Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

Columns & Blogs 27/03/2020 9:24:23

De ‘Green Deal’ heeft ook bij technologen in de lucht- en ruimtevaart al heel wat stof doen opwaaien. Is luchtvaart zonder emissie mogelijk? Europa legt de lat erg hoog.

Lees hieronder verder   
Verwant

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Maar om de transitie naar lage-emissietechnologie te kunnen maken is er natuurlijk ook van de industrie ondersteuning nodig.

Om de uitvoering van de Green Deal mogelijk te maken, heeft Europa de zogenaamde ‘Important Project of Common European Interest’-projecten (IPCEI) aangekondigd. Deze projecten kunnen in omvang tot enkele miljarden euro’s groot zijn. De middelen komen van de lidstaten. Agoria en CFK Valley Belgium proberen actief om bedrijven met relevante technologie te informeren en te betrekken bij IPCEI-initiatieven voor waterstoftechnologie.

Waterstofgas wordt momenteel voornamelijk geproduceerd met fossiele bronnen (gas, steenkool,…) maar er wordt met groeiende belangstelling gekeken naar waterstofgas als opslagmedium van hernieuwbare energie en als nul-emissiebrandstof voor transporttoepassingen.

Voor wat betreft windenergie was er eind 2018 een capaciteit van 194 GW beschikbaar in Europa, ruim 14% van de totale energiebehoefte (*). Adwin Martens (Waterstofnet) wijst op het belang van de bestaande pijplijninfrastructuur voor aardgas. Mits bepaalde aanpassingen kan ditzelfde netwerk in de toekomst worden gebruikt voor het transport van waterstofgas van landen die groene waterstof produceren naar de netto verbruikers.

Waterstof en luchtvaart: Belgische bedrijven werken aan relevante technologie
Waterstof en luchtvaart, de combinatie doet sommigen ongetwijfeld denken aan de ramp met de Hindenburg… Toch is het anno 2020 niet enkel om de lichtheid van het gas te doen, maar nog meer om de converteerbaarheid.

Brandstofcellen kunnen waterstofgas met hoge efficiëntie opnieuw omzetten in elektrische energie. Sabca werkt aan nieuwe drones die op waterstofgas kunnen vliegen. Met een lichte composieten waterstofgastank en een brandstofcel kan een drone langer in de lucht blijven dan wanneer wordt gebruikgemaakt van Li-Ion batterijen. Ook Airbus kijkt naar waterstofgas als mogelijke vliegtuigbrandstof van de toekomst. De ambitie van de Europese luchtvaartbouwer is om passagiersvliegtuigen te ontwikkelen die CO2-neutraal zullen vliegen.

Optimum CVP (Plastic Omnium) is een bedrijf dat vele jaren ervaring heeft met de ontwikkeling, het ontwerp en het modelleren van composieten opslagtanks voor waterstofgas onder hoge druk (700 bar). Delta Engineering ontwikkelt dan weer plasmacoatingtechnologie waarmee de barrière-eigenschappen van de tanks langs de binnenzijde kunnen worden verbeterd.

Ook andere Belgische innovators zoals Borit, John Cockerill, Agfa Gevaert, Umicore en Bekaert hebben heel wat ontwikkelingen gedaan die zeer relevant zullen worden in de waterstofeconomie. Agoria zal in de nabije toekomst samen met Waterstofnet en de Europese Commissie bedrijven ondersteunen om de weg te vinden naar deze nieuwe opportuniteiten. <<
door Wouter Geurts, Business Group Leader Manufacturing – Composites, Agoria

(*) Source Wind 2020


www.agoria.be

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

Mirmex Motor nv uit Mont-Saint-Guibert bij Louvain-la-Neuve ontwerpt, bouwt en verhandelt kleine elektromotoren, zo groot als een batterij of sigaar, met diameters van 8 tot 60 mm.

Cargill bouwt eerste fabriek voor winning biodiesel

De nieuwe fabriek zal deel uitmaken van de bestaande vestiging in Gent, die zaden perst en ook Bioro biodiesel destilleert. Cargill investeert 127 miljoen euro in dit nieuwe project.

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners