Nieuwe satelliet moet stijging zeespiegel in kaart te brengen

Onderzoek & Wetenschap 18/11/2020 8:44:01

ESA lanceert op 21 november haar nieuwste aardobservatiesatelliet, de Sentinel-6 Michael Freilich. Deze satelliet is van cruciaal belang voor het wereldwijde onderzoek naar klimaatverandering.

Lees hieronder verder   
Verwant

Supercomputer helpt NASA-onderzoek naar maanmissie’s

Nieuwe satelliet moet stijging zeespiegel in kaart te brengen

Hyperscout 2 schiet veelbelovende plaatjes voor toekomstige aardobservatie

Satellietinstrument registreert uitstoot individuele schepen

Computer leert hoe rare deeltjesfysica eruit ziet

Sterrenkundigen ontdekken meest metaalarme bolhoop

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Herentals

woensdag 2 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Keuze van de redactie

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

(19/11) Proximus, SkeyDrone en DroneMatrix ontwikkelen drone-platform

(18/11) 600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Sentinel-6 is een bijzondere samenwerking tussen Europa (ESA, EUMETSAT) en Amerika (NASA, NOAA) en bestaat uit twee missies. De eerste wordt deze maand gelanceerd, de tweede over vijf jaar.

Samen zetten ze het onderzoek dat Amerika en Europa sinds 1992 doen met satellieten onafgebroken voort tot tenminste het jaar 2030. Hierdoor worden de stijging van de zeespiegel en veranderingen in oceaanstromen zichtbaar over een periode van bijna veertig jaar.

ESA heeft TU Delft gevraagd om tijdens de missie de positie van Sentinel-6 te bepalen. Precisie is daarbij van doorslaggevend belang, zegt Pieter Visser, hoogleraar Astrodynamica en Ruimtemissies.

‘Het hoofdinstrument van deze satelliet is een hoogtemeter. Als je daarmee heel nauwkeurig de hoogte van de zeespiegel wilt meten, moet je óók heel precies weten waar de satelliet zich begeeft. Sentinel-6 draait op een hoogte van ongeveer 1.300 kilometer boven de aarde. Wij bepalen over een lange reeks van metingen tot minder dan een centimeter nauwkeurig hoe hoog precies.’

De onderzoeksgroep van Visser gebruikt voor de positiebepaling naast het GPS-signaal ook signalen van het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo, dat nauwkeuriger is. De berekende satelliethoogtes zijn te verifiëren met behulp van laserstations op aarde.

Die meten met behulp van spiegels aan boord van Sentinel-6 de afstand. Ook wordt de hoogtemeting van de zeespiegel vergeleken met data van getijdestations.

Visser: ‘Wij doen baanberekeningen voor alle Europese aardobservatiesatellieten, waaronder ook de Sentinels.’ Zo is in Delft door de jaren heen een van de meest uitgebreide databases ontstaan met satelliethoogtemetingen.

Juist die lange tijdreeks is van doorslaggevend belang: ‘Wil je de zeespiegelstijging wetenschappelijk goed onderbouwen, dan heb je meetreeksen nodig die meerdere zonnecycli bevatten. Reeksen van dertig tot veertig jaar.’

De Sentinel-6 missie is onderdeel van het Europese aardobservatieprogramma Copernicus. Ad Stoffelen, groepsleider Actieve Satellietinstrumenten bij het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI): ‘Deze missie voegt belangrijke data toe aan de databases die wij gebruiken voor klimaatwaarschuwingen en modellen voor zeespiegelstijging.'

'Maar ook voor specifieker onderzoek naar bijvoorbeeld het smelten van landijs en de warmteopslag in oceanen. Ook voor het controleren van golfverwachtingen op zee geeft de significante golfhoogte van Sentinel-6 relevante informatie en de metingen zijn van belang voor het nauwkeurig afregelen van wateropzetmodellen die heel belangrijk zijn voor onze stormvloedkering.’

Volgens Stoffelen is het belangrijk dat er steeds nieuwe aardobservatiemissies komen, uitgerust met steeds nauwkeuriger instrumenten. ‘Dankzij betere instrumenten én betere software om data te verwerken, zien we nu belangrijke trends die we vroeger zouden missen. Bijvoorbeeld een versnelling in de stijging van de zeespiegel.'

'De afgelopen decennia steeg het water met 2,5 millimeter per jaar. Nu is dat opgelopen tot 3,3 millimeter en de trend loopt waarschijnlijk nog verder op. Als je dan op een langere tijdschaal kijkt, heb je het over een zeespiegelstijging van een tot vijf meter, in plaats van centimeters. Met op termijn mogelijk dramatische gevolgen voor de Nederlandse waterhuishouding.’ << (Lydia Heida) (foto: © ESA – S. Corvaja)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Goedkope en groene waterstof op industriële schaal

TNO en andere vooraanstaande kennisinstellingen in Europa lanceren voorstellen om elektrolyse van waterstof met duurzame energie op grotere schaal snel te introduceren, tegen lagere kosten.

Toekomstig hoorapparaat luistert naar hersengolven

KU Leuven heeft een techniek ontwikkeld, dat op basis van hersengolven binnen de seconde bepaalt naar wie je luistert, en ruis weg filtert. Dit moet leiden tot betere hoorapparaten.

Consortium met DEME wint contract voor bouw Italiaanse haven

Een consortium met Dredging International (dochter van DEME) en het Italiaanse bouwbedrijf Consorzio Stabile Grandi Lavori gaat de Ravenna Port Hub in Italië bouwen.

Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

TU Delft gaat zonnecellen zo ontwerpen dat er sprake is van een nieuwe component die naast elektriciteitsopwekking ook informatie kan verwerken en delen.

Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

In het Oost-Vlaamse Assenede produceert ECA sinds juli chirurgische mondmaskers. Daarvoor zette het Belgische autobekledingsbedrijf een volledig nieuwe afdeling op.

Europees herstelplan: 10 voorstellen van Agoria voor Belgisch digitaal plan

In het Europees herstelplan staat dat minstens 20% van het budget van de 'faciliteit voor herstel en veerkracht' wordt aangewend voor digitaal. Dit is ruim 1 miljard euro voor België.

Biodiesel uit afval helpt CO2-emissies te verminderen

In de transportsector wordt bij het verlagen van CO2-emissies vaak richting elektrische trucks gekeken, maar biodiesel HVO, gemaakt uit afvalstoffen, is eveneens een valabel alternatief.

Elektrisch aangedreven locomotief milieuvriendelijker en kostenefficiënter

Siemens Mobility ontwikkelde de Vectron Dual Mode-locomotief, die de voordelen van elektrische aandrijving gebruikt waar mogelijk en overschakelt naar diesel waar nodig.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners