Nieuwe drone voor verbeteren veerkracht wegeninfrastructuur

De drone wordt gebruikt in een EU-project om snelwegen te scannen op afwijkingen veroorzaakt door bijvoorbeeld extreem weer, aardverschuivingen, aardbevingen en auto-ongelukken.

Trefwoorden: #4G, #AI, #Airbus, #algoritme, #camera, #data, #DeltaQuad, #drone, #helikopter, #hybride, #infrastructuur, #Panoptis, #scannen, #snelweg, #Twente Airport, #UTwente, #Vertical Technologies, #vliegtuigdrone, #wegen

Lees verder

research

( Foto: UTwente )

ENGINEERINGNET.BE - Het doel van het Panoptis-project is om de veerkracht van de wegeninfrastructuur te verbeteren en te zorgen voor een betrouwbare beschikbaarheid van het netwerk onder ongunstige omstandigheden.

Partners in het project zijn onder meer Airbus, de Nationale Technische Universiteit van Athene, Acciona (Spaans infrastructuurbedrijf), Egnatia Odos (Grieks infrastructuurbedrijf) en UTwente.

De nieuwe drone is een DeltaQuad, ontwikkeld door Vertical Technologies. Het is een hybride drone: een combinatie van een helikopter en een vliegtuigdrone.

"Zo krijg je de beste eigenschappen van beide soorten drones; de drone kan verticaal opstijgen en landen als een helikopter en kan als een vliegtuig enorme afstanden vliegen", zegt Francesco Nex, associate professor bij UTwente.

"De drone is het belangrijkste hulpmiddel in ons project. Hij zal over snelwegen vliegen om afwijkingen te vinden. Hij is bijna net zo snel als een gewone auto, heeft een goed overzicht over de weg en kan meerdere keren per dag een bepaald gebied scannen, zelfs als dat gebied ontoegankelijk is voor auto's."

Na het vinden van afwijkingen in real-time met behulp van kunstmatige intelligentie-algoritmen, stuurt de drone alleen relevante informatie terug naar de grond met een 4G-verbinding. "Het kan ons precies vertellen op welk deel van de snelweg er problemen zijn", zegt Nex.

Het project bevindt zich momenteel in de testfase. "Op dit moment testen we op Twente Airport, waar we een lange start- en landingsbaan hebben die op een autosnelweg lijkt", legt Nex uit.

Alle communicatiesystemen worden getest om het hele systeem werkend te krijgen. "We passen de camera aan en testen hem zodat hij efficiënter is voor de toekomst en optimaliseren de algoritmes aan boord om ze real-time en betrouwbaar te laten werken", zegt Nex. Na de tests in Twente wordt de drone getest in Spanje en Griekenland.