Vrouwelijk talent aan het hoofd van een familiebedrijf

orinews 25/03/2020 15:17:30

Slechts 5% van de bedrijven in België wordt geleid door een vrouw. En toch ontmoeten wij er één in de bouwwereld waar vrouwen slechts 8,7% van de tewerkstelling vertegenwoordigen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Ingenieursbureau Betic onder dak bij VK Architects & Engineers

Sweco heeft SGI Ingénieurs overgenomen

Jan Parys is nieuwe voorzitter van ORI

ORI hoofdsponsor Climate Proof Award van de Belgian Construction Awards

Extra inspanningen voor relance van de bouw- en infrastructuurprojecten

Crisisplatform voor operationele continuïteit kritische gebouwen/organisaties

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Basiskennis bedrijfsfinanciën

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/08/2020 tot 31/08/2020

Onderhandelen met impact (online)

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/08/2020 tot 27/08/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Piping en Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 2/09/2020 tot 21/01/2020

Big data in the cloud

Het ingenieurshuis - Antwerpen

donderdag 3 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Keuze van de redactie

(13/7) Verwerking afvalstof lignine tot groene olie in proeffabriek

(7/7) ArcelorMittal zoekt partner voor warmtenet in North Sea Port

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Ingenieursbureau Evolta viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Het werd in 1980 opgericht door Jozef De Smet, vandaag leidt dochter Nele het bedrijf. Die familiale opvolging was nochtans niet vanzelfsprekend. “Mijn vader plaatste het belang van zijn bedrijf voorop en vond dat de organisatie in de eerste plaats door de juiste persoon moest geleid worden.”

Nele stapte in 2004 in het familiebedrijf. "Bij Evolta starten zonder ervaring was zeker geen optie. Na mijn studies ging ik aan de slag als management consultant bij Accenture.”  Daar gaf ze adviezen inzake management, strategie en organisatie. Opvallende projecten waaraan ze meewerkte waren de Copernicus-reorganisatie van de Belgische federale overheidsdiensten en de omvorming van De Post tot het nu deels private bpost. Dat leverde haar veel nuttige ervaring op.

Vorm geven aan de toekomst
"In 2004 vroeg mijn vader me om de functie van business development manager in te vullen bij Evolta. Ik vond het een moeilijke keuze om Accenture te verlaten want ik haalde veel voldoening uit mijn job. En toch sprak zijn aanbod me wel aan. De bouw is een sector waar je tastbare resultaten van je werk ziet en een bijdrage kan leveren aan een mooiere wereld. Ook vandaag nog is dat mijn drive. We vertalen dat intussen in onze slogan ‘Shape the future’. In eerste instantie wou ik mijn plaats verdienen, door effectief bij te dragen tot de realisatie van een project."

Vader De Smet gaf Nele meteen de coördinatie van een fors dossier: het nieuwe hoofdkantoor van Eandis (nu Fluvius) in Melle. "Voor dit project met een investeringswaarde van 25 miljoen euro, moesten we binnen de negen maanden het ontwerp leveren. Daarna is het gebouwd op veertien maanden. Het omvatte onder meer de aanleg van één van de allereerste Beo-systemen voor het gebruik van bodemenergie in België. Intussen is boorgat-energieopslag een routinetechniek, maar toen konden we nauwelijks naar bestaande realisaties refereren."


Het hoofdkantoor van Eandis (Fluvius) in Melle was een van de eerste gebouwen in Vlaanderen dat verwarmd en gekoeld wordt via een Beo-veld. Het was ook de eerste grote opdracht van Nele De Smet binnen Evolta. (Foto: Frank Goethals / Fluvius)

Juiste vragen stellen en ander perspectief
Als projectmanager moest Nele De Smet zich bekommeren om de aansturing van het eigen expertenteam, de integratie van de verschillende ontwerpdisciplines tot één coherent ontwerp, de planning, de bewaking van het budget en de controle op de kwaliteit van de werken. "Evolta was toen al een middelgroot ingenieurskantoor. Uiteraard kon ik terugvallen op de expertise die we in huis hadden. Als projectmanager hoefde ik zelf geen technische problemen op te lossen, maar als leidinggevende moest ik het wel door en door begrijpen. Het komt er op aan mensen samen te brengen, de juiste vragen te stellen en echt te luisteren. Ook naar wat niet gezegd wordt. Verder helpt mijn leergierigheid en bekijk ik zaken graag vanuit een ander perspectief. Dat helpt om tot inventieve oplossingen te komen. "

