Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Bedrijfsnieuws 11/09/2020 10:42:51

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

Lees hieronder verder   
Verwant

Geautomatiseerd laden en lossen levert enorme tijdswinst

Scania Parts Logistics kiest binnenvaart voor duurzaam transport

Efficiëntere materiaalstroom dankzij Remmert

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

Industrie 4.0 in de intralogistiek: moderne materiaalbehandeling

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Beide bedrijven baten een terminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Op de oostzijde van MPET is geen connectie met het spoor. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over spoorinfrastructuur.

Om de aan- en afvoer van containers per spoor naar de terminal van MPET mogelijk te maken, gaan DP World en MPET de railinfrastructuur van DP World gezamenlijk gebruiken. Via een nieuwe containertransferzone bij MPET, de spoorbuffer, kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen.

Beide terminals mikken op een verhoging van de frequentie van bestaande spoorproducten en de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met het achterland. Ook is het zo mogelijk om de stijgende groei in de Antwerpse haven het hoofd te bieden, ondanks een beperkte containercapaciteit.

Jan Meynen, Head of Operational Services MPET: “Dankzij de nieuwe gezamenlijke spoorbuffer op MPET Oost, vermijden we veel transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel zich bevindt. Dat maakt ook capaciteit vrij op spoorbundel West, waardoor meer containers via het spoor vervoerd kunnen worden.”

De spoorbuffer behelst een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 TEU op het terrein van MPET, waarin DP World en MPET containers oppikken en afzetten met behulp van straddle carriers. Deze containers worden via het spoor op de terminal van DP World geëxporteerd en geïmporteerd.

Het afstemmen van de twee verschillende operationele systemen vergde veel afspraken op vlak van safety, security, civiele werken, IT en douane. “Het afgelopen jaar is er in goede verstandhouding intensief samengewerkt. Het is een voorbeeld van twee belangrijke stakeholders die samen iets opzetten ten voordele van de hele community, ” zegt Tony Filibert, Chief Commercial Officer DP World Antwerp.

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de Antwerpse haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030. << (Lydia Heida) (foto: DP World Antwerp)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners