Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

Onderzoek & Wetenschap 8/10/2020 14:44:47

De nieuwe 'afvalauto' van TU Eindhoven bestaat onder meer uit gerecycled plastic, dat deels uit de zee is opgevist, PET-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval.

Lees hieronder verder   
Verwant

Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

Start bouw nieuw sorteercentrum voor PMD-afval

Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

VUB-onderzoek toont aan dat luchtvervuiling moeilijk te vermijden valt

Europese Procura+ Award voor Kamp C

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Keuze van de redactie

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee is een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer haalbaar.

De auto weegt zonder batterijen slechts 360 kilo: ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto maar 60 kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.

Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel dat de studenten hebben ontwikkeld samen met enkele bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan.

Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit allerlei soorten plastic, voldoet het om - in combinatie met de natuurlijke vezels - het chassis voldoende sterkte te geven.

De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. PET kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes.

De carrosserie van de auto is gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten.

De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie is te verwijderen zonder dat het resten achterlaat. Zo blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces makkelijker.

Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint.

Luca heeft voorts twee op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède.

De middentunnel bestaat onder meer uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Ook zijn er restmaterialen van het productieproces van Luca zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.

Het team hoopt zo mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven - Bart van Overbeeke)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

KUL bio-ingenieurs hebben een nieuwe methode gevonden om schadelijke geperfluoreerde chemicaliën uit het water te filteren. De zogenaamde PFAS breken niet af en stapelen zich op in het milieu.

Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

Generaal-majoor Lutgardis Claes werd de eerste vrouwelijke rector van de Brusselse Koninklijke Militaire School (KMS). Ze is Burgerlijk Ingenieur in de vliegtuigbouw en bewapening-ballistiek

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Het batterijtestlabo van EnergyVille werd onlangs uitgebreid met een state-of-the-art batterijtester van de fabrikant PEC. Tegelijkertijd werd ook een temperatuurkamer in gebruik genomen.

Iconische brug bindmiddel voor Antwerpen-Noord

Sinds juli 2016 vormt de Parkbrug over de Italiëlei een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord, het oude stadscentrum en het Eilandje.

ORI en Tractebel vs corona 1.0

Begin maart vond het laatste fysieke ORI-event plaats in Gare Maritime te Brussel. Het opkomende coronavirus was toen al onderwerp van vele gesprekken, maar de impact was nog onduidelijk.

Volvo Trucks gaat elektrische voertuigen in bouwsector testen

Deze maand is Volvo Trucks gestart met livetests van een volledig elektrisch voertuig in de bouwsector. Het bedrijf leverde hiervoor twee voertuigen voor zwaar gebruik aan zijn klant Swerock

Accelerator Start it @KBC verwelkomt recordaantal ondernemers

Meer dan 280 start-ups dienden hun kandidatuur in voor de 20e pitchwave van Start it @KBC. Dat is een recordaantal sinds de start van de accelerator in 2014.

Coronaproef ’fysiek’ netwerken tijdens succesvolle ABISS2020

Begin oktober slaagden de 68 technologiepartners er in om met 583 fysieke bezoekers en 248 digitale bezoekers te netwerken omtrent trends en oplossingen voor industriële digitalisering.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners