Zeewier als brandstof voor vrachtwagens

Onderzoek & Wetenschap 14/05/2020 16:40:18

TNO en de TU Eindhoven ontwikkelen efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen uit zeewier voor CO2-neutraal zwaar wegtransport, zoals ethanol en butanol.

Lees hieronder verder   
Verwant

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Focus Open Innovation Challenge op innovatieve offshore windtoepassingen

Solvay lanceert waterstofplatform

Siemens white paper over Grid Edge readiness

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

(12/1) Zinksmelter Nyrstar installeert reuzenbatterij voor energieopslag

(11/1) Slimme radar in Gentse haven laat optimaal gebruik windturbines toe

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Zeewier is een duurzame biomassa die geen claim op land doet, er is geen competitie met de voedselketen en er is geen bemesting nodig.

Deze brandstof draagt zo bij aan de ambitie om de energietransitie te versnellen en het energiesysteem in 2050 nagenoeg klimaatneutraal te maken.

TNO ontwikkelde efficiënte productieprocessen voor de productie van brandstoffen vanuit zeewier. Deze zogeheten bio-alcoholen, zoals ethanol en butanol, zijn al toepasbaar in benzine-auto’s.

Er wordt nu gewerkt aan de toepassing van deze brandstoffen voor zwaar wegtransport. Deze sector is interessant omdat (volledige) elektrificatie niet goed mogelijk is.

Recente metingen bij TU Eindhoven en TNO laten een groot potentieel zien voor de toepassing van uit zeewier gewonnen ethanol. De gemeten motor-uit NOx emissies voldoen aan de meest strenge emissie-eisen, zonder gebruik van uitlaatgasnabehandeling.

Ook is de behaalde efficiëntie 20% hoger dan die van de huidige benzinemotoren en minimaal gelijk aan de behaalde efficiëntie in dieselmotoren toegepast in zwaar wegtransport.

TNO ontwikkelde verder het verbrandingsconcept voor op zeewier-gebaseerde brandstoffen, genaamd Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI). Dit heeft het potentieel om diverse bio-brandstoffen efficiënt en schoon te verbranden.

TU Eindhoven richt zich hierbij op fundamenteel onderzoek aan 1-cylinder motoren. TNO werkt aan het mogelijk maken van deze oplossing in meer-cylinder motoren.

Door onder meer de hogere verdampingstemperatuur van butanol vormt de stap naar meer-cylinder motoren een uitdaging. De behaalde efficiëntie is vergelijkbaar met die van huidige benzinemotoren, maar verder onderzoek is nodig om het volledige potentieel te benutten.

Het potentieel van de zeewier gebaseerde brandstoffen en het RCCI verbrandingsconcept motiveert verder opschalen van het productieproces. TNO maakt hierin belangrijke stappen en blijft zich onder meer richten op vergroten van de toepassing van deze duurzame brandstoffen. << (Lydia Heida) (foto: TNO)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

Nieuwe certificeringen maken Rockwell Automation ’cyberveiliger’

Omdat industri?le bedrijven hun productie- en IT-systemen steeds meer verbinden, lopen ze ook steeds meer risico door cyberdreigingen die gericht zijn op industriële besturingssystemen.

myPNOZ is nieuwste modulaire veiligheidsrelais van Pilz

Het automatiseringsbedrijf Pilz heeft voor deze veiligheidsrelais een digitaal, compleet concept opgezet - van de bestelling tot de inbedrijfstelling. Dit past volledig bij Industrie 4.0.

Campine start nieuwe antimoonrecyclage

Autobatterijenrecycleur Campine (Beersel) investeerde 4,9 miljoen euro in een unieke installatie om antimoon uit het lood van autobatterijen te recycleren.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners