Softwareproblemen: wat kan u doen?

Niemand kan nog zonder computer. En dus evenmin zonder software. Maar soms raken softwareproblemen maar niet opgelost. Als ondernemer kan u dit aardig wat schade berokkenen.

Trefwoorden: #juridisch advies, #software, #Solange Tastenoye

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET.BE - Misschien wordt u het zo beu dat u de leverancier niet meer betaalt of gewoon het contract verscheurt. Is dit juridisch wel verstandig? Wat kan u beter doen?

Een softwareleverancier is in de eerste plaats een verkoper die zich geen slechte reclame kan veroorloven. Een leverancier weet dat een ontevreden klant hem geen goede naam bezorgt. Daarom kan het in de eerste plaats nuttig zijn om persoonlijk met hem de softwareproblemen te bespreken. Probeer hem uit te leggen wat de problemen zijn en wat u precies van de software verwacht. Komt u met de softwareleverancier tot een akkoord, zet dit dan op papier zodat u later de gemaakte afspraken kunt aantonen.

Een aangetekende brief?
Spijtig genoeg biedt de dialoog vaak geen oplossing. Dan moet u overgaan tot het versturen van een ingebrekestelling. U moet uw leverancier duidelijk maken dat hij in zijn verplichtingen tekort schiet. Doet u dit telefonisch of gewoon persoonlijk, dan heeft dit geen enkele juridische waarde. U kunt namelijk moeilijk bewijzen dat het eigenlijk een ingebrekestelling was betreffende uw softwareproblemen.

Zomaar stoppen met betalen?
Vroeger had men het over het ‘Handelsrecht’ en een ‘Handelaar’. Beide begrippen verdwenen in de nieuwe wetgeving. Nu heeft men het over ‘Onderneming’ en ‘Ondernemingsrecht’. Het begrip ‘handelaar’ is niet meer van toepassing. De ruimere term ‘Ondernemer’ is voortaan gangbaar. Heel wat zelfstandigen, zoals de vrije beroepen (artsen, advocaten, boekhouders, apothekers, dierenartsen, enz…) die vroeger niet als een ‘handelaar’ werden aanzien, vallen daar onder.

Indien u bij een ondernemer (leverancier) software bestelt voor uw bedrijf en u bent om de één of andere reden niet akkoord met zijn factuur, dan zal u die binnen een zo kort mogelijke termijn moeten protesteren. Wacht u hiermee te lang, dan wordt ervan uitgegaan dat u akkoord bent met de factuur. Wat wordt precies bedoeld met een ‘zo kort mogelijke termijn’? Dat moet u nalezen in de algemene voorwaarden van de leverancier. Als u dus niet snel reageert, zal de andere ondernemer ervan uitgaan dat u akkoord bent met de factuur. U kunt best niet zomaar beslissen die factuur niet te betalen. U zal ze moeten protesteren. Ook als u ontevreden bent over de aangekochte software die u meer dan eens in de steek laat.

Zelfs indien u de factuur protesteert, moet u toch voorzichtig zijn met het stopzetten van de betaling. Het is immers best mogelijk dat de leverancier volgens zijn algemene voorwaarden, schadevergoedingen kan vragen bij niet of laattijdig betalen. Daarom kan het beter zijn om de factuur toch te betalen maar dan wel ‘onder voorbehoud’. In uw protest tegen de factuur vermeldt u dat u betaalt ‘onder voorbehoud’. Vermeldt dat ook bij de overschrijving van uw betaling.

Kan u uw softwarecontract zelf stopzetten?
Lopen de problemen zo hoog op dat u het contract wel zou kunnen verscheuren… Zo’n contract kunt u niet eenzijdig verbreken. Het is mogelijk dat u de leverancier dan schadevergoeding moet betalen. Bieden dialoog en een aangetekende ingebrekestelling geen oplossing, kunt u best via de rechtbank de ontbinding van uw softwarecontract vragen. Vaak zal de rechter een expert aanstellen die moet nagaan wat de problemen precies inhouden. Het is dan uiteindelijk de rechter die al dan niet de ontbinding van uw contract zal uitspreken.


door Solange Tastenoye, juriste