Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

Onderzoek & Wetenschap 8/10/2020 14:44:47

De nieuwe 'afvalauto' van TU Eindhoven bestaat onder meer uit gerecycled plastic, dat deels uit de zee is opgevist, PET-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval.

Lees hieronder verder   
Verwant

Natuur blijkt betere bodemsaneerder dan gedacht

Doorbraak gerecycleerd plastic blijft uit

CO2 uit de zee halen met ontzoutingsinstallaties

Antwerpse Veolia-vestiging produceert 100% groene stroom uit afval

Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

Luchtkwaliteit bij tunnelmonden voorspellen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

METAV Digital

online

van 23/03/2021 tot 26/03/2021

Keuze van de redactie

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee is een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer haalbaar.

De auto weegt zonder batterijen slechts 360 kilo: ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto maar 60 kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.

Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel dat de studenten hebben ontwikkeld samen met enkele bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan.

Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit allerlei soorten plastic, voldoet het om - in combinatie met de natuurlijke vezels - het chassis voldoende sterkte te geven.

De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. PET kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes.

De carrosserie van de auto is gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten.

De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie is te verwijderen zonder dat het resten achterlaat. Zo blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces makkelijker.

Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint.

Luca heeft voorts twee op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède.

De middentunnel bestaat onder meer uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Ook zijn er restmaterialen van het productieproces van Luca zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.

Het team hoopt zo mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven - Bart van Overbeeke)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

KU Leuven-onderzoekers hebben waterstofpanelen ontwikkeld. Een aantal hiervan staat sinds kort op het groendak van het Fluxys-laboratorium in Anderlecht om een jaar uitvoerig te testen.

Onderzoek: dunne plastics synchroniseren hun schommeling

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e treden op bescheiden wijze in de voetsporen van de beroemde Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens door gekoppelde oscillaties te bestuderen.

Mobiliteitsbedrijf haalt 1 miljoen euro op voor elektrificatie wagenparken

MobilityPlus, een Gentse scale-up die slimme laadoplossingen biedt aan bedrijven en hun werknemers, heeft in een eerste kapitaalronde 1 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders.

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

De succesfactor voor procesefficiëntie: steeds meer bedrijven zien de voordelen van een geautomatiseerde materiaalstroom en veranderen daarom hun interne logistieke processen.

AI-technieken om biomedische data te ontsluiten

Wetenschappers van onder meer Universiteit Leiden en TU Delft zetten AI in om het mechanisme van antibioticaresistentie op te sporen en proefdieronderzoek te vertalen naar effect op mensen.

Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

Waterstof zal een belangrijke schakel in de energietransitie zijn. ENGIE gaat het gebruik van waterstof testen in een warmtekrachtkoppeling op de Antwerpse site van INEOS Phenol.

Mondmaskers met virusdodende coating gelanceerd

Dit nieuwste type betreft een chirurgisch mondmasker met een desinfecterend beschermlaagje van flinterdun citroenzuur dat 99,9% van viruspartikels uitschakelt, inclusief het coronavirus.

Dataroots zet groei voort met tien nieuwe aanwervingen

Met de aanwerving van deze tien nieuwe krachten gaat scale-up Dataroots, een Leuvense expert in artificiële intelligentie, reeds naar vijftig medewerkers.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners