5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

Onderzoek & Wetenschap 13/05/2020 9:51:17

Het Horizon 2020-project IDEALFUEL ontwikkelt nieuwe, efficiënte en goedkope methoden voor de productie van zwavelarme zware stookolie op basis van non-food biomassa op houtbasis.

Lees hieronder verder   
Verwant

Subsidies voor efficiënt stoomgebruik - artikel

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Burgers investeerden mee in zonnedak Leuvense brouwerij

Borealis vergroent door aankoop hernieuwbare energie

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Schepen zijn cruciaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Veel schepen varen echter op zware stookolie, ofwel heavy fuel oils (HFO's), wat leidt tot de uitstoot van schadelijke stoffen in de wereldzeeën en de atmosfeer.

Hoewel er schonere brandstoffen beschikbaar zijn, kiezen veel bedrijven voor HFO's vanwege de lage kosten. HFO's zijn echter verboden in de nationale wateren van veel landen. Ook probeert de Internationale Maritieme Organisatie het gebruik ervan in de Arctische wateren te verbieden.

Vanwege de zorgen over het milieu en de nationale en internationale regelgeving omtrent HFO's is er grote behoefte aan goedkope, schonere en hernieuwbare alternatieven voor HFO's in de maritieme industrie.

IDEALFUEL streeft ernaar methoden te ontwikkelen om houtachtige materialen zoals zaagsel en houtsnippers om te zetten in hernieuwbare scheepsbrandstoffen. Hun aanpak draait om de omzetting van lignine (het polymeer dat zich in de structuurmaterialen van planten en bomen bevindt) uit droge plantenmassa in hernieuwbare brandstoffen.

Om hun doel te bereiken is IDEALFUEL van plan om een efficiënt en goedkoop chemisch proces van twee stappen te ontwikkelen. In de eerste stap wordt lignine uit lignocellulose-biomassa gewonnen, in de vorm van ruwe lignineolie ofwel Crude Lignin Oil (CLO). Het product hiervan is een vast cellulose-materiaal dat is te gebruiken in de papierindustrie of is om te zetten naar ethanol.

In de tweede stap wordt CLO geraffineerd en omgezet in een zware stookolie genaamd Biogenic Heavy Fuel die puur of in een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen kan worden gebruikt in de motoren van de maritieme wereldvloot. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)

IDEALFUEL wordt gecoördineerd door TU Eindhoven en bevat deelnemers uit vier EU-landen. De deelnemers zijn Vertoro (NL), Tec4Fuels (DE), BLOOM Biorenewables Sarl (CH), Uniresearch (NL), Winterthur Gas & Diesel (CH), SeaNRG (NL), thyssenkrupp Marine Systems (DE), OWI Oel-Waerme-Institut (DE), Agenica Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (ES) en Varo Energy Netherlands (NL). <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

Data opslaan op een dun draadje bijna mogelijk

Radboud Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen zijn een stap verder in het ontwikkelen van een nieuwe technologie, waarbij informatie weggeschreven wordt op een keten van moleculen.

Stoom in uw bedrijf - artikel

Een stoominstallatie bestaat uit vier grotere gehelen: stoomproductie, stoomdistributie, stoomverbruikers en condensaatafvoer. Elk deel heeft een invloed op het totaalrendement.

Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

Onderzoekers van UHasselt, Swansea University en de Universiteit van Dresden hebben grote stappen gezet in de ontwikkeling van infraroodsensoren uit goedkope, printbare elektronica.

10e editie solarvakbeurs InterSolution 2021 gaat door

Op 27 en 28 januari vindt de tiende editie plaats van Intersolution, een netwerk- en vakbeurs voor zonne-energie. De belangrijkste specialisten uit de branche worden samengebracht.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners