Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

Economie 2/10/2020 8:23:51

"De EU-strategie richt zich te eenzijdig op het heropstarten van ontginning in Europa en groei van verbruik. Meer doen met minder materiaal is veel beter," aldus Prof. Karl Vrancken (VITO).

Lees hieronder verder   
Verwant

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Keuze van de redactie

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De EU richt een Europese Raw Materials Alliance op: een groot samenwerkingsverband tussen ruim 100 bedrijven die samen investeren in nieuwe industrie voor Europa.

"Vorig jaar werd een gelijkaardige Battery Alliance opgericht, om te zorgen dat we zelf onze batterijen kunnen produceren waarmee elektrische auto’s gaan rondrijden," aldus Prof. Karl Vrancken, onderzoeksleider duurzame materialen bij VITO en bio-ingenieur bij UAntwerpen.

"Maar materialen om die batterijen te maken komen uit het buitenland, zoals kobalt en lithium. Terwijl ze ook in de Europese bodem zitten, in Portugal, Polen of Zweden. Maar een mijn kost veel geld en het duurt langer om te openen. En beloofde de Green Deal vorige maand niet dat we koploper zouden worden van de circulaire economie?"

"Even terug naar het startpunt: klimaatverandering en de nood aan emissie-arme technologie zoals zonnepanelen, windmolens, elektrische wagens. De Wereldbank rekende voor dat in een 2°C-scenario de productie van grafiet, lithium en kobalt – die we nodig hebben voor batterijen - ruim vier keer groter moet worden tegen 2050 in vergelijking met 2018, om aan onze noden voor energie-opslag te kunnen voldoen."

"Enkel door elektrische wagens in te zetten in deelsystemen kunnen we onze klimaat- én materiaalimpacten voldoende beperken. Dat is als we uitgaan van de huidige batterij-technologie, vandaar dat bijvoorbeeld Tesla batterijen zonder kobalt gaat ontwikkelen."

"Maar ook voor aluminium en koper is meer dan een verdrievoudiging van de productie nodig. Dezelfde studie van de Wereldbank rekent voor dat gerecycleerd aluminium ‘slechts’ 61% van de vraag kan afdekken in 2050, en dat alleen als alle afgedankte auto’s worden gerecycleerd."

"Primaire productie blijft dus nodig. Dat is het signaal voor de Europese mijnbouwindustrie om over te gaan tot (her)opening van mijnen in Europa. Maar dat lijkt op het nog dieper graven van de put waar we al inzitten."

"De Europese Commissie mikt op een budget van 30 miljard euro als investeringsbudget voor deze Raw Materials alliantie. Mijnbouw is een kapitaalintensieve activiteit, omdat grote hoeveelheden materiaal moeten behandeld worden om een beperkte opbrengst aan metalen te genereren."

"Deze strategie richt zich te eenzijdig op het heropstarten van ontginning in Europa en werkt nog te sterk vanuit een groeiperspectief. Ze hebben meer materiaal nodig, uit steeds diepere putten. Maar ook in deze sector kan ‘flattening the curve’ een doel zijn, door aandacht en geld te besteden aan dematerialisatie - meer doen met minder materiaal."

"Dat kan door in te zetten op circulaire business concepten: het verkopen van diensten in plaats van producten, leasing, deeleconomie, herstel, hergebruik. Die concepten worden gedragen door digitale technologie: het Internet of Things, sensoren, big data, apps en artificiële intelligentie. Het opschalen van die circulaire systemen zorgt dus voor een nood aan investeringen in digitale technologie."

"Europa moet zijn groeimodel durven herbekijken," besluit Francken. "De plannen van de European Raw Materials Alliance focussen op industriële ontwikkeling en mijnbouw. Er wordt weinig gesproken over minder consumeren en meer circulariteit."

"Dat element moet meegenomen in het investeringspakket. Als we gewoon overstappen op elektrische wagens en onze vraag naar individuele mobiliteit niet laten dalen of resoluut kiezen voor een systeem van deelwagens, dan worden de klimaatdoelen niet gehaald en blijft de honger naar grondstoffen alleen maar toenemen." << (Lydia Heida) (bron en foto: VITO)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Sterrenkundigen ontdekken meest metaalarme bolhoop

Het internationale team van sterrenkundigen staan voor een raadsel, omdat tot nu toe werd gedacht dat grote bolvormige sterrenhopen behoorlijk wat metalen moesten bevatten.

Bluswatersystemen waarop u kan rekenen

Bluswatersystemen hebben maar één taak, maar het is wel een vitale: functioneren wanneer ze nodig zijn. Kenbri zet hierbij in op duurzame producten, technisch advies en deskundig onderhoud.

Start Europese aanbesteding rond één walstroomsysteem

Port of Antwerp, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, North Sea Port, Drechtsteden en de Vlaamse Waterweg willen komen tot één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart.

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Niemand kan nog zonder computer. En dus evenmin zonder software. Maar soms raken softwareproblemen maar niet opgelost. Als ondernemer kan u dit aardig wat schade berokkenen.

Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

KUL bio-ingenieurs hebben een nieuwe methode gevonden om schadelijke geperfluoreerde chemicaliën uit het water te filteren. De zogenaamde PFAS breken niet af en stapelen zich op in het milieu.

Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

Generaal-majoor Lutgardis Claes werd de eerste vrouwelijke rector van de Brusselse Koninklijke Militaire School (KMS). Ze is Burgerlijk Ingenieur in de vliegtuigbouw en bewapening-ballistiek

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Het batterijtestlabo van EnergyVille werd onlangs uitgebreid met een state-of-the-art batterijtester van de fabrikant PEC. Tegelijkertijd werd ook een temperatuurkamer in gebruik genomen.

Iconische brug bindmiddel voor Antwerpen-Noord

Sinds juli 2016 vormt de Parkbrug over de Italiëlei een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord, het oude stadscentrum en het Eilandje.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners