Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Bedrijfsnieuws 2/04/2020 13:39:51

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Lees hieronder verder   
Verwant

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Hoe u uw EAM-systeem het beste kunt promoten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De aandacht ging naar plekken die reizigers maar ook personeel het vaakst aanraken. Op handvaten/buizen zou een vermindering van bijna 99 procent micro-organismen zijn gehaald.

Op knoppen en hendels in de bestuurderscabine 99,4%. Cijfers die kunnen tellen in Corona-tijden. In een volgende fase gaat men onderzoeken hoe de titaniumdioxide-coating het doet op ticketautomaten. Voor de tests is Titansolid van het Poolse Lumichem gebruikt. Het product werd op verschillende plaatsen in het voertuig verneveld.

De actieve coating zou sneller werken dan bijvoorbeeld O3 of H2O2, is niet-selectief en reageert met de meeste organische en anorganische substraten op zijn oppervlak. Het proces elimineert niet alleen bacteriën, virussen, gisten en schimmels, maar breekt ook hun residuen af tot kooldioxide en water.

Er wordt geclaimd dat de coating het minstens één jaar zou houden. De actieve werking -het fotokatalytisch proces- vergt wel ‘licht’ maar Titansolid zou al fotokatalytisch actief zijn bij ‘weinig licht’.

De technologie zou reeds gebruikt zijn in ziekenhuizen en in voedingsbedrijven en op veiligheid getest door het Poolse Centraal Instituut voor Arbeidsbescherming - Nationaal Onderzoeksinstituut (CIOP PIB). << (Luc De Smet) (foto: Koleje Slaskie)

ACHTERGROND
Titanium dioxide wordt gebruikt om product te ‘witten’ (latexverf, tandpasta, zonnebrand,...). Titanium dioxide (nano)deeltjes zijn echter geschikt als UV-filter en komen daarom ook vaak in UV-werend textiel.

Dat titanium dioxide, een halfgeleider, een belangrijke rol kan spelen in het verwijderen van organische producten, virussen en bacteriën maar ook luchtzuiverend (NOx) kan zijn, is al langer gekend. Wanneer licht -of liever UV-straling- invalt met een energie die groter is dan het energieverschil in de verboden zone (bandgap), kan op de halfgeleider een elektron-gat paar gevormd en een chemische reactie geïnduceerd worden. De fotochemische katalyse doet hydroxylradicalen ontstaan met een oxidatiepotentieel dat ook pathogene micro-organismen ‘oplost’. Of sprays met titaniumdioxide in de nanovorm bij het inademen wél of niet een risico zijn, blijkt nog onduidelijk.

In 2011 en in 2013 werden er in het Europese LIFE+ PHOTOPAQ-project proeven gedaan in de Brusselse Leopold II-tunnel met een ‘fotokatalytische cement’ -lees: geladen met titaandioxide. Het was de bedoeling om in de tunnel de stikstofoxiden om te zetten naar nitraat (NO3) en andere stoffen in de lucht te neutraliseren. De resultaten waren echter teleurstellend. Uiteindelijk bleek er te weinig UV-licht aanwezig en was het er te koud en te vochtig om de fotokatalytische reactie te voeden. De laboproeven stelden een mogelijke NOx-vermindering van 20% in het vooruitzicht. Het werd: 2%. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor 128 hybride bussen voor de MIVB Brussel. Daarnaast omvat de bestelling een optie voor service en onderhoud van de aandrijflijn en batterijen.

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Een consortium van Jan De Nul, Algemene Ondernemingen Soetaert, Almex Metaal en Demako zal de sluisdeur in de ICO-terminal in de achterhaven van Zeebrugge grondig renoveren.

Belgian Cycling Factory neemt fietsincubator Bikeville over

Bikeville, de incubator voor bedrijven in de fiets- en mobiliteitsindustrie, wordt overgenomen door Belgian Cycling Factory (BCF), één van de toonaangevende spelers op de fietsmarkt.

75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

De Europese Investerings­bank Bank (EIB) en de Europese Commissie hebben een lening van 75 miljoen euro toegekend aan ArcelorMittal voor de bouw van twee baanbrekende projecten in Gent.

Efficiënt beheer van laagspanningsmotoren via de cloud

In zowat elke industriële omgeving draaien er laagspanningsmotoren: ventilatoren, pompen, … Dat zijn apparaten die u regelmatig moet onderhouden om de goede werking ervan te garanderen.

Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

Superchiraal licht is licht met een ultrahoog hoekmoment en een draaiing van het licht rond haar eigen as, waardoor het licht zich voortplant volgens een helix.

Exportkabels SeaMade offshore windparken in dienst genomen

SeaMade laat weten dat de export kabelverbindingen van de offshore windparken Seastar en Mermaid naar het Modular Offshore Grid (MOG) succesvol zijn getest en in dienst zijn genomen.

Wisselend resultaat voor goederenoverslag Antwerpse haven

De totale goederen­overslag van Port of Antwerp kende een daling in april ten gevolge van de coronacrisis, maar steeg in de eerste vier maanden van dit jaar met 0,4% ten opzichte van 2019.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners