Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

Economie 4/09/2020 10:09:14

Deze zomer reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar Duitsland voor de testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuig Flying-V.

Lees hieronder verder   
Verwant

Bosch Rexroth ontwerpt hydraulische lineaire aandrijvingen compleet opnieuw

Axiale flux motorenbouwer Magnax groeit

Punch Powertrain: synergie van innovatie en kostenefficiëntie

Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

Sandvik Coromant en Autodesk Fusion 360 werken samen aan verspaning

Financiële boost voor Belgische producent van elektrische bestelwagens

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Interpack

Messe Düsseldorf

van 25/02/2021 tot 3/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Keuze van de redactie

(25/1) Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus

(25/1) Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een V-vorm ontstaat.

Computerberekeningen voorspellen dat deze aerodynamische vorm en het lage gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20% vermindert vergeleken met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.

Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van windtunneltests en een grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren en een indruk te krijgen van de vliegeigenschappen.

Projectleider Dr. Roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs brachten het 22,5 kilo wegende en 3 meter brede schaalmodel van de Flying-V voor vliegproeven naar een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland, waar ze met een team van Airbus werkten.

De taak van de piloot: opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en als de accu's bijna leeg zijn, landen. Dat is gelukt. Vos: "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt.”

De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld.

Het team moest wel het zwaartepunt van het vliegtuig veranderen en de antenne repareren om de telemetrie te verbeteren.

De vlucht bevestigde dat het huidige ontwerp teveel wiebelingen geeft, wat leidde tot een vrij ruwe landing. Een volgende stap is om de tijdens de vlucht verzamelde data te gebruiken voor een (software) model van het vliegtuig.

Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimulator voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voorbereiden voor verdere vliegproeven. Ook is het plan om de Flying-V te laten vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen

TNO ontwikkelt met universiteiten en bedrijven functionele folies voor ramen en gebouwgeïntegreerde zonnepanelen, om 20% van het energieverbruik van gebouwen te besparen.

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

Vanaf 1 februari zal Jan De Nul in opdracht van de Vlaamse Overheid, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), zo’n 500.000 m³ zand op het strand van Raversijde aanbrengen.

Uniek resistentiegen tegen bladvlekkenziekte

Een internationaal consortium kan het resistente Stb16q-gen kloneren en succesvol in tarwe introduceren. Om zo de strijd aan te binden met de gevreesde schimmel Zymoseptoria tritici.

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

In het project Digital Gateway2Governement werden systemen ontworpen voor gedigitaliseerde communicatie tussen de bedrijven en de overheidsdiensten die betrokken zijn bij de grenscontroles.

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Luminus en het Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling IDETA hebben een gezamenlijk project voorgesteld voor de ontwikkeling van vier groene waterstofstations in Picardisch Wallonië.

HTC-Enterprise als deel van de oplossing

HTC-Enterprise is een onderneming gegroeid uit de passie voor technologie en het ondernemerschap op zich. Het bedrijf biedt voor tal van bedrijven en sectoren een gepaste oplossing aan.

Kunstmatige intelligentie zoekt nieuwe antibiotica

Slimme software (kunstmatige intelligentie) van de Leidse en Wageningse universiteit doorzocht genomen van bacteriën en vond 42 clusters DNA die coderen voor eiwitten met antibiotica-werking.

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Een dual fuel sleephopperzuiger van DEME voert sinds kort de onderhoudsbaggerwerken uit op de Schelde. Tijdens deze werken vaart het schip op LNG, een primeur in Vlaanderen.

Vernieuwde VPLog-i-R stroomsensor met Modbus interface

VPInstruments, fabrikant en wereldwijde leverancier van instrumentatie en monitoringssystemen voor perslucht en gassen, biedt nu een vernieuwde versie van de bewezen VPLog-i stroomsensor met een Modbus interface. De VPLog-i-R is het enige type Rogowski stroomsensor met RS485 (Modbus RTU) uitgang. >>

Partners