Voordelen van modelgebaseerd ontwerp

Bedrijfsnieuws 17/12/2020 15:18:11

Met een modelgebaseerd ontwerp bouwde Stow Group de derde generatie van zijn Stow Atlas, een semi-automatische pallet-shuttle. Daarvoor nam het Vintecc onder de arm.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

Onbemand varen mogelijk door 3D-sonarsensoren

All Weather Terminal in North Sea Port in gebruik genomen

Voordelen van modelgebaseerd ontwerp

Efficiëntere logistieke opleidingen met Virtual & Augmented Reality

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het pallet shuttle-systeem optimaliseert de opslagcapaciteit van een stellingstructuur. Een heftruck plaatst de zelfaangedreven palletshuttle vooraan op de baan. De shuttle zal vervolgens pallets binnen het rack verplaatsen, inladen en terugbrengen. Alles wordt op afstand bediend door de machinist of heftruckchauffeur.

De eerste twee versies van Stow's pallet-shuttlesysteem zijn ontwikkeld met legacy-software in C op een speciaal voor Stow ontwikkeld platform. Maar dat bleek naderhand niet zo makkelijk om bij te werken: elke regel code moest manueel worden toegevoegd, tijdrovend, en de enige manier om nieuwe functies te testen was 'in het veld’. Weinig of geen marge voor fouten, dus. En klanten vragen voortdurend om nieuwe features…

Eerst toog Stow op zoek naar nieuwe sensortechnologie om zijn Atlas te upgraden. Een leverancier wees op de voordelen van modelgebaseerd ontwerpen en bracht Stow in contact met Vintecc dat in deze aanpak gespecialiseerd is.

Diens modelgebaseerd ontwerp elimineerde inderdaad Stows probleem. In het virtuele model van de shuttle zijn nieuwe features immers eenvoudig toe te voegen. Bovendien komt de impact van elke wijzigingen onmiddellijk naar de oppervlakte zodat onvolkomenheden nog voor het eigenlijke uitrollen aangepakt kunnen worden.

Alles virtueel, zonder de eigenlijke productie te bezwaren. Extra functies zijn dus sneller en goedkoper toe te voegen. De nieuwe aanpak maakt de software ook hardware-onafhankelijk waardoor Stow kan kiezen voor off-the-shelf componenten met een standaard interface.

Stow en Vintecc slaagden er in om zo’n drie maanden na hun eerste contact reeds een prototype van Atlas 3.0 klaar te hebben. Sindsdien ondersteunt Vintecc Stow met zijn kennis van modelgebaseerd ontwerp, digitale tweelingen en virtuele inbedrijfstelling om de technologie ook uit te breiden naar andere oplossingen voor het magazijn en de logistiek. << (Luc De Smet) (foto: Vintecc)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners