All Weather Terminal in North Sea Port in gebruik genomen

Bedrijfsnieuws 23/12/2020 9:48:18

De All Weather Terminal bij ArcelorMittal in Gent wordt vooral gebruikt om afgewerkte staalrollen op te slaan en te verschepen, en spaart tot 25.000 vrachtwagentransporten per jaar uit.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

Onbemand varen mogelijk door 3D-sonarsensoren

All Weather Terminal in North Sea Port in gebruik genomen

Voordelen van modelgebaseerd ontwerp

Efficiëntere logistieke opleidingen met Virtual & Augmented Reality

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De All Weather Terminal (AWT) heeft een overdekte kademuur van 200 meter lang, een 25 meter breed dok en een volume van 30 meter boven het waterniveau. Hierdoor kunnen schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton aan de nieuwe kade aanmeren. De voorsorteringszone is uitgerust met 2 geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen zijn er 2 telescopische kranen.

De terminal bestaat daarnaast uit een magazijn (240 meter lang en 60 meter breed) met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, 2 sporen die aangesloten zijn op de kadebundel en 3 volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, uitsorteren en laden van materiaal. Uniek aan deze AWT is dat het hele logistieke proces tussen het lossen van de wagon en het laden op het schip geautomatiseerd is.

De AWT in Gent maakt het mogelijk om goederenstromen nog efficiënter te bundelen, waardoor bedrijven meer logistieke mogelijkheden krijgen. Hoogwaardig staal laden, kon vroeger enkel bij droog weer. Met de AWT kan dat voortaan 24/7 onafhankelijk van de weersomstandigheden.

Manfred Van Vlierberghe, CEO van ArcelorMittal Belgium: “De AWT maakt het mogelijk om de aanvoer van rollen vanuit de verzendhallen van ArcelorMittal Gent naar de kade beter te spreiden en zo onze interne logistieke werking te optimaliseren.”

Het gebruik van de AWT, in combinatie met de bestaande ‘open’ stukgoedkaai, moet zo de groei van het Gentse staalbedrijf ondersteunen.

De nieuwe terminal is eigendom van AWT GENT dat werd opgericht door de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en het investeringsfonds EPICo. AWT GENT liet de terminal ontwerpen en bouwen, en staat ook in voor het onderhoud en de uitbating.

De loods moet een logistieke dienstverlening kunnen bieden aan ArcelorMittal Gent en aan andere klanten. 20% van de opslagcapaciteit van 60.000 ton is ook te gebruiken voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen. << (Lydia Heida) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners