5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

Onderzoek & Wetenschap 13/05/2020 9:51:17

Het Horizon 2020-project IDEALFUEL ontwikkelt nieuwe, efficiënte en goedkope methoden voor de productie van zwavelarme zware stookolie op basis van non-food biomassa op houtbasis.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vynova zet restwarmte in voor stoomproductie

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

Eerste turbines grootste Belgisch offshore windpark geïnstalleerd

Energie-efficiëntie productieprocessen dankzij ELGi Compressoren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

(23/6) Colruyt Group ontwikkelt unieke Vertical Farm

(23/6) VIL-project toont weg naar circulaire logistiek in textielsector

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Schepen zijn cruciaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Veel schepen varen echter op zware stookolie, ofwel heavy fuel oils (HFO's), wat leidt tot de uitstoot van schadelijke stoffen in de wereldzeeën en de atmosfeer.

Hoewel er schonere brandstoffen beschikbaar zijn, kiezen veel bedrijven voor HFO's vanwege de lage kosten. HFO's zijn echter verboden in de nationale wateren van veel landen. Ook probeert de Internationale Maritieme Organisatie het gebruik ervan in de Arctische wateren te verbieden.

Vanwege de zorgen over het milieu en de nationale en internationale regelgeving omtrent HFO's is er grote behoefte aan goedkope, schonere en hernieuwbare alternatieven voor HFO's in de maritieme industrie.

IDEALFUEL streeft ernaar methoden te ontwikkelen om houtachtige materialen zoals zaagsel en houtsnippers om te zetten in hernieuwbare scheepsbrandstoffen. Hun aanpak draait om de omzetting van lignine (het polymeer dat zich in de structuurmaterialen van planten en bomen bevindt) uit droge plantenmassa in hernieuwbare brandstoffen.

Om hun doel te bereiken is IDEALFUEL van plan om een efficiënt en goedkoop chemisch proces van twee stappen te ontwikkelen. In de eerste stap wordt lignine uit lignocellulose-biomassa gewonnen, in de vorm van ruwe lignineolie ofwel Crude Lignin Oil (CLO). Het product hiervan is een vast cellulose-materiaal dat is te gebruiken in de papierindustrie of is om te zetten naar ethanol.

In de tweede stap wordt CLO geraffineerd en omgezet in een zware stookolie genaamd Biogenic Heavy Fuel die puur of in een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen kan worden gebruikt in de motoren van de maritieme wereldvloot. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)

IDEALFUEL wordt gecoördineerd door TU Eindhoven en bevat deelnemers uit vier EU-landen. De deelnemers zijn Vertoro (NL), Tec4Fuels (DE), BLOOM Biorenewables Sarl (CH), Uniresearch (NL), Winterthur Gas & Diesel (CH), SeaNRG (NL), thyssenkrupp Marine Systems (DE), OWI Oel-Waerme-Institut (DE), Agenica Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (ES) en Varo Energy Netherlands (NL). <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe techniek geeft sneller resultaten leveraandoening

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer UZA/UAntwerpen, zorgt voor betere detectie van leveraandoeningen door de autofluorescerende eigenschappen van lipofuscine in te zetten.

Jan Verhaeghe, Agesia: passie voor composieten - topingenieur

“Ik ben nog steeds in de running”, zegt Jan Verhaeghe (66). Hij golft nu bij de senioren. Daar is ’t van: ‘En wat hebt gij gedaan?’ In de plaats van ‘wat doe je nog?’

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

TNO, Eurotron, Groenleven en SIEC ontwikkelen een nieuw zonnepaneel dat meer stroom genereert en de elektriciteitskosten verlaagt in vergelijking met conventionele panelen.

Lapp introduceert Ölflex Servo one cable solutions

Door stijgende energieprijzen en strenge normeringen neemt de wereldwijde vraag naar energiezuinige motoren steeds meer toe. Lapp is de eerste kabelfabrikant om one cable solutions te leveren.

Ingenieursbureau Betic onder dak bij VK Architects & Engineers

VK Architects & Engineers heeft onlangs het Luxemburgse ingenieursbureau Betic overgenomen. Hiermee krijgen hun internationale groeiambities steeds meer vorm.

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Het Vlaams-Nederlandse Interregproject SUNOVATE ontwikkelt en integreert infrarood-licht regulerende, gepigmenteerde polymeerfolies in zonnepanelen en ramen.

Kunstmatige huid laat robots zweten

TU Eindhoven ontwikkelt een coating die actief en herhaaldelijk stoffen kan afgeven en opnemen onder invloed van radiogolven, voor onder meer genezen van wonden, robots en Virtual Reality.

Markus Steilemann wordt voorzitter van PlasticsEurope

Covestro CEO Markus Steilemann (50) is de nieuwe voorzitter van PlasticsEurope, de vereniging van kunststofproducenten in Europa. Hij volgt Javier Constante van Dow Chemical op.

Permanente en veilige gegevensbewaking op afstand

Met B&R kunnen machinebouwers een permanente verbinding tot stand brengen met installaties en machines in het veld. Met LogTunnel kunnen gegevens van machines op een centrale locatie worden gearchiveerd. Eventuele onregelmatigheden in de prestaties kunnen vroegtijdig worden opgespoord om de maximale beschikbaarheid te behouden.

Partners