Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

Economie 4/09/2020 10:09:14

Deze zomer reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar Duitsland voor de testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuig Flying-V.

Lees hieronder verder   
Verwant

Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

Praktijkcase: WEG maakte baggerschip efficiënter en groener

6,5 miljoen euro Europese steun voor ontwikkeling ergonomische robots

Lasea heeft Optec overgenomen

Uniflex HM 220 / HM 225 staan synoniem voor kwaliteit en rentabiliteit

Spohn & Burkhardt introduceert HS2 en HS0 joysticks

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

47ste Hogere Cursus Akoestiek

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 21/09/2020 tot 8/02/2021

Energiedelen en Energiegemeenschappen

Thor Centrale Genk

dinsdag 22 september 2020

Robot and machine become one

B&R Webinar

dinsdag 22 september 2020

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een V-vorm ontstaat.

Computerberekeningen voorspellen dat deze aerodynamische vorm en het lage gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20% vermindert vergeleken met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag.

Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van windtunneltests en een grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren en een indruk te krijgen van de vliegeigenschappen.

Projectleider Dr. Roelof Vos en zijn team van onderzoekers en ingenieurs brachten het 22,5 kilo wegende en 3 meter brede schaalmodel van de Flying-V voor vliegproeven naar een goed bewaakte vliegbasis in Duitsland, waar ze met een team van Airbus werkten.

De taak van de piloot: opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en als de accu's bijna leeg zijn, landen. Dat is gelukt. Vos: "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt.”

De rotatie bij het opstijgen was eenvoudig en gebeurde met een snelheid van 80 km/u. De stuwkracht van het vliegtuig was goed en de vliegsnelheden en -hoeken waren zoals voorspeld.

Het team moest wel het zwaartepunt van het vliegtuig veranderen en de antenne repareren om de telemetrie te verbeteren.

De vlucht bevestigde dat het huidige ontwerp teveel wiebelingen geeft, wat leidde tot een vrij ruwe landing. Een volgende stap is om de tijdens de vlucht verzamelde data te gebruiken voor een (software) model van het vliegtuig.

Hiermee kan het team het vliegtuig programmeren in een vluchtsimulator voor toekomstig onderzoek. Het team zal ook het schaalmodel voorbereiden voor verdere vliegproeven. Ook is het plan om de Flying-V te laten vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Watson-Marlow lanceert nieuwe Certa Plus sinusoïdale pomp

Deze nieuwe pomp is een duurzame en energiezuinigere oplossing voor shear-gevoelige, stroperige farmaceutische producten en nu al de beste in zijn klasse.

Nieuwe reactor maakt waterstofproductie goedkoper en duurzamer

Waterstof wordt een belangrijke energiedrager in de toekomstige circulaire economie. Daarom werkt TU Eindhoven aan een chemische reactor om duurzamere waterstof te maken.

Grensoverschrijdend multi-event in 3D Manufacturing-wereld

Vier organisaties uit de Benelux hebben het plan gesmeed om een nieuw concept in de 3D-productie aan de wereld voor te stellen: een week onderdompeling in de wereld van 3D-manufacturing.

Zonneauto als accu op wielen: ‘altijd en overal stroom’

Een vers kopje koffie tijdens het wildkamperen? Geen probleem! Stopcontacten zijn niet meer nodig als je een zonneauto hebt. Dat bewees het Solar Team Eindhoven met dit nieuwe model.

Regio’s presenteren duurzame toekomstvisie voor chemiesector

Vlaanderen, Nederland en Noordrijn-Westfalen presenteren trilaterale chemiestrategie, die inzet op innovatie en infrastructuur voor succesvolle energie- en klimaattransitie.

IP67 Profinet switches van Helmholz

Budé Innovative Solutions heeft een unieke machine gebouwd voor in de ijsindustrie. Omdat ze veel technologie op een kleine footprint moeten integreren is er gekozen om de PROFINET deelnemers, die via M12 techniek worden aangesloten op de IP67 managed PROFINET switches van Helmholz en door de PI organisatie zijn gecertificeerd.

Partners