Group Machiels en H.Essers ontwikkelen samen Port of Limburg

Bedrijfsnieuws 10/06/2020 10:37:41

Deze twee Limburgse familiebedrijven slaan de handen in elkaar om op de voormalige Ford terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame en slimme stadslogistiek via last mile consolidatie

InWareDrones-project: inventarisatie met behulp van drones en RFID

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(3/12) Colruyt Group bouwt één van de grootste krattenwas-installaties van Europa

(2/12) 25% minder faillissementen enkel dankzij steunmaatregelen

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze samenwerking zal bijdragen aan de strategische uitbouw van de multimodale oplossingen van beide spelers. Tegelijkertijd is het een bevestiging van de verdere verankering van beide bedrijven in Limburg.

Logistieke ontwikkeling is reeds geruime tijd een economisch speerpunt in Limburg. De ontwikkeling van de voormalige Ford terreinen past perfect in de logistieke ambities van beide partijen.

Het hoofddoel is om met “Port of Limburg” een duurzaam en competitief logistiek platform aan te bieden. De terminal wordt daarvoor uitgerust met de meest moderne faciliteiten en technologieën, inclusief specifieke investeringen voor de behandeling van zowel verpakt als bulk gevarengoed alsook een container heating, filling & drumming installatie.

Door zowel de ligging als logistieke troeven van Limburg en de connectie via de Haven van Antwerpen met de intercontinentale stromen zal dit Hinterland zijn concurrentiepositie in de Euregio verder versterken.

Haven Genk, voor 50% in bezit van Group Machiels en voor 50% van Aperam, behandelt vandaag zowel bulkgoederen als containers. Zij zal in de toekomst focussen op de behandeling van bulkmaterialen, roestvrijstaal en spoor activiteiten. De bestaande containertrafiek zal worden overgedragen naar Port of Limburg aan de overzijde van het Albertkanaal.

H.Essers zet reeds geruime tijd in op zijn synchromodale strategie door middel van de uitbouw van multimodaal transport met de overname van de ETG-spoorterminal een jaar geleden en de uitbreiding van de spooroplossingen binnen Europa en de China-corridor. Nu investeert het bedrijf in een eigen waterterminal.

De afbraak, sanering en infrastructuurwerken zijn inmiddels gestart en Port of Limburg maakt zich sterk tegen 2023 operationeel te zijn. << (Guy Leysen) (foto: H.Essers)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Cryomodules ontwikkeld voor onderzoeksreactor MYRRHA

MYRRHA werkt alleen bij een temperatuur van 2 Kelvin, waar cryomodules voor zorgen. Het Franse bedrijf SDMS, La Chaudronnerie Blanche ontwikkelde hiervoor recent een protoype.

Vlaamse cleantech knowhow helpt Chinese economie bij verduurzaming

De focus van China om zijn steden en industrie duurzamer te maken, biedt kansen voor onze Vlaamse cleantechsector, die heel wat knowhow en innovatieve technologie herbergt.

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners