Start project om CO2-uitstoot in Schelde-Deltaregio te verminderen
Economie 28/05/2020 11:15:13
Een grensoverschrijdend consortium onder de vleugels van Smart Delta Resources zet een eerste stap om de CO2-uitstoot vergaand te verminderen in het havengebied van North Sea Port.
Focus Open Innovation Challenge op innovatieve offshore windtoepassingen
Solvay lanceert waterstofplatform
Siemens white paper over Grid Edge readiness
Zinksmelter Nyrstar installeert reuzenbatterij voor energieopslag
Wat zijn de alternatieven voor fossiele brandstof voor stoomproductie?
Hernieuwbare elektriciteitsproductie steeg met 31% in 2020
>> Meer verwant nieuwsInnovatie in de bouw
Antwerpen
van 19/01/2021 tot 16/03/2021
Handhaving van octrooirechten
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 26/01/2021 tot 14/12/2021
New dimensions of adaptive manufacturing
B&R online event
woensdag 27 januari 2021
Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage
(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform
(12/1) Zinksmelter Nyrstar installeert reuzenbatterij voor energieopslag
(11/1) Slimme radar in Gentse haven laat optimaal gebruik windturbines toe
(7/1) Axiale flux motorenbouwer Magnax groeit
(7/1) Recyclage plastic verpakkingsafval moet beter
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Met het afvangen en hergebruiken of opslaan van CO2 (Carbon Capture & Utilisation/Storage, kortweg CCUS) kan in het havengebied van North Sea Port de CO2-uitstoot met 30% worden verlaagd (6,5 miljoen ton CO2 per jaar).
In die optiek heeft een consortium van Belgische en Nederlandse bedrijven het project Carbon Connect Delta opgezet met als eerste stap een onderzoek naar de haalbaarheid van CCUS in 2025.
Het onderzoek buigt zich over alle aspecten: de technische, economische en juridische aspecten, de nodige infrastructuur voor het transport van CO2 met pijpleidingen of per schip, de financieringsmogelijkheden, de commerciële haalbaarheid en de vergunningstrajecten.
Het consortium verwacht de haalbaarheidsstudie eind 2020 af te ronden, waarna het project verder wordt ontwikkeld voor realisatie.
ACHTERGROND
Het consortium is samengesteld uit Smart Delta Resources, havenbedrijf North Sea Port, de bedrijven ArcelorMittal, Dow Benelux, PZEM, Yara en Zeeland Refinery en infrastructuurpartners Gasunie en Fluxys. <<