5 miljoen euro EU-subsidie voor hernieuwbare maritieme brandstoffen
Onderzoek & Wetenschap 13/05/2020 9:51:17
Het Horizon 2020-project IDEALFUEL ontwikkelt nieuwe, efficiënte en goedkope methoden voor de productie van zwavelarme zware stookolie op basis van non-food biomassa op houtbasis.
Flanders Make belangrijke partner in Europees HighLite project
Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen
Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen
Siemens combineert offshore productie van groene waterstof
Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019
Focus Open Innovation Challenge op innovatieve offshore windtoepassingen
>> Meer verwant nieuwsHandhaving van octrooirechten
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 26/01/2021 tot 14/12/2021
New dimensions of adaptive manufacturing
B&R online event
woensdag 27 januari 2021
Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
'Digital Twin' versterkt maakindustrie?
Online event
vrijdag 12 februari 2021
(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof
(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof
(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems
(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen
(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage
(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Schepen zijn cruciaal voor het vervoer van goederen over de hele wereld. Veel schepen varen echter op zware stookolie, ofwel heavy fuel oils (HFO's), wat leidt tot de uitstoot van schadelijke stoffen in de wereldzeeën en de atmosfeer.
Hoewel er schonere brandstoffen beschikbaar zijn, kiezen veel bedrijven voor HFO's vanwege de lage kosten. HFO's zijn echter verboden in de nationale wateren van veel landen. Ook probeert de Internationale Maritieme Organisatie het gebruik ervan in de Arctische wateren te verbieden.
Vanwege de zorgen over het milieu en de nationale en internationale regelgeving omtrent HFO's is er grote behoefte aan goedkope, schonere en hernieuwbare alternatieven voor HFO's in de maritieme industrie.
IDEALFUEL streeft ernaar methoden te ontwikkelen om houtachtige materialen zoals zaagsel en houtsnippers om te zetten in hernieuwbare scheepsbrandstoffen. Hun aanpak draait om de omzetting van lignine (het polymeer dat zich in de structuurmaterialen van planten en bomen bevindt) uit droge plantenmassa in hernieuwbare brandstoffen.
Om hun doel te bereiken is IDEALFUEL van plan om een efficiënt en goedkoop chemisch proces van twee stappen te ontwikkelen. In de eerste stap wordt lignine uit lignocellulose-biomassa gewonnen, in de vorm van ruwe lignineolie ofwel Crude Lignin Oil (CLO). Het product hiervan is een vast cellulose-materiaal dat is te gebruiken in de papierindustrie of is om te zetten naar ethanol.
In de tweede stap wordt CLO geraffineerd en omgezet in een zware stookolie genaamd Biogenic Heavy Fuel die puur of in een brandstofmengsel met traditionele fossiele brandstoffen kan worden gebruikt in de motoren van de maritieme wereldvloot. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)
IDEALFUEL wordt gecoördineerd door TU Eindhoven en bevat deelnemers uit vier EU-landen. De deelnemers zijn Vertoro (NL), Tec4Fuels (DE), BLOOM Biorenewables Sarl (CH), Uniresearch (NL), Winterthur Gas & Diesel (CH), SeaNRG (NL), thyssenkrupp Marine Systems (DE), OWI Oel-Waerme-Institut (DE), Agenica Estatal Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (ES) en Varo Energy Netherlands (NL). <<