Eerste protonen vliegen weer in Genève

Onderzoek & Wetenschap 28/08/2020 8:31:46

Op CERN is de nieuwe Linac 4 versneller in gebruik genomen. Deze machine vervangt de oude eerste voorversneller voor de grote LHC-versneller, de Linac 2 die sinds 1978 in gebruik was.

Lees hieronder verder   
Verwant

Supercomputer helpt NASA-onderzoek naar maanmissie’s

Nieuwe satelliet moet stijging zeespiegel in kaart te brengen

Hyperscout 2 schiet veelbelovende plaatjes voor toekomstige aardobservatie

Satellietinstrument registreert uitstoot individuele schepen

Computer leert hoe rare deeltjesfysica eruit ziet

Sterrenkundigen ontdekken meest metaalarme bolhoop

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Een stabiele en betrouwbare protonenbron is belangrijk voor de cirkelvormige LHC-versneller van 27 kilometer optrek in Genève. De voorversneller gaat later ook protonen leveren voor de HL-LHC, de toekomstige nog intensere versie van de LHC.

Aan de inbouw van de Linac 4 is twee jaar gewerkt. De lineaire versneller jaagt met elektromagnetische velden protonen in een rechte lijn op tot een energie van 160 MeV. Hij levert deze protonen aan een volgende, cirkelvormige voorversneller voor de LHC, de zogenoemde PS-booster.

Die zal volgens schema begin december worden aangeschakeld. De LHC zelf komt voorjaar 2021 weer in bedrijf en na verwachting eind dat jaar zullen de experimenten hun metingen aan protonbotsingen weer voortzetten.

De LHC was sinds eind 2018 uit bedrijf voor onderhoud en verbeteringen, de zogeheten Long Shutdown. De corona-pandemie en sluiting van CERN heeft de planning enkele maanden vertraagd.

De Linac 4 is een nieuwe 86 meter lange rechtlijnige deeltjesversneller. De laatste weken is intensief gewerkt aan het optimaliseren van de protonbron en het uitlijnen van de bundel ten opzichte van de magneten die hem besturen.

Linac 4 is een wezenlijk andere machine dan zijn voorganger uit 1978. Met nieuwe besturingstechnieken kunnen meer eigenschappen van de protonenbundel worden ingesteld. Ook is de variatie in de energie van de versnelde protonen veel kleiner.

De nieuwe versneller geeft protonen tot 160 MeV energie, ruim driemaal zoveel als zijn voorganger. Daarmee kan de PS-booster ook bundels met meer energie leveren, tot 2 GeV.

Inmiddels levert de Linec 4 bundels bij de maximale energie, aldus CERN. De bundels worden nu nog gedumpt in een speciale bundelstop. Vanaf september gaat hij alweer verder naar een beamstop richting PS-booster.

Op 7 december staat de aansluiting op het PS synchrotron gepland, een volgende voorversneller voor de LHC. Daarin hebben de protonen uiteindelijk 7000 GeV energie. << (Lydia Heida) (foto: CERN)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Antwerpse chemiebedrijven gaan dokwater als proceswater gebruiken

Een nieuw te bouwen ontziltingsinstallatie in de haven van Antwerpen zal vanaf begin 2024 brak dokwater oppompen en omzetten in hoogwaardig proceswater voor de chemiesector.

Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

Siemens en Cloostermans hebben samen de eerste machine ter wereld ontwikkeld, die zich met behulp van AI herprogrammeert en herconfigureert om zo alle types producten en verpakkingen aan te kunnen.

Sandvik Coromant en Autodesk Fusion 360 werken samen aan verspaning

Sandvik Coromant, wereldleider in verspanende bewerkingen, en softwarebouwer Autodesk slaan de handen in elkaar om het gebruik van Computer-Aided Manufacturing (CAM) te vereenvoudigen.

Standaardmethodes voor meten van plastic vervuiling in ontwikkeling

Doel van het EU-project EUROqCHARM, met onder meer ILVO, is op Europees niveau afgestemde methodes vastleggen voor de bepaling en opvolging van milieuvervuiling met plastic.

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

Volvo Cars, DFDS en Lineas brengen transport per boot, trein en vrachtwagen op een efficiënte manier samen. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming gebeurt nu tot 30% sneller.

Financiële boost voor Belgische producent van elektrische bestelwagens

Addax Motors uit Deerlijk, de enige Belgische producent van elektrische bestelwagens, krijgt een financiële injectie van 10 miljoen euro, waarvan 8 miljoen euro via een kapitaalverhoging.

Engineeringnet Magazine 153 is onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Serious Game Circonopoly helpt om jongeren circulair te denken

POM West-Vlaanderen lanceert de online game Circonopoly om jongeren in de wereld van circulaire economie onder te dompelen. Dit spel is ontwikkeld voor de derde graad secundair onderwijs.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners