Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V
Economie 4/09/2020 10:09:14
Deze zomer reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar Duitsland voor de testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuig Flying-V.
Bosch Rexroth ontwerpt hydraulische lineaire aandrijvingen compleet opnieuw
Axiale flux motorenbouwer Magnax groeit
Punch Powertrain: synergie van innovatie en kostenefficiëntie
Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld
Sandvik Coromant en Autodesk Fusion 360 werken samen aan verspaning
Financiële boost voor Belgische producent van elektrische bestelwagens
>> Meer verwant nieuwsAlternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
'Digital Twin' versterkt maakindustrie?
Online event
vrijdag 12 februari 2021
Interpack
Messe Düsseldorf
van 25/02/2021 tot 3/03/2021
Klimatisatie van gebouwen
Online
van 5/03/2021 tot 25/06/2021
(25/1) Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus
(25/1) Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen
(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof
(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof
(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems
(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een V-vorm ontstaat.
Computerberekeningen voorspellen dat deze aerodynamische vorm en het lage gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20% vermindert vergeleken met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.
Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van windtunneltests en een grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren en een indruk te krijgen van de vliegeigenschappen.
Projectleider Dr. Roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs brachten het 22,5 kilo wegende en 3 meter brede schaalmodel van de Flying-V voor vliegproeven naar een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland, waar ze met een team van Airbus werkten.
De taak van de piloot: opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en als de accu's bijna leeg zijn, landen. Dat is gelukt. Vos: "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt.”
De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld.
Het team moest wel het zwaartepunt van het vliegtuig veranderen en de antenne repareren om de telemetrie te verbeteren.
De vlucht bevestigde dat het huidige ontwerp teveel wiebelingen geeft, wat leidde tot een vrij ruwe landing. Een volgende stap is om de tijdens de vlucht verzamelde data te gebruiken voor een (software) model van het vliegtuig.
Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimulator voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voorbereiden voor verdere vliegproeven. Ook is het plan om de Flying-V te laten vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)
Video: