5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen

Onderzoek & Wetenschap 13/05/2020 9:51:17

Het Horizon 2020-project IDEALFUEL ontwikkelt nieuwe, efficiënte en goedkope methoden voor de productie van zwavelarme zware stookolie op basis van non-food biomassa op houtbasis.

Lees hieronder verder   
Verwant

Flanders Make belangrijke partner in Europees HighLite project

Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Focus Open Innovation Challenge op innovatieve offshore windtoepassingen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Schepen zijn cruciaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Veel schepen varen echter op zware stookolie, ofwel heavy fuel oils (HFO's), wat leidt tot de uitstoot van schadelijke stoffen in de wereldzeeën en de atmosfeer.

Hoewel er schonere brandstoffen beschikbaar zijn, kiezen veel bedrijven voor HFO's vanwege de lage kosten. HFO's zijn echter verboden in de nationale wateren van veel landen. Ook probeert de Internationale Maritieme Organisatie het gebruik ervan in de Arctische wateren te verbieden.

Vanwege de zorgen over het milieu en de nationale en internationale regelgeving omtrent HFO's is er grote behoefte aan goedkope, schonere en hernieuwbare alternatieven voor HFO's in de maritieme industrie.

IDEALFUEL streeft ernaar methoden te ontwikkelen om houtachtige materialen zoals zaagsel en houtsnippers om te zetten in hernieuwbare scheepsbrandstoffen. Hun aanpak draait om de omzetting van lignine (het polymeer dat zich in de structuurmaterialen van planten en bomen bevindt) uit droge plantenmassa in hernieuwbare brandstoffen.

Om hun doel te bereiken is IDEALFUEL van plan om een efficiënt en goedkoop chemisch proces van twee stappen te ontwikkelen. In de eerste stap wordt lignine uit lignocellulose-biomassa gewonnen, in de vorm van ruwe lignineolie ofwel Crude Lignin Oil (CLO). Het product hiervan is een vast cellulose-materiaal dat is te gebruiken in de papierindustrie of is om te zetten naar ethanol.

In de tweede stap wordt CLO geraffineerd en omgezet in een zware stookolie genaamd Biogenic Heavy Fuel die puur of in een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen kan worden gebruikt in de motoren van de maritieme wereldvloot. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)

IDEALFUEL wordt gecoördineerd door TU Eindhoven en bevat deelnemers uit vier EU-landen. De deelnemers zijn Vertoro (NL), Tec4Fuels (DE), BLOOM Biorenewables Sarl (CH), Uniresearch (NL), Winterthur Gas & Diesel (CH), SeaNRG (NL), thyssenkrupp Marine Systems (DE), OWI Oel-Waerme-Institut (DE), Agenica Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (ES) en Varo Energy Netherlands (NL). <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners