Punch Powertrain: synergie van innovatie en kostenefficiëntie

Met een innovatieve aanpak ontwikkelde Punch Powertrain een kostenefficiënte, compacte en modulaire e-DCT. Die brengt de doorbraak van hybride en elektrische wagens dichterbij.

Trefwoorden: #aandrijvingen, #e-DCT, #PSA, #Punch Powertrain

Lees verder

Magazine

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Punch Powertrain heeft een sterke positie in elektrische en hybride transmissies. Het paradepaardje is de innovatieve DT2: een kostenefficiënte, compacte en modulaire e-DCT. Een e-DCT is een geëlektrificeerde dual-clutch (dubbele koppeling) hybride transmissie.

Karel Vergote, Global Technology & Innovation Leader bij Punch Powertrain: “In dit nieuw type van dubbele koppeling is het aantal onderdelen (tandwielen) sterk gereduceerd in vergelijking met gangbare transmissies met dubbele koppeling.” Die reductie maakt de technologie betaalbaar zonder te raken aan de functionaliteit van zeven versnellingen. “De compacte tandwielopstelling laat ruimte over voor de integratie van een 48V-motor (voor ‘mild hybrid' voertuigen) of een hoogspanningsmotor (voor oplaadbare ‘plug-in hybrid’ voertuigen).

De DT2 kan bovendien ook zonder elektrische motor worden toegepast. We hebben dus een modulair aanbod dat aan autoconstructeurs een grotere flexibiliteit biedt voor de hybridisatiemix in hun modellen. Een bijkomende troef schuilt in de P2-configuratie. Doordat de elektromotor op positie P2 in de transmissie-eenheid is geïntegreerd, is het brandstofverbruik lager dan bij de momenteel meer gangbare P0-configuratie die een versterkte starter-generator rechtstreeks op de verbrandingsmotor gebruikt.” In 2019 werd het concept van de DT2-transmissie bekroond tijdens de Automotive Innovation Awards in Nederland en dit jaar op het Transmission Symposium China (TMC).

In de O&O-toren van Punch Powertrain in Sint-Truiden zijn meer dan 300 R&D-medewerkers aan de slag. In het testcenter zijn er dat nog eens een vijftigtal. (© Punch Powertrain)

Win-winsituatie met PSA
De knowhow van Punch Powertrain was ook PSA niet ontgaan en in 2016 begonnen de eerste gesprekken met de Franse constructeur. Na een RFI/RFP-proces werd Punch Powertrain in 2018 door PSA genomineerd voor de levering van DT2-transmissies. Aanvankelijk was er een commitment voor de levering van 600.000 DT2’s aan PSA. Potentieel kan dit verder oplopen.

Specialist in marktanalyse IHS Markit schat dat Punch Powertrain de grootste leverancier ter wereld kan worden van 48V hybride aandrijfsystemen in P2-configuratie. In juli 2020 resulteerde de nauwe samenwerking in de oprichting van een 50/50 joint venture tussen beide partners: ‘Punch Powertrain PSA e-transmissions assembly’, die in de vestiging van PSA in Metz DT2-transmissies zal assembleren met componenten afkomstig van o.a. Punch Powertrain in Sint-Truiden.

In juni kondigden Punch Powertrain en PSA de oprichting van een tweede joint venture aan: ‘Punch Powertrain PSA e-transmissions’. Punch Powertrain bezit 61% van de aandelen en PSA de overige 39%. De ontwikkeling van het volledige DT2-product en de productie van de componenten voor DT2-transmissies zijn hierin ondergebracht. De hoofdzetel en de productiehallen bevinden zich op de terreinen van Punch Powertrain in Sint-Truiden. De ontwikkeling vindt zowel in Sint-Truiden als in een tweede vestiging in Eindhoven plaats.

Karel Vergote wijst op de win-win situatie: “Deze samenwerking is een zeer groot project dat de komende jaren zal leiden tot meer dan een verdubbeling van de productievolumes in Sint-Truiden. Bovendien zal de tweede joint venture de transmissies ook aan andere constructeurs aanbieden. Punch Powertrain zal door de samenwerking ook over meer slagkracht beschikken, bv. in onze leveranciersrelaties. PSA kan een beroep doen op de uitgebreide knowhow van Punch Powertrain zonder jarenlang zwaar te moeten investeren in R&D.”

Wat brengt de toekomst?
Hebben elektrische wagens überhaupt nog versnellingen nodig? Karel Vergote: “Ja, transmissies zullen blijven bestaan, enerzijds omdat de elektromotor over voldoende koppel moet kunnen beschikken bij de start en, anderzijds omdat bij hogere snelheden het toerental van de elektromotor met een factor 10 hoger is dan de draaisnelheid van de wielen. Je hebt dus nog steeds een reductie van het toerental van de motor nodig. Toch is er een verschil met vroeger aangezien het aantal verschillende versnellingen beperkt is. Voor personenvoertuigen is er meestal slechts één vaste versnelling (soms zijn er twee).”

In welke richting zal de markt de komende jaren evolueren? “Het wereldwijde (productie)marktaandeel van hybride wagens in 2030 wordt geraamd op 40% en tot meer dan 60% voor Europa. Elektrische wagens zouden tegen 2030 meer dan 20% van de wereldwijde automobielproductie innemen. De TCO van beide types zal lager worden dankzij de verdere technologische evolutie, de groei van de afzet en  overheidsreglementeringen die lagere emissies stimuleren.”

Karel Vergote: “Op de markt van elektrische voertuigen winnen geïntegreerde pakketoplossingen aan belang.” (© Punch Powertrain)

“Op de markt van elektrische voertuigen winnen geïntegreerde pakketoplossingen aan belang. Een volledig elektrische aandrijving bestaat uit een elektromotor, een transmissie en een omvormer. Dankzij de overname van Apojee hebben wij nu ook de technologie voor omvormers in huis. Intussen hebben wij al volledige elektrische aandrijvingen geleverd voor voertuigen van DHL en er zitten nog meer nieuwe klanten van deze pakketoplossing in de pijplijn.”

Onzekerheden managen
Hoe gaat een bedrijf als Punch Powertrain om met de lange ontwikkelingscycli in de automobielindustrie? Hoe plan je investeringen, financieel rendement en onzekerheid op een zeer lange termijn? “Om de risico’s op lange termijn te beperken voeren we minder kostenintensieve voorstudies uit, streven we naar verkorte ontwikkelingscycli en maken we gebruik van virtuele ontwikkeling van componenten.

We mikken ook op modulair aanpasbare pakketten zodat we niet voor elke nieuwe klant opnieuw een volledig ontwikkelingstraject moeten doorlopen. Daarnaast houden we nauw contact met onze klanten. Hoe ziet hun roadmap er uit? Passen onze producten daarin? Ten slotte is het van groot belang om een goed inzicht te hebben in de evoluerende wetgeving omdat die een grote impact heeft op de automotive sector.”


Door Luc Franco

Kadertekst: Geschiedenis met versnellingen
1972. DAF Produktie Sint-Truiden N.V. wordt opgericht door DAF Personenwagens. Het paradepaardje destijds was de automatische versnellingsbak Variomatic, een continu variabel transmissiesysteem (CVT) met achterwielaandrijving. In 1975 werd DAF’s personenwagendivisie overgenomen door Volvo. De CVT’s met voorwielaandrijving werden in diverse modellen van Volvo, Fiat, Ford en MG-Rover ingebouwd. Begin jaren negentig werd het bedrijf afgesplitst van Volvo. In 1998 nam ZF Getriebe de CVT-fabriek over. Kort daarna rustte BMW zijn eerste Mini’s uit met de CVT’s uit Sint-Truiden. Punch International nam in 2006 de CVT-activiteiten over. Onder de naam Punch Powertrain verschenen de CVT’s in wagens van Hyundai en Kia Motors. De onderneming begon tevens met de ontwikkeling van hybride en elektrische aandrijvingen. In 2008 werd in Nanjing de eerste Chinese fabriek opgestart. Vijf jaar later kwam er met de overname van Drivetrain Innovations ook een vestiging in Eindhoven.

In 2016 kocht de Chinese Yinyi Group alle aandelen van Punch Powertrain van de toenmalige aandeelhouders LRM, Gimv, Capricorn en New Horizon. Dat leidde tot een boost. Sinds 2015 is de capaciteit van zowel de fabriek in België als in China gegroeid van 300.000 naar meer dan een miljoen eenheden per jaar. Met de overname in 2017 van TEG in Flechtorf kwam er ook een Duitse vestiging bij. In 2018 richtten Punch Powertrain en XPT een joint venture op. XPT is onderdeel van autofabrikant NIO en gespecialiseerd in elektrische aandrijfsystemen. Datzelfde jaar nam Punch Powertrain ook het Franse Apojee, een expert in vermogenselektronica, over.