Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

Onderzoek & Wetenschap 8/10/2020 14:44:47

De nieuwe 'afvalauto' van TU Eindhoven bestaat onder meer uit gerecycled plastic, dat deels uit de zee is opgevist, PET-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

Op weg naar koolstofcirculaire en CO2-arme Vlaamse industrie

Biomonitoring van Antwerpse en Valenciaanse luchtkwaliteit

430.000 euro steun voor project rond hergebruik van CO2, plastics en water

Onderzoek nieuwe recyclagetechnologie voor ABS en polystyreen kunststoffen

Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Practical training EN ISO 13849-1

Pilz Academy - Herentals

donderdag 26 november 2020

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Herentals

woensdag 2 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Keuze van de redactie

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

(19/11) Proximus, SkeyDrone en DroneMatrix ontwikkelen drone-platform

(18/11) 600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

(12/11) Flanders Make ontwikkelt eerste zelfrijdende tractor

(9/11) 430.000 euro steun voor project rond hergebruik van CO2, plastics en water

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee is een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer haalbaar.

De auto weegt zonder batterijen slechts 360 kilo: ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto maar 60 kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.

Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel dat de studenten hebben ontwikkeld samen met enkele bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan.

Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit allerlei soorten plastic, voldoet het om - in combinatie met de natuurlijke vezels - het chassis voldoende sterkte te geven.

De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. PET kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes.

De carrosserie van de auto is gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten.

De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie is te verwijderen zonder dat het resten achterlaat. Zo blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces makkelijker.

Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint.

Luca heeft voorts twee op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède.

De middentunnel bestaat onder meer uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Ook zijn er restmaterialen van het productieproces van Luca zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.

Het team hoopt zo mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven - Bart van Overbeeke)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Predictive twins oplossing voor uitdagingen in de bouw

De bouw- en infrasector is bezig met grote vervangings- en renovatieprojecten, en circulair en energieneutraal bouwen. TNO stelt dat voorspellende digitale replica's hierbij kunnen helpen.

Proefproject: geluidsschermen met geïntegreerde zonnepanelen

Onderzoekers van Universiteit Hasselt en imec bouwen binnen de samenwerking van EnergyVille een 13 meter lange proefopstelling van geluidsschermen met geïntegreerde zonnecellen.

Proximus, SkeyDrone en DroneMatrix ontwikkelen drone-platform

Via dit platform kunnen drones ‘on demand’ missies uitvoeren voor zakelijke doeleinden: het zogenaamde '6th NeTWorK'. De partners zullen nu eerst commerciële en technische testen uitvoeren.

Concurrentievermogen van duurzame chemische industrie in EU stimuleren

Het INCITE-project demonstreert chemo-enzymatische processen op industriële schaal, om de kwaliteit en efficiëntie te verhogen in vergelijking met traditionele chemische synthese.

Gaia-X for Belgium gaat werken rond cloud en datastrategie

Tijdens de eerste pan-Europese GAIA-X-top werd ’Gaia-X for Belgium’ gelanceerd. Dit wordt een hub van het Europese Gaia-X project, dat werkt aan een cloud en datastrategie.

Belgische scale-up wint EIT Digital Challenge

20 deep tech scale-ups namen onlangs deel aan de online finale van de EIT Digital Challenge 2020. De vijf winnaars ontvingen o.a. een jaar lang ondersteuning door de EIT Digital Accelerator.

600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

POM West-Vlaanderen gaf groen licht voor de opstart van 25 innovatieve samenwerkingsprojecten tussen bedrijven en geeft hiermee een stevige boost aan innovatie bij West-Vlaamse bedrijven.

Siemens garandeert betrouwbare werking van brand­beveiligings­systemen

Brandveiligheid is een complexe materie, gebonden aan vele wetten en regels die niet altijd goed op elkaar afgestemd zijn. Siemens wil een rol spelen in het verbeteren en verduidelijken.

xiros film geleiderol voor labellingtechnologie is smeermiddelvrij

Zwarte geleiderol met soepel lopende polymeer kogellagers bespaart tot wel 48% gewicht en 42% massatraagheid. De nieuwe zwarte geleiderol van igus biedt nu een echte sensatie op het gebied van verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem overtuigt niet alleen visueel, maar ook technisch. >>

Partners