41 miljoen euro voor duurzame Waalse vliegtuigbouwindustrie

Economie 15/10/2020 11:34:09

Om decarbonisatie­doelen te halen, moet deze sector zich richten op door­braak­techno­logieën om het aandrijf­systeem opnieuw te ontwerpen en ultralichte vliegtuig­constructies te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Winnaars Blue Innovation Awards 2020 bekend gemaakt

Agoria: “Via snelle relance 12.000 verloren technische jobs terugwinnen’

41 miljoen euro voor duurzame Waalse vliegtuigbouwindustrie

Genomineerden Blue Innovation Awards bekend gemaakt

Het Waalse innovatie-ondersteunende ecosysteem evolueert

Vernieuwd Scaleup Vlaanderen schiet uit de startblokken met imec.istart

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De COVID-19-crisis heeft een grote impact op de Belgische economie, maar de vliegtuigbouwsector ondervond meteen de gevolgen doordat zo'n 80% van de vluchten werd geschrapt.

De vliegtuigbouw, die het in 2019 al te verduren kreeg toen de Boeing B737 Max aan de grond werd gehouden, is daardoor een van de sectoren die het zwaarst door de crisis is getroffen.

Ook zal de vliegtuigbouw moeten voldoen aan Europese milieudoelstellingen wat betreft koolstofneutraliteit tegen 2050. In die context stellen motorenfabrikanten ambitieuze technologische roadmaps op die doorbraakonderzoekselementen bevatten om die transitie te versnellen.

Daarom heeft de Waalse regering beslist om een ambitieus onderzoekproject op vlak van technologie en duurzame ontwikkeling op te zetten, waarin de belangrijkste vliegtuigbouwbedrijven met onderzoeksactiviteiten in Wallonië samen komen.

Het gaat met name om de volgende drie grote ondernemingen: Safran, Sonaca en Thales, kmo's als GDTech, Any-Shape, V2i, MSC Software Belgium en Rovitech en onderzoekscentra, zoals Cenaero, Sirris, CRM en Multitel.

Om de decarbonisatiedoelstellingen te halen, moet de industrie in de EU zich richten op doorbraaktechnologieën om producten te ontworpen die minder CO2 uitstoten.

Het hele luchtvaartuig moet opnieuw worden ontworpen, zowel wat betreft het aandrijfsysteem als de eigenlijke architectuur van het toestel, ofwel ultralichte vliegtuigconstructie.

In een tweede fase worden nieuwe energiesystemen geïntegreerd, zoals elektrische hybridisatie die potentieel wordt gekoppeld aan gedistribueerde aandrijving en het gebruik van nieuwe koolstofvrije brandstoffen.

Ook moet de ecologische voetafdruk van de volledige levenscyclus van de producten worden geoptimaliseerd: bij ontwerp, fabricage, gebruik, en na gebruik.

Verder moeten ondernemingen en fabrieken innovatieve technologieën toepassen om te produceren met minder energie, minder grondstoffen en minder vervuiling, waarbij de taken van het personeel worden vergemakkelijkt en gevaloriseerd en tegelijk het economisch concurrentievermogen van de diensten en producten wordt versterkt.

Het doel van het project is om de noodzakelijke technologische grondslag te creëren om de Waalse vliegtuigbouwsector de komende drie jaar te ondersteunen bij die ecologische transitie. << (Lydia Heida) (foto: Adrien Daste / Safran)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

Imec ontwikkelt samen met UZ Leuven een baanbrekende SARS-CoV-2 test, waarbij in tegenstelling tot de huidige testmethoden, gebruik gemaakt zal worden van uitgeademde lucht.

Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

In de jaren negentig ontdekte de verpakkingsindustrie het Ei van Columbus. Sensoren openden de deur naar ‘slimme’ oplossingen. Anno 2020 blijven we toch enigszins op onze honger zitten.

Ondanks coronacrisis blijft farma- en chemiesector aanwerven

Met minstens 3.200 aanwervingen dit jaar en zo’n 1.000 openstaande vacatures blijft de farma- en chemiesector zelfs in tijden van corona toch heel wat joboppartuniteiten bieden.

Johan Paul is nieuwe managing director bij Hupico

Sinds begin oktober is Johan Paul als nieuwe managing director en partner van start gegaan bij Hupico. Hij moet de groei van het bedrijf in de maakindustrie bestendigen.

Snel en nauwkeurig meten voor alle taken

Meettechnologie is onontbeerlijk om informatie te bekomen over de toestand van de machine en haar kritische componenten. Beckhoff levert al jaren meetklemmen.

Rampenbestrijding eenvoudiger met 3D-kaarten van complexe gebouwen

Promendus Shayan Nikoohemat van UTwente creëerde een algoritme dat nauwkeurig 3D-modellen kan maken van de binnenkant van grote gebouwen uit puntwolken, voor eerste hulpverleners bij rampen.

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners