Eindassemblagelijn Duitse autobouwer geoptimaliseerd

In slechts 4,5 maanden installeerde Siemens in de Duitse moederfabriek alle componenten van de transportlijn voor de eindassemblage van de Taycan, de eerste volledig elektrische Porsche.

Trefwoorden: #AGV, #automatisering, #eindassemblage, #elektrische auto, #Porsche, #Siemens, #Taycan

Lees verder

Techniek

( Foto: Siemens )

ENGINEERINGNET.BE - De Taycan-productielijn in de moederfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen werd in september van vorig jaar in gebruik genomen.

De tijd van installatie tot productie van het eerste voertuig werd gehalveerd ten opzichte van gelijkaardige projecten. Omdat de eindassemblagelijn wegens een aantal bouwtechnische beperkingen verticaal diende te worden opgebouwd, werd er een productieconcept ontwikkeld waarin elk niveau voor productiedoeleinden wordt gebruikt.

Om een maximale flexibiliteit te garanderen, liet de sportwagenbouwer de traditionele transportband achter zich. In de zogenaamde ‘Flexi-Line’ brengen automatisch geleide voertuigen (AGV's) de carrosserieën van het ene naar het andere productiestation.

De bedrijfscycli kunnen op maat van de werkelijke behoeften worden aangepast en bijvoorbeeld een AGV laten stoppen om geautomatiseerde taken uit te voeren, waarna deze weer versnelt om naar het volgende station in het productieproces door te gaan.

Naast de automatisch geleide voertuigen en het deurtransportsysteem worden er ook roterende EMS-systemen voor zware lasten ingezet. Deze hangsystemen maken ergonomisch werken mogelijk, omdat de carrosserieën in beide richtingen 110 graden kunnen worden gedraaid, zodat werknemers probleemloos toegang hebben tot alle voertuigzones.

Dankzij het efficiënte projectmanagement kon de assemblagelijn parallel met de andere werkzaamheden en de lopende sportwagenproductie worden opgebouwd.