jan De Nul, Algemene Ondernemingen Soetaert, Almex Metaal en Demako zal de sluisdeur in de ICO-terminal in de achterhaven van Zeebrugge grondig renoveren.

Belgian Cycling Factory neemt fietsincubator Bikeville over

Bikeville, de incubator voor bedrijven in de fiets- en mobiliteitsindustrie, wordt overgenomen door Belgian Cycling Factory (BCF), één van de toonaangevende spelers op de fietsmarkt.

75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

De Europese Investerings­bank Bank (EIB) en de Europese Commissie hebben een lening van 75 miljoen euro toegekend aan ArcelorMittal voor de bouw van twee baanbrekende projecten in Gent.

Efficiënt beheer van laagspanningsmotoren via de cloud

In zowat elke industriële omgeving draaien er laagspanningsmotoren: ventilatoren, pompen, … Dat zijn apparaten die u regelmatig moet onderhouden om de goede werking ervan te garanderen.

Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

Superchiraal licht is licht met een ultrahoog hoekmoment en een draaiing van het licht rond haar eigen as, waardoor het licht zich voortplant volgens een helix.

Exportkabels SeaMade offshore windparken in dienst genomen

SeaMade laat weten dat de export kabelverbindingen van de offshore windparken Seastar en Mermaid naar het Modular Offshore Grid (MOG) succesvol zijn getest en in dienst zijn genomen.

Wisselend resultaat voor goederenoverslag Antwerpse haven

De totale goederen­overslag van Port of Antwerp kende een daling in april ten gevolge van de coronacrisis, maar steeg in de eerste vier maanden van dit jaar met 0,4% ten opzichte van 2019.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners