Zeewier als brandstof voor vrachtwagens

Onderzoek & Wetenschap 14/05/2020 16:40:18

TNO en de TU Eindhoven ontwikkelen efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen uit zeewier voor CO2-neutraal zwaar wegtransport, zoals ethanol en butanol.

Lees hieronder verder   
Verwant

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Burgers investeerden mee in zonnedak Leuvense brouwerij

Borealis vergroent door aankoop hernieuwbare energie

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

Ecosysteem IO.Energy gaat nieuwe fase in

Waalse gasnet voor het eerst met groen gas geïnjecteerd

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Keuze van de redactie

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Zeewier is een duurzame biomassa die geen claim op land doet, er is geen competitie met de voedselketen en er is geen bemesting nodig.

Deze brandstof draagt zo bij aan de ambitie om de energietransitie te versnellen en het energiesysteem in 2050 nagenoeg klimaatneutraal te maken.

TNO ontwikkelde efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen vanuit zeewier. Deze zogeheten bio-alcoholen, zoals ethanol en butanol, zijn al toepasbaar in benzine-auto’s.

Er wordt nu gewerkt aan de toepassing van deze brandstoffen voor zwaar wegtransport. Deze sector is interessant omdat (volledige) elektrificatie niet goed mogelijk is.

Recente metingen bij TU Eindhoven en TNO laten een groot potentieel zien voor de toepassing van uit zeewier gewonnen ethanol. De gemeten motor-uit NOx emissies voldoen aan de meest strenge emissie-eisen, zonder gebruik van uitlaatgasnabehandeling.

Ook is de behaalde efficiëntie 20% hoger dan die van de huidige benzinemotoren en minimaal gelijk aan de behaalde efficiëntie in dieselmotoren toegepast in zwaar wegtransport.

TNO ontwikkelde verder het verbrandingsconcept voor op zeewier-gebaseerde brandstoffen, genaamd Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI). Dit heeft het potentieel om diverse bio-brandstoffen efficiënt en schoon te verbranden.

TU Eindhoven richt zich hierbij op fundamenteel onderzoek aan 1-cylinder motoren. TNO werkt aan het mogelijk maken van deze oplossing in meer-cylinder motoren.

Door onder meer de hogere verdampingstemperatuur van butanol vormt de stap naar meer-cylinder motoren een uitdaging. De behaalde efficiëntie is vergelijkbaar met die van huidige benzinemotoren, maar verder onderzoek is nodig om het volledige potentieel te benutten.

Het potentieel van de zeewier gebaseerde brandstoffen en het RCCI verbrandingsconcept motiveert verder opschalen van het productieproces. TNO maakt hierin belangrijke stappen en blijft zich onder meer richten op vergroten van de toepassing van deze duurzame brandstoffen. << (Lydia Heida) (foto: TNO)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Sterrenkundigen ontdekken meest metaalarme bolhoop

Het internationale team van sterrenkundigen staan voor een raadsel, omdat tot nu toe werd gedacht dat grote bolvormige sterrenhopen behoorlijk wat metalen moesten bevatten.

Bluswatersystemen waarop u kan rekenen

Bluswatersystemen hebben maar één taak, maar het is wel een vitale: functioneren wanneer ze nodig zijn. Kenbri zet hierbij in op duurzame producten, technisch advies en deskundig onderhoud.

Start Europese aanbesteding rond één walstroomsysteem

Port of Antwerp, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, North Sea Port, Drechtsteden en de Vlaamse Waterweg willen komen tot één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart.

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Niemand kan nog zonder computer. En dus evenmin zonder software. Maar soms raken softwareproblemen maar niet opgelost. Als ondernemer kan u dit aardig wat schade berokkenen.

Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

KUL bio-ingenieurs hebben een nieuwe methode gevonden om schadelijke geperfluoreerde chemicaliën uit het water te filteren. De zogenaamde PFAS breken niet af en stapelen zich op in het milieu.

Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

Generaal-majoor Lutgardis Claes werd de eerste vrouwelijke rector van de Brusselse Koninklijke Militaire School (KMS). Ze is Burgerlijk Ingenieur in de vliegtuigbouw en bewapening-ballistiek

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Het batterijtestlabo van EnergyVille werd onlangs uitgebreid met een state-of-the-art batterijtester van de fabrikant PEC. Tegelijkertijd werd ook een temperatuurkamer in gebruik genomen.

Iconische brug bindmiddel voor Antwerpen-Noord

Sinds juli 2016 vormt de Parkbrug over de Italiëlei een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord, het oude stadscentrum en het Eilandje.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners