BAM neemt ’s werelds eerste elektrische wals in gebruik

Bedrijfsnieuws 24/04/2020 8:31:54

Een ouder model, dat aan revisie toe was, is in de werkplaats van het materieelbedrijf van BAM in de afgelopen anderhalf jaar omgebouwd tot dit duurzame materieel.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

Grensoverschrijdende infrastructuur voor koolstofarme industrie

OWS bouwt vergistingsinstallatie voor Leuvense EcoWerf

VIL-project toont weg naar circulaire logistiek in textielsector

Geologische berging hoogradioactief afval momenteel veiligste optie

Kostenefficiënte en duurzame reiniging van PFAS-houdende grond

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

(23/6) Colruyt Group ontwikkelt unieke Vertical Farm

(23/6) VIL-project toont weg naar circulaire logistiek in textielsector

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze week is de e-wals voor het eerst ingezet op een project voor de Nederlandse gemeente Almere. Andere projecten zullen snel volgen. BAM levert met deze elektrische wals een bijzondere bijdrage aan de klimaatdoelstelling van haar opdrachtgevers door schoner te bouwen.

Door de elektrische aandrijving stoot de wals op locatie geen CO2 en stikstof uit. Daarnaast is de wals een stuk stiller dan de huidige walsen.

Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor. Die hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput.

De wals heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen, net als een personenauto. De wals is natuurlijk wel zwaarder dan een gemiddelde auto, maar hoeft geen rijbereik van honderden kilometers te hebben om op de eindbestemming te komen.

Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het zeven liter brandstof per uur, ofwel zo’n 73 liter per dag. Met de elektrische wals bespaart BAM zo’n 236 kilo CO2 per dag. Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilo.

Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Na drie tot vijf uur laden zijn de accu’s weer helemaal vol. Hierdoor is de wals dagelijks inzetbaar.

Er is een groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Daarom blijft het niet bij deze elektrische wals. BAM streeft ernaar om op termijn een emissievrije asfaltset te hebben. Voor zwaarder materieel is bijvoorbeeld waterstof ook een mogelijke oplossing. << (Lydia Heida) (foto: BAM)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe techniek geeft sneller resultaten leveraandoening

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer UZA/UAntwerpen, zorgt voor betere detectie van leveraandoeningen door de autofluorescerende eigenschappen van lipofuscine in te zetten.

Jan Verhaeghe, Agesia: passie voor composieten - topingenieur

“Ik ben nog steeds in de running”, zegt Jan Verhaeghe (66). Hij golft nu bij de senioren. Daar is ’t van: ‘En wat hebt gij gedaan?’ In de plaats van ‘wat doe je nog?’

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

TNO, Eurotron, Groenleven en SIEC ontwikkelen een nieuw zonnepaneel dat meer stroom genereert en de elektriciteitskosten verlaagt in vergelijking met conventionele panelen.

Lapp introduceert Ölflex Servo one cable solutions

Door stijgende energieprijzen en strenge normeringen neemt de wereldwijde vraag naar energiezuinige motoren steeds meer toe. Lapp is de eerste kabelfabrikant om one cable solutions te leveren.

Ingenieursbureau Betic onder dak bij VK Architects & Engineers

VK Architects & Engineers heeft onlangs het Luxemburgse ingenieursbureau Betic overgenomen. Hiermee krijgen hun internationale groeiambities steeds meer vorm.

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Het Vlaams-Nederlandse Interregproject SUNOVATE ontwikkelt en integreert infrarood-licht regulerende, gepigmenteerde polymeerfolies in zonnepanelen en ramen.

Kunstmatige huid laat robots zweten

TU Eindhoven ontwikkelt een coating die actief en herhaaldelijk stoffen kan afgeven en opnemen onder invloed van radiogolven, voor onder meer genezen van wonden, robots en Virtual Reality.

Markus Steilemann wordt voorzitter van PlasticsEurope

Covestro CEO Markus Steilemann (50) is de nieuwe voorzitter van PlasticsEurope, de vereniging van kunststofproducenten in Europa. Hij volgt Javier Constante van Dow Chemical op.

Permanente en veilige gegevensbewaking op afstand

Met B&R kunnen machinebouwers een permanente verbinding tot stand brengen met installaties en machines in het veld. Met LogTunnel kunnen gegevens van machines op een centrale locatie worden gearchiveerd. Eventuele onregelmatigheden in de prestaties kunnen vroegtijdig worden opgespoord om de maximale beschikbaarheid te behouden.

Partners