5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

Onderzoek & Wetenschap 13/05/2020 9:51:17

Het Horizon 2020-project IDEALFUEL ontwikkelt nieuwe, efficiënte en goedkope methoden voor de productie van zwavelarme zware stookolie op basis van non-food biomassa op houtbasis.

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME stapt in offshore groen waterstofproject

Port of Antwerp onderzoekt ook CO2-reductie

Start project om CO2-uitstoot in Schelde-Deltaregio te verminderen

Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

Exportkabels SeaMade offshore windparken in dienst genomen

Elektriciteit opwekken uit afvalwater

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Schepen zijn cruciaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Veel schepen varen echter op zware stookolie, ofwel heavy fuel oils (HFO's), wat leidt tot de uitstoot van schadelijke stoffen in de wereldzeeën en de atmosfeer.

Hoewel er schonere brandstoffen beschikbaar zijn, kiezen veel bedrijven voor HFO's vanwege de lage kosten. HFO's zijn echter verboden in de nationale wateren van veel landen. Ook probeert de Internationale Maritieme Organisatie het gebruik ervan in de Arctische wateren te verbieden.

Vanwege de zorgen over het milieu en de nationale en internationale regelgeving omtrent HFO's is er grote behoefte aan goedkope, schonere en hernieuwbare alternatieven voor HFO's in de maritieme industrie.

IDEALFUEL streeft ernaar methoden te ontwikkelen om houtachtige materialen zoals zaagsel en houtsnippers om te zetten in hernieuwbare scheepsbrandstoffen. Hun aanpak draait om de omzetting van lignine (het polymeer dat zich in de structuurmaterialen van planten en bomen bevindt) uit droge plantenmassa in hernieuwbare brandstoffen.

Om hun doel te bereiken is IDEALFUEL van plan om een efficiënt en goedkoop chemisch proces van twee stappen te ontwikkelen. In de eerste stap wordt lignine uit lignocellulose-biomassa gewonnen, in de vorm van ruwe lignineolie ofwel Crude Lignin Oil (CLO). Het product hiervan is een vast cellulose-materiaal dat is te gebruiken in de papierindustrie of is om te zetten naar ethanol.

In de tweede stap wordt CLO geraffineerd en omgezet in een zware stookolie genaamd Biogenic Heavy Fuel die puur of in een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen kan worden gebruikt in de motoren van de maritieme wereldvloot. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)

IDEALFUEL wordt gecoördineerd door TU Eindhoven en bevat deelnemers uit vier EU-landen. De deelnemers zijn Vertoro (NL), Tec4Fuels (DE), BLOOM Biorenewables Sarl (CH), Uniresearch (NL), Winterthur Gas & Diesel (CH), SeaNRG (NL), thyssenkrupp Marine Systems (DE), OWI Oel-Waerme-Institut (DE), Agenica Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (ES) en Varo Energy Netherlands (NL). <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor 128 hybride bussen voor de MIVB Brussel. Daarnaast omvat de bestelling een optie voor service en onderhoud van de aandrijflijn en batterijen.

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Een consortium van Jan De Nul, Algemene Ondernemingen Soetaert, Almex Metaal en Demako zal de sluisdeur in de ICO-terminal in de achterhaven van Zeebrugge grondig renoveren.

Belgian Cycling Factory neemt fietsincubator Bikeville over

Bikeville, de incubator voor bedrijven in de fiets- en mobiliteitsindustrie, wordt overgenomen door Belgian Cycling Factory (BCF), één van de toonaangevende spelers op de fietsmarkt.

75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

De Europese Investerings­bank Bank (EIB) en de Europese Commissie hebben een lening van 75 miljoen euro toegekend aan ArcelorMittal voor de bouw van twee baanbrekende projecten in Gent.

Efficiënt beheer van laagspanningsmotoren via de cloud

In zowat elke industriële omgeving draaien er laagspanningsmotoren: ventilatoren, pompen, … Dat zijn apparaten die u regelmatig moet onderhouden om de goede werking ervan te garanderen.

Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

Superchiraal licht is licht met een ultrahoog hoekmoment en een draaiing van het licht rond haar eigen as, waardoor het licht zich voortplant volgens een helix.

Exportkabels SeaMade offshore windparken in dienst genomen

SeaMade laat weten dat de export kabelverbindingen van de offshore windparken Seastar en Mermaid naar het Modular Offshore Grid (MOG) succesvol zijn getest en in dienst zijn genomen.

Wisselend resultaat voor goederenoverslag Antwerpse haven

De totale goederen­overslag van Port of Antwerp kende een daling in april ten gevolge van de coronacrisis, maar steeg in de eerste vier maanden van dit jaar met 0,4% ten opzichte van 2019.

Conductieve geleidbaarheidssensor voor hygiënische toepassingen

De nieuwe conductieve geleidbaarheidssensor LDL100 van ifm onderscheidt razendsnel het verschil tussen verschillende media. Dit dankt hij aan zijn compacte bouwvorm, zonder verdere aanpassingen voor leidingen met kleine diameters, met als belangrijkste voordeel een bijzonder efficiënte besturing van CIP-processen. >>

Partners