Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

Columns & Blogs 27/03/2020 9:24:23

De ‘Green Deal’ heeft ook bij technologen in de lucht- en ruimtevaart al heel wat stof doen opwaaien. Is luchtvaart zonder emissie mogelijk? Europa legt de lat erg hoog.

Lees hieronder verder   
Verwant

Telewerk in coronatijden - column

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Maar om de transitie naar lage-emissietechnologie te kunnen maken is er natuurlijk ook van de industrie ondersteuning nodig.

Om de uitvoering van de Green Deal mogelijk te maken, heeft Europa de zogenaamde ‘Important Project of Common European Interest’-projecten (IPCEI) aangekondigd. Deze projecten kunnen in omvang tot enkele miljarden euro’s groot zijn. De middelen komen van de lidstaten. Agoria en CFK Valley Belgium proberen actief om bedrijven met relevante technologie te informeren en te betrekken bij IPCEI-initiatieven voor waterstoftechnologie.

Waterstofgas wordt momenteel voornamelijk geproduceerd met fossiele bronnen (gas, steenkool,…) maar er wordt met groeiende belangstelling gekeken naar waterstofgas als opslagmedium van hernieuwbare energie en als nul-emissiebrandstof voor transporttoepassingen.

Voor wat betreft windenergie was er eind 2018 een capaciteit van 194 GW beschikbaar in Europa, ruim 14% van de totale energiebehoefte (*). Adwin Martens (Waterstofnet) wijst op het belang van de bestaande pijplijninfrastructuur voor aardgas. Mits bepaalde aanpassingen kan ditzelfde netwerk in de toekomst worden gebruikt voor het transport van waterstofgas van landen die groene waterstof produceren naar de netto verbruikers.

Waterstof en luchtvaart: Belgische bedrijven werken aan relevante technologie
Waterstof en luchtvaart, de combinatie doet sommigen ongetwijfeld denken aan de ramp met de Hindenburg… Toch is het anno 2020 niet enkel om de lichtheid van het gas te doen, maar nog meer om de converteerbaarheid.

Brandstofcellen kunnen waterstofgas met hoge efficiëntie opnieuw omzetten in elektrische energie. Sabca werkt aan nieuwe drones die op waterstofgas kunnen vliegen. Met een lichte composieten waterstofgastank en een brandstofcel kan een drone langer in de lucht blijven dan wanneer wordt gebruikgemaakt van Li-Ion batterijen. Ook Airbus kijkt naar waterstofgas als mogelijke vliegtuigbrandstof van de toekomst. De ambitie van de Europese luchtvaartbouwer is om passagiersvliegtuigen te ontwikkelen die CO2-neutraal zullen vliegen.

Optimum CVP (Plastic Omnium) is een bedrijf dat vele jaren ervaring heeft met de ontwikkeling, het ontwerp en het modelleren van composieten opslagtanks voor waterstofgas onder hoge druk (700 bar). Delta Engineering ontwikkelt dan weer plasmacoatingtechnologie waarmee de barrière-eigenschappen van de tanks langs de binnenzijde kunnen worden verbeterd.

Ook andere Belgische innovators zoals Borit, John Cockerill, Agfa Gevaert, Umicore en Bekaert hebben heel wat ontwikkelingen gedaan die zeer relevant zullen worden in de waterstofeconomie. Agoria zal in de nabije toekomst samen met Waterstofnet en de Europese Commissie bedrijven ondersteunen om de weg te vinden naar deze nieuwe opportuniteiten. <<
door Wouter Geurts, Business Group Leader Manufacturing – Composites, Agoria

(*) Source Wind 2020


www.agoria.be

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners