Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Bedrijfsnieuws 11/09/2020 10:42:51

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

Lees hieronder verder   
Verwant

‘Certified Pick up’ zorgt voor veilig containertransport Port of Antwerp

Toenemend goederenvervoer via binnenvaart

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Colruyt Group en Gilbert Declercq zetelen in VIL Raad van Bestuur

DHL en MG Real Estate bouwen nieuw Life Sciences and Healthcare gebouw

H.Essers neemt Tank Management over

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Postgraduaat Smart Logistics

Brugge, Gent, Kortrijk

van 25/09/2020 tot 28/03/2021

Oppervlaktebehandelingen voor kunststoffen

Kortrijk / Online

van 28/09/2020 tot 26/10/2020

The eye of the machine

B&R Webinar

dinsdag 29 september 2020

Grondmechanica (gevorderden)

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 30/09/2020 tot 8/12/2020

Houten constructies: ontwikkelingen en rekeninzichten

Live webinar

donderdag 1 oktober 2020

Keuze van de redactie

(22/9) 10 actiepunten boosten innovatie- en groeipotentieel biotechsector

(21/9) Agoria Solar Team wint Europese Solar Challenge 2020

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Beide bedrijven baten een terminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Op de oostzijde van MPET is geen connectie met het spoor. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over spoorinfrastructuur.

Om de aan- en afvoer van containers per spoor naar de terminal van MPET mogelijk te maken, gaan DP World en MPET de railinfrastructuur van DP World gezamenlijk gebruiken. Via een nieuwe containertransferzone bij MPET, de spoorbuffer, kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen.

Beide terminals mikken op een verhoging van de frequentie van bestaande spoorproducten en de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met het achterland. Ook is het zo mogelijk om de stijgende groei in de Antwerpse haven het hoofd te bieden, ondanks een beperkte containercapaciteit.

Jan Meynen, Head of Operational Services MPET: “Dankzij de nieuwe gezamenlijke spoorbuffer op MPET Oost, vermijden we veel transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel zich bevindt. Dat maakt ook capaciteit vrij op spoorbundel West, waardoor meer containers via het spoor vervoerd kunnen worden.”

De spoorbuffer behelst een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 TEU op het terrein van MPET, waarin DP World en MPET containers oppikken en afzetten met behulp van straddle carriers. Deze containers worden via het spoor op de terminal van DP World geëxporteerd en geïmporteerd.

Het afstemmen van de twee verschillende operationele systemen vergde veel afspraken op vlak van safety, security, civiele werken, IT en douane. “Het afgelopen jaar is er in goede verstandhouding intensief samengewerkt. Het is een voorbeeld van twee belangrijke stakeholders die samen iets opzetten ten voordele van de hele community, ” zegt Tony Filibert, Chief Commercial Officer DP World Antwerp.

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de Antwerpse haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

UGent stapt mee in Siemens Industry Academy

De academie, die vorig jaar ontstond om ingenieursopleidingen en grote industriële spelers in Vlaanderen dichter bij elkaar te brengen, gaat nu ook een partnerschap aan met de UGent.

Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

De Eye-Robot is een robotapparaat waarmee chirurgen baanbrekende nieuwe oogprocedures uit kunnen voeren voor vormen van blindheid, die momenteel nog ongeneesbaar zijn.

Laatste verbindingsstuk ALEGrO-project gerealiseerd

Verschillende Waalse ministers waren aanwezig in het conversiestation van Lixhe (Luik) om de laatste werken bij te wonen. ALEGrO is de eerste elektrische interconnectie tussen België en Duitsland.

Biologisch oplosmiddel verlaagt energieverbruik

De Nederlandse UTwente ontwikkelt biologische oplosmiddelen voor industriële scheidings­processen, wat een grote energiebesparing oplevert in vergelijking met de huidige industrie­standaarden.

Stad Brugge en imec gaan ‘urban digital twin’ ontwikkelen

Stad Brugge en onderzoekscentrum imec gaan een digitale 3D-replica van de stad ontwikkelen die zal toelaten om de impact van maatregelen (rond luchtkwaliteit en verkeerstromen) te simuleren.

AI-start-up The Grain haalt Vlaio innovatiesubsidie binnen

Om de gepauzeerde opdrachten van klanten door de corona-crisis te vervangen, legde het bedrijf zich volledig toe op R&D. Twee proof of concepts zijn klaar om eind 2020 in de markt te testen.

Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

Het gaat om de vestiging van de grootste Atlantische zalmkwekerij in Europa, met een aquaponic systeem waarbij visafval wordt hergebruikt als biogas.

Fotonische chips geboost met nieuwe lichtversterker

De piepkleine versterker van UTwente pept de lichtsignalen van fotonische chips op en geeft ze zo een boost, zodat bijvoorbeeld detectoren voor tumormarkers of virussen gevoeliger worden.

Slimme batterijmodules tot 100 kW bij Schneider Electric

Schneider Electric breidt de Galaxy VS 3-phase Uninterruptible Power Supply (UPS) uit met slimme interne batterijmodules van 10 tot 100 kW. De Galaxy VS met interne batterijen is hiermee de UPS met de hoogste dichtheid. Dit maakt de unit perfect geschikt voor de unieke vereisten van edge computing en kritieke infrastructuren.

Partners