In de jaren die volgden was Nele De Smet verantwoordelijk voor het overnamebeleid van het bedrijf, leidde ze de afdeling infrastructuur en gaf ze mee vorm aan de strategie en de organisatie. Die telt naast de afdeling infrastructuur, nog een afdeling gebouwen en consultancy services. Momenteel neemt ze de rol op van CEO en maakt ze deel uit van het bestuur van ORI, de nationale sectororganisatie van advies- en ingenieursbureaus.

Koesteren van talent
"Ik vind het een privilege om leiding te mogen geven aan zoveel talent. Ik blijf verbaasd over de flexibiliteit van onze medewerkers en bewonder de snelheid waarmee ze kennis verwerven." stelt de CEO. "Ze engageren zich voor hun projecten, denken mee met hun klanten en willen ook bijdragen tot een sterkere organisatie. Bij ons krijgen ze de ruimte om echt het verschil te maken.”

Ze merkt ook op dat er voor ingenieurs heel wat aanbiedingen zijn. "We vinden onvoldoende talent in de bouwsector, omdat er nu eenmaal meer vraag dan aanbod is. Ook daarom hecht ik bijzonder belang aan het koesteren van het talent dat we hebben. Wij investeren evenveel in ons personeel, onder andere door ons beleid rond veerkracht, als in onze klanten. Een gelukkige medewerker is trouwens de beste garantie op een gelukkige klant."


Het bureau ontwerpt nu de renovatie en uitbreiding van het laboen kantoorgebouw aan de zuiveringsinstallatie van Aquafin in Hofstade (Aalst). Aquafin realiseerde er eerder een riothermieproject. De energiewinning uit rioolwater zal de verwarming en de koeling van het gebouw dekken. (foto: Evolta)

Complexe vraagstukken vragen om samenwerking
In de loop der jaren zag Nele De Smet de eisen, die aan ingenieursbureaus worden gesteld, sterk evolueren. "Het ingenieursbureau en de ingenieur van vandaag buigen zich over complexe vraagstukken en moeten conceptueel erg creatief zijn. Dit uit zich ook in de gewijzigde samenstelling van de teams. Meer en meer bestaan die uit mensen met verschillende opleidingen. Naast architecten en ingenieurs bouwkunde of technieken gaat het om onder meer bio-ingenieurs, landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen en mobiliteitsexperts. Samenwerken in multidisciplinaire teams is bijzonder boeiend, omdat elkeen zijn eigen invalshoek heeft. Dat daagt ons uit om problemen diepgaand te analyseren en stimuleert onze creativiteit."

Traditioneel model van aanbesteden en vergoeden is hinderpaal
De nadruk op samenwerking weerspiegelt volgens Nele De Smet ook de evolutie in de bouwwereld. "Daar stapt men gaandeweg over van hiërarchische relaties tussen opdrachtgevers, architecten, ingenieursbureaus, aannemers en leveranciers naar gelijkwaardige partners. Dan komt het erop aan om openhartig met elkaar te praten. Luisterbereidheid is daarbij essentieel. Ultiem streeft iedereen hetzelfde doel na : kwalitatief bouwen.”

De manier van aanbesteden en vergoeden is wél een hinderpaal. "Dit gebeurt nog traditioneel op basis van een percentage van de kostprijs van de werken. Waar zit dan de financiële stimulans om naar meerwaarde te zoeken en ondernemend te zijn? Bovendien ondersteunt dit vergoedingsmodel de principes van partnership niet, doordat het uitgaat van een verdeling van verantwoordelijkheden en risico tussen de opdrachtgever, de ontwerper en de aannemer, waaraan het gezamenlijk doel ondergeschikt wordt." <<
Door Koen Mortelmans

