All Weather Terminal in North Sea Port in gebruik genomen

Bedrijfsnieuws 23/12/2020 9:48:18

De All Weather Terminal bij ArcelorMittal in Gent wordt vooral gebruikt om afgewerkte staalrollen op te slaan en te verschepen, en spaart tot 25.000 vrachtwagentransporten per jaar uit.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De All Weather Terminal (AWT) heeft een overdekte kademuur van 200 meter lang, een 25 meter breed dok en een volume van 30 meter boven het waterniveau. Hierdoor kunnen schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton aan de nieuwe kade aanmeren. De voorsorteringszone is uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen zijn er 2 telescopische kranen.

De terminal bestaat daarnaast uit een magazijn (240 meter lang en 60 meter breed) met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, 2 sporen die aangesloten zijn op de kadebundel en 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal. Uniek aan deze AWT is dat het hele logistieke proces tussen het lossen van de wagon en het laden op het schip geautomatiseerd is.

De AWT in Gent maakt het mogelijk om goederenstromen nog efficiënter te bundelen, waardoor bedrijven meer logistieke mogelijkheden krijgen. Hoogwaardig staal laden, kon vroeger enkel bij droog weer. Met de AWT kan dat voortaan 24/7 onafhankelijk van de weersomstandigheden.

Manfred Van Vlierberghe, CEO van ArcelorMittal Belgium: “De AWT maakt het mogelijk om de aanvoer van rollen vanuit de verzendhallen van ArcelorMittal Gent naar de kade beter te spreiden en zo onze interne logistieke werking te optimaliseren.”

Het gebruik van de AWT, in combinatie met de bestaande ‘open’ stukgoedkaai, moet zo de groei van het Gentse staalbedrijf ondersteunen.

De nieuwe terminal is eigendom van AWT GENT dat werd opgericht door de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en het investeringsfonds EPICo. AWT GENT liet de terminal ontwerpen en bouwen, en staat ook in voor het onderhoud en de uitbating.

De loods moet een logistieke dienstverlening kunnen bieden aan ArcelorMittal Gent en aan andere klanten. 20% van de opslagcapaciteit van 60.000 ton is ook te gebruiken voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen. << (Lydia Heida) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners