Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

Trefwoorden: #Antwerpen, #capaciteit, #container, #DP World Antwerp, #haven, #infrastructuur, #Jan Meynen, #MPET, #rail, #spoor, #spoorbuffer, #systemen, #Terminal, #TEU, #Tony Filibert, #transferzone, #transport

Lees verder

Techniek

( Foto: DP World Antwerp )

ENGINEERINGNET.BE - Beide bedrijven baten een terminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Op de oostzijde van MPET is geen connectie met het spoor. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over spoorinfrastructuur.

Om de aan- en afvoer van containers per spoor naar de terminal van MPET mogelijk te maken, gaan DP World en MPET de railinfrastructuur van DP World gezamenlijk gebruiken. Via een nieuwe containertransferzone bij MPET, de spoorbuffer, kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen.

Beide terminals mikken op een verhoging van de frequentie van bestaande spoorproducten en de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met het achterland. Ook is het zo mogelijk om de stijgende groei in de Antwerpse haven het hoofd te bieden, ondanks een beperkte containercapaciteit.

Jan Meynen, Head of Operational Services MPET: “Dankzij de nieuwe gezamenlijke spoorbuffer op MPET Oost, vermijden we veel transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel zich bevindt. Dat maakt ook capaciteit vrij op spoorbundel West, waardoor meer containers via het spoor vervoerd kunnen worden.”

De spoorbuffer behelst een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 TEU op het terrein van MPET, waarin DP World en MPET containers oppikken en afzetten met behulp van straddle carriers. Deze containers worden via het spoor op de terminal van DP World geëxporteerd en geïmporteerd.

Het afstemmen van de twee verschillende operationele systemen vergde veel afspraken op vlak van safety, security, civiele werken, IT en douane. “Het afgelopen jaar is er in goede verstandhouding intensief samengewerkt. Het is een voorbeeld van twee belangrijke stakeholders die samen iets opzetten ten voordele van de hele community, ” zegt Tony Filibert, Chief Commercial Officer DP World Antwerp.

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de Antwerpse haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030.