Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval
Onderzoek & Wetenschap 8/10/2020 14:44:47
De nieuwe 'afvalauto' van TU Eindhoven bestaat onder meer uit gerecycled plastic, dat deels uit de zee is opgevist, PET-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval.
Natuur blijkt betere bodemsaneerder dan gedacht
Doorbraak gerecycleerd plastic blijft uit
CO2 uit de zee halen met ontzoutingsinstallaties
Antwerpse Veolia-vestiging produceert 100% groene stroom uit afval
Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht
Luchtkwaliteit bij tunnelmonden voorspellen
>> Meer verwant nieuwsGeologie en geotechniek: ondergronds verbond
Online webinar
van 2/03/2021 tot 9/03/2021
Klimatisatie van gebouwen
Online
van 5/03/2021 tot 25/06/2021
Decanteercentrifuges
Online
van 9/03/2021 tot 10/03/2021
Belgian Offshore Days
Ostend Sea P’lace
van 17/03/2021 tot 18/03/2021
Panel Building. Made Smarter
Online event
dinsdag 23 maart 2021
METAV Digital
online
van 23/03/2021 tot 26/03/2021
(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België
(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen
(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie
(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie
(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’
(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee is een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer haalbaar.
De auto weegt zonder batterijen slechts 360 kilo: ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto maar 60 kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.
Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel dat de studenten hebben ontwikkeld samen met enkele bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan.
Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit allerlei soorten plastic, voldoet het om - in combinatie met de natuurlijke vezels - het chassis voldoende sterkte te geven.
De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. PET kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes.
De carrosserie van de auto is gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten.
De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie is te verwijderen zonder dat het resten achterlaat. Zo blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces makkelijker.
Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint.
Luca heeft voorts twee op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède.
De middentunnel bestaat onder meer uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Ook zijn er restmaterialen van het productieproces van Luca zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.
Het team hoopt zo mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en bij te dragen aan de ontwikkeling van een circulaire economie. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven - Bart van Overbeeke)