Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Bedrijfsnieuws 11/09/2020 10:42:51

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

Lees hieronder verder   
Verwant

Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting

Logistics Sustainability Index (LSI) officieel gelanceerd

Zelfbediening in logistiek onderzocht

Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2021 bekend

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Analyse van het machinepark

online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud

donderdag 29 april 2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Beide bedrijven baten een terminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Op de oostzijde van MPET is geen connectie met het spoor. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over spoorinfrastructuur.

Om de aan- en afvoer van containers per spoor naar de terminal van MPET mogelijk te maken, gaan DP World en MPET de railinfrastructuur van DP World gezamenlijk gebruiken. Via een nieuwe containertransferzone bij MPET, de spoorbuffer, kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen.

Beide terminals mikken op een verhoging van de frequentie van bestaande spoorproducten en de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met het achterland. Ook is het zo mogelijk om de stijgende groei in de Antwerpse haven het hoofd te bieden, ondanks een beperkte containercapaciteit.

Jan Meynen, Head of Operational Services MPET: “Dankzij de nieuwe gezamenlijke spoorbuffer op MPET Oost, vermijden we veel transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel zich bevindt. Dat maakt ook capaciteit vrij op spoorbundel West, waardoor meer containers via het spoor vervoerd kunnen worden.”

De spoorbuffer behelst een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 TEU op het terrein van MPET, waarin DP World en MPET containers oppikken en afzetten met behulp van straddle carriers. Deze containers worden via het spoor op de terminal van DP World geëxporteerd en geïmporteerd.

Het afstemmen van de twee verschillende operationele systemen vergde veel afspraken op vlak van safety, security, civiele werken, IT en douane. “Het afgelopen jaar is er in goede verstandhouding intensief samengewerkt. Het is een voorbeeld van twee belangrijke stakeholders die samen iets opzetten ten voordele van de hele community, ” zegt Tony Filibert, Chief Commercial Officer DP World Antwerp.

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de Antwerpse haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Eind vorig jaar organiseerde Sirris een masterclass rond het potentieel van datagebruik in de verspaning in het kader van Machining 4.0. Tom Jacobs van Sirris legt uit.

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

Het bedrijf heeft onlangs het nieuwe hoofdkantoor op de O-Forty-site in Oostkamp in gebruik genomen. Met de investering gaat een prijskaartje van 6,5 miljoen euro gepaard.

Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

D-CRBN, gegroeid uit de onderzoeksgroep PLASMANT van de UAntwerpen, splitst schadelijke CO2-moleculen op, om er onder meer biobrandstoffen en polymeren mee te maken.

Bosch Rexroth wint de Hermes Award 2021

De Hermes Award werd gisteren uitgereikt tijdens de Hannover Messe Digital Edition. Bosch Rexroth won met hun elektrische actuator die proceskleppen onder water kan aansturen.

On-demand 3D-printen nog niet vanzelfsprekend - artikel

Toen begin vorig jaar door de coronapandemie aanvoerlijnen vanuit het Verre Oosten stilvielen, kwam additive manufacturing in veel directiekamers op de agenda. Is 3D-printen een oplossing?

Promovendus ontwikkelt slimme ramen voor glastuinbouw

Omdat de hoeveelheid invallend licht zelfs in hightech kassen nog steeds erg lastig blijkt te regelen, ontwikkelde Gilles Timmermans ‘slimme ramen’ met een fluorescerende kleurstof.

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

BYD gaat al zijn volledig elektrische personenauto’s leveren met de ultraveilige bladbatterijen van het merk dat de spijkerpenetratietest als teststandaard aangenomen.

Intracto Group gaat internationale tour op met overname Orangedotcom

Intracto Group versterkt zich met het Amsterdamse digital marketing agency Orangedotcom, waar een team van 30 digitale experts zich richt op het realiseren van digitale groei van klanten.

Typhoon heeft eigen 'DOME' in gebruik genomen

Dit nieuwe gebouw is een hoge opslaglocatie ingericht met rolbruggen en voldoende plaatsen voor stockage en laden en lossen. Het gebouw, op een oppervlakte van 1.200 m², is 14.5 meter hoog. Het dak is uitgevoerd in doorzichtige folie waardoor er overdag geen extra verlichting nodig is. Er kunnen ook elektrische wagens opgeladen worden. >>

Partners