Innovatieve oplossingen rond spoorvervoer in chemiesector
Bedrijfsnieuws 18/09/2020 10:21:48
Een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de EU, ontwikkelde onder meer een prototype van een geautomatiseerd palletlaadsysteem voor treinen.
Watson-Marlow en Bredel vanaf nu onder één dak
Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie
Atomaire geometrie next-gen materialen blootgelegd
Werner Lievens nieuwe managing director WEG Benelux
’Biogebaseerde economie niet haalbaar binnen 10 jaar’
Natuurlijk molecuul zorgt voor volledig herbruikbaar plastic
>> Meer verwant nieuwsDecanteercentrifuges
Online
van 9/03/2021 tot 10/03/2021
Belgian Offshore Days
Ostend Sea P’lace
van 17/03/2021 tot 18/03/2021
Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19
Live Webinar
dinsdag 23 maart 2021
Panel Building. Made Smarter
Online event
dinsdag 23 maart 2021
METAV Digital
online
van 23/03/2021 tot 26/03/2021
EEX-ATEX
Online cursus IE-net
van 30/03/2021 tot 31/03/2021
(5/3) Computersimulaties in 4D maken hartchirurgie veiliger
(3/3) Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer
(2/3) Lockheed Martin gunt Feronyl contract binnen het F-35 programma
(1/3) Start bouw allereerste Vlaamse opleidingscentrum voor farma en biotech
(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk
(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Spoorvrachtoperator Lineas en essenscia, de sectorfederatie van de chemie en life sciences, presenteerden onlangs de bevindingen van het Europese LessThanWagonLoad-project om meer spoorvervoer te gebruiken in de chemiesector.
De studie ontwikkelde een prototype van een geautomatiseerd palletlaadsysteem voor treinen en een concept voor een gespecialiseerde logistieke zone voor de chemie-industrie in de haven van Antwerpen.
Een verdere toename van het spoorvervoer in de chemie-industrie zou een positieve maatschappelijke impact hebben met minder CO2-uitstoot, minder luchtvervuiling en minder files.
Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de strenge veiligheidsnormen voor het transport van potentieel gevaarlijke goederen.
In de studie werd onder meer gekeken naar de mogelijkheden om de Antwerpse main hub uit te bouwen tot een multimodale logistieke zone voor cargotransport, specifiek gericht op de chemiebedrijven in het Antwerpse havengebied.
Het concept omvat extra spoordiensten zoals cross-docking-palletmagazijnen, speciale services voor reparatie en bewaking, geavanceerde reinigingsdiensten voor spoorwagons, vrachtwagens en tankcontainers, en verbeterde spoorverbindingen.
Door dergelijke gespecialiseerde diensten te bundelen zijn de kosten voor het gebruik van goederentreinen te verlagen en de flexibiliteit te verhogen.
Er is ook een prototype ontwikkeld van een Automated Wagon Loading System. Dit systeem maakt het mogelijk om automatisch 15 palletten op een treinwagon te laden. Zo kunnen ook kleinere volumes aan chemieproducten, die momenteel vooral afhankelijk zijn van wegvervoer, via het spoor worden getransporteerd. << (Lydia Heida) (foto: essencia)
Het LessThanWagonLoad-project werd in mei 2017 gelanceerd, met 11 partners uit België, Nederland, Duitsland, Italië en Slovakije. Dit zijn verder EcoRes (BE), Trafuco (BE), Ancra (NL), TU Delft (NL), TransCare (DE), VTG (DE), ISC (IT), ZOS (SK) & TUKE – Technische Universiteit van Košice (SK).