DEME laat nieuw onderhoudsschip te water

Dit eerste Service Operation Vessel (SOV) werd te water gelaten op de scheepswerf van CEMRE in het Turkse Yalova. Dit SWATH-schip zal worden ingezet voor het onderhoud van windmolenparken.

Trefwoorden: #DEME, #offshore windmolenpark, #onderhoud, #scheepsbouw, #Service Operation Vessel, #Small Waterplane Area Twin Hull

Lees verder

Techniek

( Foto: DEME )

ENGINEERINGNET.BE - De ‘Groene Wind’ (naam van het nieuwe schip) moet in 2021 klaar zijn. Het gaat het om het eerste twin-hulled SOV met DP2-technologie ter wereld dat als eerste voor drie verschillende windmolenparken wordt ingezet.

Het interne nieuwbouwteam van DEME werkte nauw samen met Vuyk Engineering Rotterdam en onderzoeksinstituut MARIN. Het nieuwe schip biedt een opmerkelijke verbetering op het vlak van veiligheid, comfort en werkbaarheid voor windmolentechnici, zelfs op een woelige zee.

Het SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull)-ontwerp beperkt de impact van de golven op de bewegingen bij het naderen van windturbines, in vergelijking met een traditioneel monohull-SOV. De technici aan boord zullen ook bij hoge golven veilig kunnen overstappen.

Dankzij de DP2-technologie kan het schip op een woelige zee zijn positie houden en toch minder brandstof verbruiken in vergelijking met traditionele SOV’s. Een indrukwekkende vermindering van het brandstofverbruik tot 50% kan worden bereikt vergeleken met een monohull-SOV, wat de onderhoudskosten voor windmolenparken verder zal verlagen.

Het 60 meter lange SOV zal uitgerust zijn met een bewegingsgecompenseerde loopbrug en een dochtervaartuig om technici veilig naar de windturbines te brengen. Het is ook ontworpen volgens de nieuwste normen op het gebied van comfort, om er een huiselijke offshore basis van te maken voor maximaal 24 technici en een scheepsbemanning.

Dit schip zal rechtstreeks worden gecharterd door Siemens Gamesa Renewable Energy voor het onderhoud van de Belgische offshore windmolenparken Rentel en Mermaid & Seastar (SeaMade genoemd).


à