Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Bedrijfsnieuws 11/09/2020 10:42:51

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

Lees hieronder verder   
Verwant

Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

Start Europese aanbesteding rond één walstroomsysteem

DB Cargo verbindt Antwerpse en Rotterdamse havens met Duitse achterland

Nieuwe community moet modal shift containers versnellen

Kosten stedelijke werven dalen met 42% dankzij bouwhubs

Jungheinrich participeert in Duitse robotica start-up

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Beide bedrijven baten een terminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Op de oostzijde van MPET is geen connectie met het spoor. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over spoorinfrastructuur.

Om de aan- en afvoer van containers per spoor naar de terminal van MPET mogelijk te maken, gaan DP World en MPET de railinfrastructuur van DP World gezamenlijk gebruiken. Via een nieuwe containertransferzone bij MPET, de spoorbuffer, kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen.

Beide terminals mikken op een verhoging van de frequentie van bestaande spoorproducten en de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met het achterland. Ook is het zo mogelijk om de stijgende groei in de Antwerpse haven het hoofd te bieden, ondanks een beperkte containercapaciteit.

Jan Meynen, Head of Operational Services MPET: “Dankzij de nieuwe gezamenlijke spoorbuffer op MPET Oost, vermijden we veel transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel zich bevindt. Dat maakt ook capaciteit vrij op spoorbundel West, waardoor meer containers via het spoor vervoerd kunnen worden.”

De spoorbuffer behelst een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 TEU op het terrein van MPET, waarin DP World en MPET containers oppikken en afzetten met behulp van straddle carriers. Deze containers worden via het spoor op de terminal van DP World geëxporteerd en geïmporteerd.

Het afstemmen van de twee verschillende operationele systemen vergde veel afspraken op vlak van safety, security, civiele werken, IT en douane. “Het afgelopen jaar is er in goede verstandhouding intensief samengewerkt. Het is een voorbeeld van twee belangrijke stakeholders die samen iets opzetten ten voordele van de hele community, ” zegt Tony Filibert, Chief Commercial Officer DP World Antwerp.

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de Antwerpse haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

Data opslaan op een dun draadje bijna mogelijk

Radboud Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen zijn een stap verder in het ontwikkelen van een nieuwe technologie, waarbij informatie weggeschreven wordt op een keten van moleculen.

Stoom in uw bedrijf - artikel

Een stoominstallatie bestaat uit vier grotere gehelen: stoomproductie, stoomdistributie, stoomverbruikers en condensaatafvoer. Elk deel heeft een invloed op het totaalrendement.

Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

Onderzoekers van UHasselt, Swansea University en de Universiteit van Dresden hebben grote stappen gezet in de ontwikkeling van infraroodsensoren uit goedkope, printbare elektronica.

10e editie solarvakbeurs InterSolution 2021 gaat door

Op 27 en 28 januari vindt de tiende editie plaats van Intersolution, een netwerk- en vakbeurs voor zonne-energie. De belangrijkste specialisten uit de branche worden samengebracht.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners