’s Werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik genomen

Bedrijfsnieuws 12/01/2021 14:08:02

De zware 4x4 vrachtwagen van BAM rijdt over de weg met een dieselmotor. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van CO2 en stikstof.

Lees hieronder verder   
Verwant

’s Werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik genomen

Predictive twins oplossing voor uitdagingen in de bouw

VUB-onderzoeker test lichtgewicht gevelsysteem

Bouwsector lanceert eerste sector-overschrijdende ethische code

Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

Ingenieurs plaatsen duurzaam nieuw wegdek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - BAM Infra Nederland heeft de firma A.P. van den Berg, gespecialiseerd in hoogwaardige sondeerapparaten, gevraagd met een oplossing te komen om de nieuwe sondeertruck zo duurzaam mogelijk te maken. De oplossing is een hybride variant.

De zware 4x4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een schone dieselmotor die aan de hoogste emissie-eisen voldoet. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en stikstof. Met de inzet van de hybride sondeerwagen bespaart BAM zo’n 34.000 kilogram CO2 per jaar.

De nieuwe generatie sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa negen uur werken. De accu laadt op in circa vier tot zes uur. Ten opzichte van de oorspronkelijke sondeerwagen scheelt het ongeveer 50 liter brandstof per dag.

Sander den Blanken, directeur BAM Infraconsult: ‘We zijn er trots op dat we met deze gezamenlijke, innovatieve ontwikkeling een nieuwe impuls geven aan het emissieloos bouwen in Nederland."

"We willen onze strategische partners inspireren hierin mee te doen en onze opdrachtgevers verleiden de lat hoger te leggen wat betreft emissieloos bouwen en de waarde van duurzaamheid in tenders te verhogen. De urgentie is hoog en we zullen met elkaar moeten versnellen om de doelstellingen te bereiken."

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we duurzamer leven, aldus BAM. Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door innovatieve oplossingen te bieden.

Zo investeert zij in de verduurzaming van haar materieel, passend bij de Malieveldverklaring die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast HVO-brandstof voor al haar asfaltmaterieel en de elektrische wals heeft BAM Infra Nederland dus nu een nieuwkomer: de hybride sondeertruck.

Een tweede truck volgt naar verwachting begin 2022. Ook kijkt het bedrijf naar bijvoorbeeld de toepassing van waterstof om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden. << (Lydia Heida) (foto: screen YouTube - BAM)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners