Nieuw model maakt rijgedrag autonome auto ’humaner’

Onderzoek & Wetenschap 1/10/2020 12:43:06

TU Delft een model ontwikkeld dat rijgedrag beschrijft op basis van één onderliggend ‘menselijk’ principe: het hanteren van een risicodrempel, om menselijk rijgedrag goed te voorspellen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Water en quantummagneten: 2 keer dezelfde fysica

Ontwikkeling nieuwe technologie voor hyperspectrale camera’s

Sneak preview van het Eplan Platform 2022

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Uitbouw internationale provider van total connectivity oplossingen

Tracering aardbeien Coöperatie Hoogstraten met visie en RFID

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Analyse van het machinepark

online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud

donderdag 29 april 2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Rijgedrag wordt meestal beschreven met modellen die een optimaal pad voorspellen, maar dat is vaak niet zoals mensen rijden.

‘Je past niet de hele tijd je rijgedrag aan om één optimaal pad aan te houden,’ zegt onderzoeker Sarvesh Kolekar van de vakgroep Cognitive Robotics.

Modellen die een optimaal pad voorspellen zijn populair in voertuigtoepassingen. ‘De huidige intelligente auto’s rijden erg netjes. Ze zoeken continu het veiligste pad: dus één pad met bijbehorende snelheid. Dit leidt tot ‘robotachtig’ rijden’, stelt Kolekar.

‘Om een beter begrip te krijgen van menselijk rijgedrag, probeerden we een nieuw model te ontwikkelen met de menselijke risicodrempel als onderliggend principe.’

Kolekar introduceerde hiertoe het zogenoemde Driver’s Risk Field (DRF). Dit is een veranderend 2D-veld rond de auto, dat per punt aangeeft hoe groot het risico is dat de rijder denkt te lopen.

Deze risico-inschattingen zijn in eerder onderzoek door Kolekar experimenteel bepaald. In het DRF is verdisconteerd hoe zwaar de gevolgen van het risico in kwestie zouden zijn. Op deze manier wordt de menselijke factor in het model voor rijgedrag gebracht.

Kolekar is er in geslaagd dit idee te vertalen naar een algoritme, waarin snelheid en baanpositie worden aangepast om het voorspelde risico binnen acceptabele grenzen te houden. Hij heeft het model voor zeven rijscenario’s getest, zoals het inhalen van een auto en het ontwijken van een obstakel.

‘Het blijkt dat ons model maar een klein aantal parameters nodig heeft om het onderliggende principe van menselijk rijgedrag te kunnen ‘pakken’, zodat het daarna menselijke aanpassingen in snelheid en baanpositie kan voorspellen in alle zeven scenario’s, zonder dat het model die scenario’s van te voren heeft gezien.'

Deze beschrijving van menselijk rijgedrag heeft een grote voorspellende waarde. 'Als intelligente auto’s meer rekening houden met hoe mensen in het echt rijden, kan dit de acceptatie van zulke auto’s bevorderen. Het rijgedrag van de auto voelt dan immers minder als een robot aan,’ aldus Kolekar. << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Eind vorig jaar organiseerde Sirris een masterclass rond het potentieel van datagebruik in de verspaning in het kader van Machining 4.0. Tom Jacobs van Sirris legt uit.

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

Het bedrijf heeft onlangs het nieuwe hoofdkantoor op de O-Forty-site in Oostkamp in gebruik genomen. Met de investering gaat een prijskaartje van 6,5 miljoen euro gepaard.

Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

D-CRBN, gegroeid uit de onderzoeksgroep PLASMANT van de UAntwerpen, splitst schadelijke CO2-moleculen op, om er onder meer biobrandstoffen en polymeren mee te maken.

Bosch Rexroth wint de Hermes Award 2021

De Hermes Award werd gisteren uitgereikt tijdens de Hannover Messe Digital Edition. Bosch Rexroth won met hun elektrische actuator die proceskleppen onder water kan aansturen.

On-demand 3D-printen nog niet vanzelfsprekend - artikel

Toen begin vorig jaar door de coronapandemie aanvoerlijnen vanuit het Verre Oosten stilvielen, kwam additive manufacturing in veel directiekamers op de agenda. Is 3D-printen een oplossing?

Promovendus ontwikkelt slimme ramen voor glastuinbouw

Omdat de hoeveelheid invallend licht zelfs in hightech kassen nog steeds erg lastig blijkt te regelen, ontwikkelde Gilles Timmermans ‘slimme ramen’ met een fluorescerende kleurstof.

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

BYD gaat al zijn volledig elektrische personenauto’s leveren met de ultraveilige bladbatterijen van het merk dat de spijkerpenetratietest als teststandaard aangenomen.

Intracto Group gaat internationale tour op met overname Orangedotcom

Intracto Group versterkt zich met het Amsterdamse digital marketing agency Orangedotcom, waar een team van 30 digitale experts zich richt op het realiseren van digitale groei van klanten.

Typhoon heeft eigen 'DOME' in gebruik genomen

Dit nieuwe gebouw is een hoge opslaglocatie ingericht met rolbruggen en voldoende plaatsen voor stockage en laden en lossen. Het gebouw, op een oppervlakte van 1.200 m², is 14.5 meter hoog. Het dak is uitgevoerd in doorzichtige folie waardoor er overdag geen extra verlichting nodig is. Er kunnen ook elektrische wagens opgeladen worden. >>

Partners