ORI en Tractebel vs corona 1.0

orinews 19/10/2020 9:48:44

Begin maart vond het laatste fysieke ORI-event plaats in Gare Maritime te Brussel. Het opkomende coronavirus was toen al onderwerp van vele gesprekken, maar de impact was nog onduidelijk.

Lees hieronder verder   
Verwant

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus

Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen

Verschillende deelprojecten Antwerpse Oosterweel­verbinding gegund

Franse engineeringprijzen uitgereikt

Mens- en toekomstgericht denken staan centraal bij Arcadis België

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dat veranderde allemaal twee weken later. Ook de Belgische advies- en ingenieursbureaus moesten plotseling hun manier van werken aanpassen. Thuiswerk en online meetings werden de norm. Dit was uiteraard ook het geval bij Tractebel, met 1.500 medewerkers één van de grootste advies- en ingenieursbureaus in België. “Tijdens de eerste dagen hielden we samen met het managementteam talloze noodvergaderingen om ervoor te zorgen dat, wanneer een lockdown zou plaatsvinden, onze medewerkers vlot zouden kunnen overschakelen naar een efficiënte vorm van thuiswerken”, aldus Denis Lohest, CEO van Tractebel.

“Er is snel geschakeld. Enkel medewerkers wiens fysieke aanwezigheid cruciaal bleek, gingen naar kantoor of begaven zich on site, uiteraard volledig conform de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften opgelegd door de overheid. Toch mogen we niet vergeten dat de veranderingen van de ene dag op de andere werden ingevoerd. Iedereen moest zich aanpassen aan de nieuwe realiteit, wat voor sommigen resulteerde in een volledig sociaal isolement, en voor anderen in een plotseling gejongleer met werk, kinderen en een huishouden. We hebben hier als bedrijf op ingespeeld door een lijst van acties op te stellen die het leven van onze collega’s gemakkelijker en beheersbaarder moest maken”, vult de CEO van Tractebel aan.

“Eén van de meest essentiële zaken was het in stand houden van de sociale contacten. Om hierop in te spelen planden we onze Weekly Contact webinars in, waarbij we elke vrijdag iedereen rond de virtuele tafel verzamelden en onze gevoelens deelden via de Moodmeter. Dit was tevens het ideale moment om iedereen op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en beslissingen. Tijdens de Caring Tuesday webinars nodigden we een (zorg)professional of expert uit die verschillende onderwerpen aansneed, zoals COVID-19, angst, mindfulness, mentale gezondheid, ergonomie en non-verbale communicatie. Dit hielp onze medewerkers echt om de zaken te relativeren en bepaalde problemen aan te pakken.”

Net zoals bij heel wat advies- en ingenieursbureaus werd er ook hard ingezet op interne mobiliteit, beperken van tijdelijke werkloosheid, vlotte en transparante communicatie, hulp bij het organiseren van het thuiskantoor (aankoop bureaustoel, IT-materiaal, …), en nog veel meer. De rode draad doorheen de aanpak is de aandacht voor de medewerkers, en de solidariteit tussen collega’s.

“Ook de terugkeer vereist de nodige planning, want iedereen wordt geregistreerd en rotaties worden ingevoerd zodat een lage bezettingsgraad wordt gegarandeerd. Ik kan alleen maar concluderen dat ik oprecht onder de indruk ben van de veerkracht, vastberadenheid en creativiteit van onze teams en managers. Samen staan we sterk!”, besluit Denis Lohest.

Volg onze activiteiten via ori.be.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners