Elektrisch aangedreven locomotief milieuvriendelijker en kostenefficiënter

Siemens Mobility ontwikkelde de Vectron Dual Mode-locomotief, die de voordelen van elektrische aandrijving gebruikt waar mogelijk en overschakelt naar diesel waar nodig.

Trefwoorden: #diesellocomotief, #elektrische locomotief, #Siemens, #treinen, #treinverkeer, #Vectron Dual Mode

Lees verder

Productnieuws

ENGINEERINGNET.BE - Spoorvervoer op zich is een duurzame keuze. Treinen transporteren makkelijk massa’s mensen en goederen tegelijkertijd. Zo halen ze een aanzienlijk aantal auto’s en vrachtwagens van de baan. Dat betekent minder files, minder ongevallen maar vooral ook minder uitstoot en luchtvervuiling.

Maar het kan nog ‘schoner’. Een deel van het spoornet is namelijk niet geëlektrificeerd. In België gaat het om zo’n 100 km. Om deze vaak landelijke delen te overbruggen, worden diesellocomotieven ingezet.

Die worden dan natuurlijk niet enkel gebruikt voor het niet-geëlektrificeerde stuk spoorweg, maar voor het hele traject. Zo rijden bijvoorbeeld in Duitsland 80% van de diesellocomotieven onder elektrische leidingen waar ze geen gebruik van kunnen maken. Een gemiste kans.

Lees hier meer over de Siemens-oplossing