Nieuwe Fines-lijn bij recyclagebedrijf Galloo
Plant & Factory 24/12/2020 10:08:21
Galloo (Menen) startte net voor de eerste Covid-uitbraak zijn nieuwe Fines-lijn op. Deze installatie (14 miljoen euro), scheidt minuscule ferro- en non-ferrometalen uit de aanvoerstroom.
Eerste integrale beoordeling van ecosystemen Atlantische Oceaan
Vlaamse plannen om van biologisch afval producten te maken
Campine start nieuwe antimoonrecyclage
Slimme radar in Gentse haven laat optimaal gebruik windturbines toe
Recyclage plastic verpakkingsafval moet beter
Vlaamse overheid plant energiebesparing eigen gebouwen en installaties
>> Meer verwant nieuwsHandhaving van octrooirechten
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 26/01/2021 tot 14/12/2021
New dimensions of adaptive manufacturing
B&R online event
woensdag 27 januari 2021
Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
'Digital Twin' versterkt maakindustrie?
Online event
vrijdag 12 februari 2021
(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems
(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen
(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage
(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform
(12/1) Zinksmelter Nyrstar installeert reuzenbatterij voor energieopslag
(11/1) Slimme radar in Gentse haven laat optimaal gebruik windturbines toe
>> Meer blikvangersDownload het artikel in
ENGINEERINGNET.BE - Deze ‘droge’ lijn (er komt water noch chemie aan te pas) verkleint de stortfractie met 3.000 ton/jaar aan waardevol en vermarktbaar product: zink, inox, koper, aluminium en edele metalen. Alle behandelingen zijn mechanisch en elektrisch. De nieuwe installatie zal ook werk geven aan nog eens tien mensen die in drie ploegen aan de slag gaan. “We zijn in volle groei”, zegt gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte. Het bedrijf duwt de recyclagegraad verder omhoog richting 100%.
Vijf jaar proefdraaien
De nieuwe lijn, een eigen ontwikkeling, bouwt voort op de principes van de eerste Fines- scheidingslijn. Die kan ook non-ferrodeeltjes tot 0,3 mm uit de massa wegfilteren maar met een lagere efficiëntie en aan mindere kwaliteit. “We hebben er vijf jaar mee proefgedraaid”, aldus Vandeputte. De oude lijn blijft in gebruik, werd “geüpdatet” volgens de nieuwe evoluties en kan zorgen voor een eerste scheiding.
Het aanvoermateriaal bestaat uit verbrandingsassen met fracties non-ferrometalen, elektroschroot en gerecupereerde elektriciteitskabels,… Dat wordt vanuit heel Europa aangevoerd, veelal per boot tot Gent en dan per vrachtwagen. Op de weegbrug gebeurt tevens een nucleaire detectie. Het inkomend materiaal wordt geanalyseerd vooraleer het verder wordt behandeld. Twee medewerksters volgen de kwaliteit op. De komende maanden krijgen zij ook een eigen lab waar ze fysische testen kunnen uitvoeren.
De inerte fractie wordt daarna gebroken/vermalen. De ‘breker’, die onder hetzelfde dak staat, is akoestisch ingekapseld. De massa, waarvan de korrelverdeling gekend is (de maximale deeltjesgrootte is 12 mm) wordt vervolgens naar de top van de nieuwe installatie gevoerd waar ze over vijf zeef-/luchttafels gestort wordt. Elke luchttafel wordt dus voor 20% van de ingaande massastroom aangesproken.