Nieuwe Fines-lijn bij recyclagebedrijf Galloo

Plant & Factory 24/12/2020 10:08:21

Galloo (Menen) startte net voor de eerste Covid-uitbraak zijn nieuwe Fines-lijn op. Deze installatie (14 miljoen euro), scheidt minuscule ferro- en non-ferrometalen uit de aanvoerstroom.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

Natuur blijkt betere bodemsaneerder dan gedacht

Doorbraak gerecycleerd plastic blijft uit

CO2 uit de zee halen met ontzoutingsinstallaties

Antwerpse Veolia-vestiging produceert 100% groene stroom uit afval

Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Deze ‘droge’ lijn (er komt water noch chemie aan te pas) verkleint de stortfractie met 3.000 ton/jaar aan waardevol en vermarktbaar product: zink, inox, koper, aluminium en edele metalen. Alle behandelingen zijn mechanisch en elektrisch. De nieuwe installatie zal ook werk geven aan nog eens tien mensen die in drie ploegen aan de slag gaan. “We zijn in volle groei”, zegt gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte. Het bedrijf duwt de recyclagegraad verder omhoog richting 100%.

Vijf jaar proefdraaien
De nieuwe lijn, een eigen ontwikkeling, bouwt voort op de principes van de eerste Fines- scheidingslijn. Die kan ook non-ferrodeeltjes tot 0,3 mm uit de massa wegfilteren maar met een lagere efficiëntie en aan mindere kwaliteit. “We hebben er vijf jaar mee proefgedraaid”, aldus Vandeputte. De oude lijn blijft in gebruik, werd “geüpdatet” volgens de nieuwe evoluties en kan zorgen voor een eerste scheiding.

Het aanvoermateriaal bestaat uit verbrandingsassen met fracties non-ferrometalen, elektroschroot en gerecupereerde elektriciteitskabels,… Dat wordt vanuit heel Europa aangevoerd, veelal per boot tot Gent en dan per vrachtwagen. Op de weegbrug gebeurt tevens een nucleaire detectie. Het inkomend materiaal wordt geanalyseerd vooraleer het verder wordt behandeld. Twee medewerksters volgen de kwaliteit op. De komende maanden krijgen zij ook een eigen lab waar ze fysische testen kunnen uitvoeren.

De inerte fractie wordt daarna gebroken/vermalen. De ‘breker’, die onder hetzelfde dak staat, is akoestisch ingekapseld. De massa, waarvan de korrelverdeling gekend is (de maximale deeltjesgrootte is 12 mm) wordt vervolgens naar de top van de nieuwe installatie gevoerd waar ze over vijf zeef-/luchttafels gestort wordt. Elke luchttafel wordt dus voor 20% van de ingaande massastroom aangesproken.


Het gebroken materiaal wordt naar de top van de nieuwe installatie gevoerd waar het over vijf zeef-/luchttafels gestort wordt. (Foto: LDS)

Wervelstroomscheiders
Een verdieping lager halen magnetische wervelstroomscheiders en ontstoffingsinstallaties (luchttafeltechnieken, zeefdekken) er stapsgewijs de kostbare metalen uit. In de wervelstroomscheider valt de te scheiden massa op een band. De verschillende materialen reageren anders op de wervelstromen of Eddy Currents. Het ene materiaal wordt op het einde van de band verder geprojecteerd dan het andere. Zo is het mogelijk om soort per soort op te vangen in een eigen afvoerbaan. Elke fractie kan overigens meerdere keren door de machine gestuurd worden om de fractie verder op te zuiveren.

De zeven Steinert wervelstroomscheiders komen op twee niveaus en in twee fasen tot 99% zuivere aluminium. Ze hebben een magnetisch poolsysteem met neodymium-ijzer-boron magneten dat excentrisch gemonteerd is. “We kozen voor een maximaal aantal polen in de ronddraaiende trommel”, aldus hoofdingenieur Jörn Vandewalle.

Eigen ontwikkeling
Galloo’s ingenieurs ontwikkelden de installatie, o.a. gebruikmakend van Creo 3D CAD/CAM/CAE software. De Fines-lijn werd geplaatst in samenwerking met Lybover (Waregem), die de Keulense Steinert scheidingsmachines verdeelt. De machineproducent werkt al jaren samen met hen. Er is 20 maanden aan de nieuwe lijn gebouwd.

De grootste uitdaging: “Alles in één toren gepuzzeld krijgen”, aldus Vandewalle. De 100 ton zware staalconstructie (met de machines erbij rekent men op 140 ton) kwam op paalfunderingen. Het geheel loopt op Siemens-sturingen. De nieuwe installaties draaien sinds maart-april proef. Vandaag lopen ze op driekwart van hun capaciteit. Tegen eind dit jaar wordt dat 100%.

Er wordt overigens nóg gebouwd op de site. Heel het bevoorradingsterrein, zo’n 1,5 hectare, wordt overkapt. Heel de stockbeheersing, dus. Minder stof en lawaai in de buurt, afwatering onder controle. De werken worden volgend jaar afgerond. <<
Door Luc De Smet



Kadertekst: Kunststoffenrecyclage
Net over de grens, in het Franse Halluin, heeft Galloo een dochterbedrijf dat sinds 1997 kunststoffen recycleert. In 2013 nam Galloo alle aandelen op en ontstond Galloo Plastics waar nu een 50-tal mensen werken. Het bedrijf recycleert vandaag zo’n 25.000 ton thermoplastics maar zou snel naar 40.000 ton kunnen schakelen. De productiecapaciteit is trouwens nog veel hoger (90.000 ton) maar vandaag is de olieprijs te laag om écht rendabel te kunnen werken. Galloo Plastics scheidt de kunststoffen en gebruikt daarbij o.a. flotatietechnieken.

De materialen komen in baden met ‘aangerijkt’ water. Door het verschil in soortelijk gewicht zal het ene materiaal daarin zinken en het andere drijven. Deze technieken worden elders trouwens ook gebruikt om bijvoorbeeld metalen en non-ferro metalen van elkaar te scheiden. Hoe groter het verschil in dichtheid, des te makkelijker zijn de materialen te scheiden.

Bij kunststoffen is het verschil vrij klein. PP (0,898 gram/cm3), PE (0,955 gram/cm3), LDPE (tussen 0.910 en 0,940 g/cm3) en HDPE (tussen 0,93 en 0,97 g/cm3) hebben allen een dichtheid van minder dan 1 gram/cm3. De kunststoffen worden gescheiden in een handvol verschillende families en aangerijkt. Kunststofpellets zijn het eindproduct. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners