Vlaams-Nederlandse top voor verdere ontwikkeling North Sea Port

Economie 10/11/2020 13:31:56

De vijfde Vlaams-Nederlandse top van 4 november ging in op samenwerkingen die de ontwikkeling van North Sea Port bevorderen, zoals circulaire economie, waterstof, stikstof en pijpleidingen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Europees herstelplan: 10 voorstellen van Agoria voor Belgisch digitaal plan

‘Women in tech’ coachingtraject zet in op meer vrouwelijke ondernemers

Belgische scale-up wint EIT Digital Challenge

600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

OWS overgenomen door Normec Group

Vlaams-Nederlandse top voor verdere ontwikkeling North Sea Port

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Herentals

woensdag 2 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Keuze van de redactie

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

(19/11) Proximus, SkeyDrone en DroneMatrix ontwikkelen drone-platform

(18/11) 600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - North Sea Port heeft te maken met infrastructuurwerken aan beide zijden van de grens, zoals het spoor tussen Gent en Terneuzen, en buis- en pijpleidingen in het grensoverschrijdende havengebied.

Een nieuw rapport van de bestuurlijke werkgroep toont dat daar waar verschillen in regels een obstakel kunnen zijn, die met het juridische instrumentarium van de Benelux zijn op te lossen.

Het rapport concludeert ook dat duidelijkheid en betrokkenheid over het doel, de financiering, de te volgen procedures en het tijdspad, belangrijke voorwaarden voor succes zijn van grensoverschrijdende infrastructuurprojecten.

In het havengebied wordt werk gemaakt van transport van CO2, waterstof en restgassen. Samen prioriteiten stellen, zo verklaart de Top, voor nieuwe grensoverschrijdende pijpleidinginfrastructuur, kan het klimaat en de bedrijven ten goede komen. Dit ook richting Europese investeringsmogelijkheden.

Op het gebied van Europese wet- en regelgeving zullen de regeringen gezamenlijk optrekken waar deze de grensoverschrijdende samenwerking in de weg staat, zoals bij het transport van CO2 per schip.

Vlaanderen en Nederland delen gezamenlijk de ambitie om tegen 2050 circulair te zijn. Beide engageren zich om de komende jaren de samenwerking op deze transitie en de totstandkoming van een versterkte (Europese) recyclehub te verdiepen, met als doel de economieën robuuster en veerkrachtiger te maken.

Er komt een gezamenlijke onderzoeksagenda rond icoonprojecten waaronder circulaire industrie, met de North Sea Port Area als proefgebied, en duurzame ontwikkeling van offshore infrastructuur.

Waterstof kan een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van energie, industriële processen en producten, het gebruik van (fossiele) grondstoffen en mobiliteit. Inzake waterstof behoort de Vlaams-Nederlandse regio tot de koplopers in Europa.

Deze positie als waterstofregio kan verder versterkt worden door meer samenwerking in het domein van waterstoftechnologie en met name rond elektrolyse.

Het is voor North Sea Port onbegrijpelijk dat soms belangrijke industrie-investeringen in duurzaamheid stil liggen vanwege de stikstofproblematiek. Een Vlaams-Nederlandse samenwerking kan leiden tot een evenwichtige aanpak van de milieugebruiksruimte zodat ontwikkeling van economische en duurzame ambities elkaar ondersteunen, in plaats van elkaar af te remmen.

In het kader van de duurzaamheidsambities is verder inzetten op vervoer per spoor van groot belang. De Top sprak zich dan ook uit over de verdere ontsluiting van de zone tussen Terneuzen en Zelzate. << (Lydia Heida) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Goedkope en groene waterstof op industriële schaal

TNO en andere vooraanstaande kennisinstellingen in Europa lanceren voorstellen om elektrolyse van waterstof met duurzame energie op grotere schaal snel te introduceren, tegen lagere kosten.

Toekomstig hoorapparaat luistert naar hersengolven

KU Leuven heeft een techniek ontwikkeld, dat op basis van hersengolven binnen de seconde bepaalt naar wie je luistert, en ruis weg filtert. Dit moet leiden tot betere hoorapparaten.

Consortium met DEME wint contract voor bouw Italiaanse haven

Een consortium met Dredging International (dochter van DEME) en het Italiaanse bouwbedrijf Consorzio Stabile Grandi Lavori gaat de Ravenna Port Hub in Italië bouwen.

Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

TU Delft gaat zonnecellen zo ontwerpen dat er sprake is van een nieuwe component die naast elektriciteitsopwekking ook informatie kan verwerken en delen.

Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

In het Oost-Vlaamse Assenede produceert ECA sinds juli chirurgische mondmaskers. Daarvoor zette het Belgische autobekledingsbedrijf een volledig nieuwe afdeling op.

Europees herstelplan: 10 voorstellen van Agoria voor Belgisch digitaal plan

In het Europees herstelplan staat dat minstens 20% van het budget van de 'faciliteit voor herstel en veerkracht' wordt aangewend voor digitaal. Dit is ruim 1 miljard euro voor België.

Biodiesel uit afval helpt CO2-emissies te verminderen

In de transportsector wordt bij het verlagen van CO2-emissies vaak richting elektrische trucks gekeken, maar biodiesel HVO, gemaakt uit afvalstoffen, is eveneens een valabel alternatief.

Elektrisch aangedreven locomotief milieuvriendelijker en kostenefficiënter

Siemens Mobility ontwikkelde de Vectron Dual Mode-locomotief, die de voordelen van elektrische aandrijving gebruikt waar mogelijk en overschakelt naar diesel waar nodig.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners