DEME laat nieuw onderhoudsschip te water

Bedrijfsnieuws 1/10/2020 9:16:00

Dit eerste Service Operation Vessel (SOV) werd te water gelaten op de scheepswerf van CEMRE in het Turkse Yalova. Dit SWATH-schip zal worden ingezet voor het onderhoud van windmolenparken.

Lees hieronder verder   
Verwant

Herbestemming Gentse Vynckier-site tot hotspot voor energietransitie

Subsidies voor efficiënt stoomgebruik - artikel

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Burgers investeerden mee in zonnedak Leuvense brouwerij

Borealis vergroent door aankoop hernieuwbare energie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De ‘Groene Wind’ (naam van het nieuwe schip) moet in 2021 klaar zijn. Het gaat het om het eerste twin-hulled SOV met DP2-technologie ter wereld dat als eerste voor drie verschillende windmolenparken wordt ingezet.

Het interne nieuwbouwteam van DEME werkte nauw samen met Vuyk Engineering Rotterdam en onderzoeksinstituut MARIN. Het nieuwe schip biedt een opmerkelijke verbetering op het vlak van veiligheid, comfort en werkbaarheid voor windmolentechnici, zelfs op een woelige zee.

Het SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull)-ontwerp beperkt de impact van de golven op de bewegingen bij het naderen van windturbines, in vergelijking met een traditioneel monohull-SOV. De technici aan boord zullen ook bij hoge golven veilig kunnen overstappen.

Dankzij de DP2-technologie kan het schip op een woelige zee zijn positie houden en toch minder brandstof verbruiken in vergelijking met traditionele SOV’s. Een indrukwekkende vermindering van het brandstofverbruik tot 50% kan worden bereikt vergeleken met een monohull-SOV, wat de onderhoudskosten voor windmolenparken verder zal verlagen.

Het 60 meter lange SOV zal uitgerust zijn met een bewegingsgecompenseerde loopbrug en een dochtervaartuig om technici veilig naar de windturbines te brengen. Het is ook ontworpen volgens de nieuwste normen op het gebied van comfort, om er een huiselijke offshore basis van te maken voor maximaal 24 technici en een scheepsbemanning.

Dit schip zal rechtstreeks worden gecharterd door Siemens Gamesa Renewable Energy voor het onderhoud van de Belgische offshore windmolenparken Rentel en Mermaid & Seastar (SeaMade genoemd). << (Guy Leysen)à (foto: DEME)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

Imec ontwikkelt samen met UZ Leuven een baanbrekende SARS-CoV-2 test, waarbij in tegenstelling tot de huidige testmethoden, gebruik gemaakt zal worden van uitgeademde lucht.

Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

In de jaren negentig ontdekte de verpakkingsindustrie het Ei van Columbus. Sensoren openden de deur naar ‘slimme’ oplossingen. Anno 2020 blijven we toch enigszins op onze honger zitten.

Ondanks coronacrisis blijft farma- en chemiesector aanwerven

Met minstens 3.200 aanwervingen dit jaar en zo’n 1.000 openstaande vacatures blijft de farma- en chemiesector zelfs in tijden van corona toch heel wat joboppartuniteiten bieden.

Johan Paul is nieuwe managing director bij Hupico

Sinds begin oktober is Johan Paul als nieuwe managing director en partner van start gegaan bij Hupico. Hij moet de groei van het bedrijf in de maakindustrie bestendigen.

Snel en nauwkeurig meten voor alle taken

Meettechnologie is onontbeerlijk om informatie te bekomen over de toestand van de machine en haar kritische componenten. Beckhoff levert al jaren meetklemmen.

Rampenbestrijding eenvoudiger met 3D-kaarten van complexe gebouwen

Promendus Shayan Nikoohemat van UTwente creëerde een algoritme dat nauwkeurig 3D-modellen kan maken van de binnenkant van grote gebouwen uit puntwolken, voor eerste hulpverleners bij rampen.

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners