Group Machiels en H.Essers ontwikkelen samen Port of Limburg

Bedrijfsnieuws 10/06/2020 10:37:41

Deze twee Limburgse familiebedrijven slaan de handen in elkaar om op de voormalige Ford terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar.

Lees hieronder verder   
Verwant

Project onderzoekt 24/7 openhouden magazijnen

Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

Start Europese aanbesteding rond één walstroomsysteem

DB Cargo verbindt Antwerpse en Rotterdamse havens met Duitse achterland

Nieuwe community moet modal shift containers versnellen

Kosten stedelijke werven dalen met 42% dankzij bouwhubs

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze samenwerking zal bijdragen aan de strategische uitbouw van de multimodale oplossingen van beide spelers. Tegelijkertijd is het een bevestiging van de verdere verankering van beide bedrijven in Limburg.

Logistieke ontwikkeling is reeds geruime tijd een economisch speerpunt in Limburg. De ontwikkeling van de voormalige Ford terreinen past perfect in de logistieke ambities van beide partijen.

Het hoofddoel is om met “Port of Limburg” een duurzaam en competitief logistiek platform aan te bieden. De terminal wordt daarvoor uitgerust met de meest moderne faciliteiten en technologieën, inclusief specifieke investeringen voor de behandeling van zowel verpakt als bulk gevarengoed alsook een container heating, filling & drumming installatie.

Door zowel de ligging als logistieke troeven van Limburg en de connectie via de Haven van Antwerpen met de intercontinentale stromen zal dit Hinterland zijn concurrentiepositie in de Euregio verder versterken.

Haven Genk, voor 50% in bezit van Group Machiels en voor 50% van Aperam, behandelt vandaag zowel bulkgoederen als containers. Zij zal in de toekomst focussen op de behandeling van bulkmaterialen, roestvrijstaal en spoor activiteiten. De bestaande containertrafiek zal worden overgedragen naar Port of Limburg aan de overzijde van het Albertkanaal.

H.Essers zet reeds geruime tijd in op zijn synchromodale strategie door middel van de uitbouw van multimodaal transport met de overname van de ETG-spoorterminal een jaar geleden en de uitbreiding van de spooroplossingen binnen Europa en de China-corridor. Nu investeert het bedrijf in een eigen waterterminal.

De afbraak, sanering en infrastructuurwerken zijn inmiddels gestart en Port of Limburg maakt zich sterk tegen 2023 operationeel te zijn. << (Guy Leysen) (foto: H.Essers)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

Mirmex Motor nv uit Mont-Saint-Guibert bij Louvain-la-Neuve ontwerpt, bouwt en verhandelt kleine elektromotoren, zo groot als een batterij of sigaar, met diameters van 8 tot 60 mm.

Cargill bouwt eerste fabriek voor winning biodiesel

De nieuwe fabriek zal deel uitmaken van de bestaande vestiging in Gent, die zaden perst en ook Bioro biodiesel destilleert. Cargill investeert 127 miljoen euro in dit nieuwe project.

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners