Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

Economie 4/09/2020 10:09:14

Deze zomer reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar Duitsland voor de testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuig Flying-V.

Lees hieronder verder   
Verwant

Prefamac schakelt hulp van Flanders Make in

Familiebedrijf Remmert viert 75-jarig jubileum

Johan Paul is nieuwe managing director bij Hupico

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

ABB neemt Codian Robotics over

Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Practical training EN ISO 13849-1

Pilz Academy - Herentals

donderdag 26 november 2020

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Herentals

woensdag 2 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Keuze van de redactie

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

(19/11) Proximus, SkeyDrone en DroneMatrix ontwikkelen drone-platform

(18/11) 600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

(12/11) Flanders Make ontwikkelt eerste zelfrijdende tractor

(9/11) 430.000 euro steun voor project rond hergebruik van CO2, plastics en water

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een V-vorm ontstaat.

Computerberekeningen voorspellen dat deze aerodynamische vorm en het lage gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20% vermindert vergeleken met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.

Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van windtunneltests en een grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren en een indruk te krijgen van de vliegeigenschappen.

Projectleider Dr. Roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs brachten het 22,5 kilo wegende en 3 meter brede schaalmodel van de Flying-V voor vliegproeven naar een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland, waar ze met een team van Airbus werkten.

De taak van de piloot: opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en als de accu's bijna leeg zijn, landen. Dat is gelukt. Vos: "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt.”

De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld.

Het team moest wel het zwaartepunt van het vliegtuig veranderen en de antenne repareren om de telemetrie te verbeteren.

De vlucht bevestigde dat het huidige ontwerp teveel wiebelingen geeft, wat leidde tot een vrij ruwe landing. Een volgende stap is om de tijdens de vlucht verzamelde data te gebruiken voor een (software) model van het vliegtuig.

Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimulator voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voorbereiden voor verdere vliegproeven. Ook is het plan om de Flying-V te laten vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Concurrentievermogen van duurzame chemische industrie in EU stimuleren

Het INCITE-project demonstreert chemo-enzymatische processen op industriële schaal, om de kwaliteit en efficiëntie te verhogen in vergelijking met traditionele chemische synthese.

Gaia-X for Belgium gaat werken rond cloud en datastrategie

Tijdens de eerste pan-Europese GAIA-X-top werd ’Gaia-X for Belgium’ gelanceerd. Dit wordt een hub van het Europese Gaia-X project, dat werkt aan een cloud en datastrategie.

Belgische scale-up wint EIT Digital Challenge

20 deep tech scale-ups namen onlangs deel aan de online finale van de EIT Digital Challenge 2020. De vijf winnaars ontvingen o.a. een jaar lang ondersteuning door de EIT Digital Accelerator.

600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

POM West-Vlaanderen gaf groen licht voor de opstart van 25 innovatieve samenwerkingsprojecten tussen bedrijven en geeft hiermee een stevige boost aan innovatie bij West-Vlaamse bedrijven.

Siemens garandeert betrouwbare werking van brand­beveiligings­systemen

Brandveiligheid is een complexe materie, gebonden aan vele wetten en regels die niet altijd goed op elkaar afgestemd zijn. Siemens wil een rol spelen in het verbeteren en verduidelijken.

Nieuwe satelliet moet stijging zeespiegel in kaart te brengen

ESA lanceert op 21 november haar nieuwste aardobservatiesatelliet, de Sentinel-6 Michael Freilich. Deze satelliet is van cruciaal belang voor het wereldwijde onderzoek naar klimaatverandering.

OWS overgenomen door Normec Group

De Normec Group (Normec) heeft aangekondigd dat het een definitieve overeenkomst heeft getekend voor de overname van Organic Waste Systems (OWS) van de aandeelhouders.

Nieuwe tool bepaalt virus­over­draag­baar­heid tussen dier en mens

UTwente bootste celoppervlakken met daarop de suikers waaraan een virus hecht op moleculair niveau na. Het blijkt dat voor een succesvolle overdracht ongeveer 8 bindingsplaatsen nodig zijn.

xiros film geleiderol voor labellingtechnologie is smeermiddelvrij

Zwarte geleiderol met soepel lopende polymeer kogellagers bespaart tot wel 48% gewicht en 42% massatraagheid. De nieuwe zwarte geleiderol van igus biedt nu een echte sensatie op het gebied van verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem overtuigt niet alleen visueel, maar ook technisch. >>

Partners