Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

Economie 4/09/2020 10:09:14

Deze zomer reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar Duitsland voor de testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuig Flying-V.

Lees hieronder verder   
Verwant

Lascobots: gebruiksvriendelijkheid maakt het verschil - artikel

Thor Park krijgt gebouw van 16 miljoen euro voor slimme maakbedrijven

Peter Leijnen: ”Puur techniek” - topingenieur

Bosch Rexroth ontwerpt hydraulische lineaire aandrijvingen compleet opnieuw

Axiale flux motorenbouwer Magnax groeit

Punch Powertrain: synergie van innovatie en kostenefficiëntie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

The future of smart manufacturing with IIOT

Virtueel online event

donderdag 15 april 2021

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk

(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een V-vorm ontstaat.

Computerberekeningen voorspellen dat deze aerodynamische vorm en het lage gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20% vermindert vergeleken met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.

Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van windtunneltests en een grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren en een indruk te krijgen van de vliegeigenschappen.

Projectleider Dr. Roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs brachten het 22,5 kilo wegende en 3 meter brede schaalmodel van de Flying-V voor vliegproeven naar een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland, waar ze met een team van Airbus werkten.

De taak van de piloot: opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en als de accu's bijna leeg zijn, landen. Dat is gelukt. Vos: "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt.”

De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld.

Het team moest wel het zwaartepunt van het vliegtuig veranderen en de antenne repareren om de telemetrie te verbeteren.

De vlucht bevestigde dat het huidige ontwerp teveel wiebelingen geeft, wat leidde tot een vrij ruwe landing. Een volgende stap is om de tijdens de vlucht verzamelde data te gebruiken voor een (software) model van het vliegtuig.

Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimulator voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voorbereiden voor verdere vliegproeven. Ook is het plan om de Flying-V te laten vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuw decentraal aandrijfsysteem ontworpen voor transportbandtoepassingen

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem, dat specifiek ontworpen werd voor horizontale transport­band­toepas­singen.

Belgische milieuprestaties krijgen compliment van OESO

De OESO doet in haar rapport Environmental Performance Review voor België aanbevelingen voor het afval-, materialen- en bodembeheer, en de transitie naar een circulaire economie.

SusPhos proces leidt uiteindelijk naar volledige circulariteit

Onderzoekers van de UvA hebben een belangrijke stap gezet op weg naar volledige circulariteit van fosfaat­recycling volgens het SusPhos proces, waarbij ook magnesium is terug te winnen.

Elektrische wagens met grote autonomie - artikel

Engineeringbedrijf Exypnos uit Kruibeke ontwikkelt kant-en-klare industriële installaties op maat voor de framing en verlijming van componenten met gegoten polyurethaan.

Tracering aardbeien Coöperatie Hoogstraten met visie en RFID

Coöperatie Hoogstraten hecht veel belang aan de traceerbaarheid van haar aardbeien doorheen de keten, maar met een 200-tal telers is dit proces logistiek gezien niet eenvoudig te realiseren.

Privacy-vriendelijke data-analyse technologieën in ontwikkeling

TNO roept overheidspartijen, bedrijven, commerciële technologiepartijen en kennisinstellingen op om gezamenlijk hiervoor Multi-Party Computation en Federated Learning in te zetten.

Elia incubator stimuleert digitale innovatie

The Nest, de incubator van Elia Group, maakt het mogelijk voor medewerkers om digitale ideeën snel te ontwikkelen, om er prototypes van te maken en ze te testen in een sandboxomgeving.

Suez investeert 10 miljoen euro in nieuwe duurzame sorteerlijn

Om te voldoen aan de nieuwe milieu­regle­men­tering van de Vlaamse regering installeert afval­verwer­kend bedrijf Suez in de Gentse haven een nieuwe sorteerlijn, die 35% meer afval zal uitsorteren.

ABB breidt YuMi-cobotportfolio uit

ABB heeft haar portfolio van collaboratieve robots (cobots) uitgebreid met twee nieuwe cobotfamilies: GoFa en SWIFTI met een intuïtief ontwerp. Als aanvulling YuMi en Single Arm YuMi bieden de nieuwe cobots een hogere payload en hogere snelheden. ABB speelt met deze toename in kracht en snelheid in op vragen vanuit de markt. >>

Partners