’s Werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik genomen
Bedrijfsnieuws 12/01/2021 14:08:02
De zware 4x4 vrachtwagen van BAM rijdt over de weg met een dieselmotor. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van CO2 en stikstof.
’s Werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik genomen
Predictive twins oplossing voor uitdagingen in de bouw
VUB-onderzoeker test lichtgewicht gevelsysteem
Bouwsector lanceert eerste sector-overschrijdende ethische code
Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen
Ingenieurs plaatsen duurzaam nieuw wegdek
>> Meer verwant nieuwsHandhaving van octrooirechten
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 26/01/2021 tot 14/12/2021
New dimensions of adaptive manufacturing
B&R online event
woensdag 27 januari 2021
Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
'Digital Twin' versterkt maakindustrie?
Online event
vrijdag 12 februari 2021
(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof
(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof
(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems
(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen
(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage
(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - BAM Infra Nederland heeft de firma A.P. van den Berg, gespecialiseerd in hoogwaardige sondeerapparaten, gevraagd met een oplossing te komen om de nieuwe sondeertruck zo duurzaam mogelijk te maken. De oplossing is een hybride variant.
De zware 4x4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een schone dieselmotor die aan de hoogste emissie-eisen voldoet. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en stikstof. Met de inzet van de hybride sondeerwagen bespaart BAM zo’n 34.000 kilogram CO2 per jaar.
De nieuwe generatie sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa negen uur werken. De accu laadt op in circa vier tot zes uur. Ten opzichte van de oorspronkelijke sondeerwagen scheelt het ongeveer 50 liter brandstof per dag.
Sander den Blanken, directeur BAM Infraconsult: ‘We zijn er trots op dat we met deze gezamenlijke, innovatieve ontwikkeling een nieuwe impuls geven aan het emissieloos bouwen in Nederland."
"We willen onze strategische partners inspireren hierin mee te doen en onze opdrachtgevers verleiden de lat hoger te leggen wat betreft emissieloos bouwen en de waarde van duurzaamheid in tenders te verhogen. De urgentie is hoog en we zullen met elkaar moeten versnellen om de doelstellingen te bereiken."
Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we duurzamer leven, aldus BAM. Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door innovatieve oplossingen te bieden.
Zo investeert zij in de verduurzaming van haar materieel, passend bij de Malieveldverklaring die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast HVO-brandstof voor al haar asfaltmaterieel en de elektrische wals heeft BAM Infra Nederland dus nu een nieuwkomer: de hybride sondeertruck.
Een tweede truck volgt naar verwachting begin 2022. Ook kijkt het bedrijf naar bijvoorbeeld de toepassing van waterstof om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden. << (Lydia Heida) (foto: screen YouTube - BAM)