Kader 1: Publieke ruimte gedurfd ontwerpen
De aanleg of heraanleg van publieke ruimte is een boeiend en complex verhaal. Burgers zijn mondiger en gevoeliger voor overlast. "Naast het ontwerpen van wegen en riolering impliceert publieke ruimte vandaag de dag ook klimaatbestendigheid, hemelwaterplanning, groenaanleg, mobiliteit…" legt De Smet uit. "Al tijdens de ontwerpfase de krachten bundelen en intensieve participatie van buurtbewoners draagt bij tot een ander perspectief en resulteert in een gedurfder ontwerp. Als voorbeeld vermeldt ze de heraanleg van de cluster Hertstraat, in hartje Gent. "De bestaande rooilijn beperkte sterk de mogelijke opties. De bewonersparticipatie bracht daarin meer ruimte voor een echt uniek ontwerp. Daarmee zijn we nu één van de vijf genomineerden, uit de 38 inzendingen, voor de Vlario-innovatieprijs.” <<

Kader 2: Innoverende concepten
Evolta maakt van het ontwerp van complexe projecten in de publieke ruimte zijn visitekaartje. Het bureau staat vooraan in de realisatie van innoverende concepten, zoals fietssnelwegen in alle Vlaamse provincies en kernherwaarderingen, zoals de heraanleg van de Grote Markt in Hasselt, waar onder meer een 45 jaar oude en 15 m hoge boom herplant werd die 6 ton weegt. Natuur weer in de stad brengen creëert een ongelooflijke meerwaarde die mensen aanvoelen. (Foto: Evolta - Visualisatie: Claar – UAU) <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Festo toont nieuwe bionic-projecten op virtuele Hannover Messe

Deze bionics zijn steevast publiekstrekkers op de Hannover Messe. Het bedrijf, sterk in pneumatische en elektrische automatiseringstechnologie, stelt ze dit keer voor op het online corona-alternatief.

Clinchen onder stroom - artikel

Elektrificatie is niet meer te stoppen. Niet alleen in de automobielindustrie, ook elders vind je steeds vaker elektrische aandrijvingen, gevoed door batterijsystemen.

Verwerking afvalstof lignine tot groene olie in proeffabriek

De groene olie dient als grondstof voor bioplastics, chemicaliën en brandstof. De installatie van Vertoro, een spin-off van TU Eindhoven, is deel van een unieke Multi Purpose Pilot Plant.

Afstand houden en volgen ... - artikel

Nog maar kort geleden leek onze overheid een contacttracing-app op je smartphone te willen installeren als een manier om te sturen in de strijd tegen de verspreiding van Covid-19.

Tom Hautekiet aangesteld als nieuwe CEO Port of Zeebrugge

Na een selectieprocedure en een screening van een 110 potentiële kandidaten door een onafhankelijk extern selectiekantoor, werd Tom Hautekiet gekozen als opvolger van Joachim Coens.

Composieten op zoek naar nieuwe toepassingen - artikel

Nu JEC World in Parijs toch niet doorgaat, klopten we aan bij Linde De Vriese, Team Lead Composites bij het SLC-Lab van Sirris in Heverlee, om te vernemen welke trends de sector beheersen.

ArcelorMittal zoekt partner voor warmtenet in North Sea Port

ArcelorMittal Belgium start deze zoektocht samen met Provincie Oost-Vlaanderen, POM Oost-Vlaanderen, Psychiatrisch Centrum Sint-Jan-Baptist Zelzate en gemeente Zelzate.

Onderzoekers brengen luchtcirculatie Covid-19 beter in kaart

Een unieke luchtopstelling maakt luchtstroom real-time zichtbaar. Dit om het effect van mondkapjes te meten en ventilatie-oplossingen voor het openbaar vervoer en theaters te testen.

Leybold breidt Turbovac i/iX-familie verder uit

Vacuümspecialist Leybold heeft zijn Turbovac i/iX-serie uitgebreid met de maten 850 i/iX en 950 i/iX tot zes modellen. De twee nieuwe turbomoleculaire pompvarianten worden voornamelijk gekenmerkt door een langere, probleemloze werking, een langere levensduur van het systeem en lagere bedrijfskosten.

Partners