DEME laat nieuw onderhoudsschip te water
Bedrijfsnieuws 1/10/2020 9:16:00
Dit eerste Service Operation Vessel (SOV) werd te water gelaten op de scheepswerf van CEMRE in het Turkse Yalova. Dit SWATH-schip zal worden ingezet voor het onderhoud van windmolenparken.
Verbeterde redox-flowbatterij maakt energieopslag efficiënter
Zorgt ‘Steel shot’-boortechniek voor doorbraak geothermische productie ?
Naams ziekenhuis verbetert energieprestaties met 15,5%
Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer
DEME Offshore haalt Parkwind EPCI-contract binnen
Slimme gebouwen krijgen actieve rol in elektriciteitssysteem
>> Meer verwant nieuwsDecanteercentrifuges
Online
van 9/03/2021 tot 10/03/2021
Belgian Offshore Days
Ostend Sea P’lace
van 17/03/2021 tot 18/03/2021
Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19
Live Webinar
dinsdag 23 maart 2021
Panel Building. Made Smarter
Online event
dinsdag 23 maart 2021
METAV Digital
online
van 23/03/2021 tot 26/03/2021
EEX-ATEX
Online cursus IE-net
van 30/03/2021 tot 31/03/2021
(5/3) Computersimulaties in 4D maken hartchirurgie veiliger
(3/3) Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer
(2/3) Lockheed Martin gunt Feronyl contract binnen het F-35 programma
(1/3) Start bouw allereerste Vlaamse opleidingscentrum voor farma en biotech
(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk
(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - De ‘Groene Wind’ (naam van het nieuwe schip) moet in 2021 klaar zijn. Het gaat het om het eerste twin-hulled SOV met DP2-technologie ter wereld dat als eerste voor drie verschillende windmolenparken wordt ingezet.
Het interne nieuwbouwteam van DEME werkte nauw samen met Vuyk Engineering Rotterdam en onderzoeksinstituut MARIN. Het nieuwe schip biedt een opmerkelijke verbetering op het vlak van veiligheid, comfort en werkbaarheid voor windmolentechnici, zelfs op een woelige zee.
Het SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull)-ontwerp beperkt de impact van de golven op de bewegingen bij het naderen van windturbines, in vergelijking met een traditioneel monohull-SOV. De technici aan boord zullen ook bij hoge golven veilig kunnen overstappen.
Dankzij de DP2-technologie kan het schip op een woelige zee zijn positie houden en toch minder brandstof verbruiken in vergelijking met traditionele SOV’s. Een indrukwekkende vermindering van het brandstofverbruik tot 50% kan worden bereikt vergeleken met een monohull-SOV, wat de onderhoudskosten voor windmolenparken verder zal verlagen.
Het 60 meter lange SOV zal uitgerust zijn met een bewegingsgecompenseerde loopbrug en een dochtervaartuig om technici veilig naar de windturbines te brengen. Het is ook ontworpen volgens de nieuwste normen op het gebied van comfort, om er een huiselijke offshore basis van te maken voor maximaal 24 technici en een scheepsbemanning.
Dit schip zal rechtstreeks worden gecharterd door Siemens Gamesa Renewable Energy voor het onderhoud van de Belgische offshore windmolenparken Rentel en Mermaid & Seastar (SeaMade genoemd). << (Guy Leysen)à (foto: DEME)