’s Werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik genomen

Bedrijfsnieuws 12/01/2021 14:08:02

De zware 4x4 vrachtwagen van BAM rijdt over de weg met een dieselmotor. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van CO2 en stikstof.

Lees hieronder verder   
Verwant

’s Werelds eerste hybride sondeertruck in gebruik genomen

Predictive twins oplossing voor uitdagingen in de bouw

VUB-onderzoeker test lichtgewicht gevelsysteem

Bouwsector lanceert eerste sector-overschrijdende ethische code

Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

Ingenieurs plaatsen duurzaam nieuw wegdek

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Interpack

Messe Düsseldorf

van 25/02/2021 tot 3/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Keuze van de redactie

(25/1) Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus

(25/1) Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - BAM Infra Nederland heeft de firma A.P. van den Berg, gespecialiseerd in hoogwaardige sondeerapparaten, gevraagd met een oplossing te komen om de nieuwe sondeertruck zo duurzaam mogelijk te maken. De oplossing is een hybride variant.

De zware 4x4 vrachtwagen verplaatst zich over de weg met een schone dieselmotor die aan de hoogste emissie-eisen voldoet. Op locatie wordt hij elektrisch aangedreven om bodemonderzoek uit te voeren zonder uitstoot van schadelijke stoffen als CO2 en stikstof. Met de inzet van de hybride sondeerwagen bespaart BAM zo’n 34.000 kilogram CO2 per jaar.

De nieuwe generatie sondeerwagen kan dankzij het accupakket circa negen uur werken. De accu laadt op in circa vier tot zes uur. Ten opzichte van de oorspronkelijke sondeerwagen scheelt het ongeveer 50 liter brandstof per dag.

Sander den Blanken, directeur BAM Infraconsult: ‘We zijn er trots op dat we met deze gezamenlijke, innovatieve ontwikkeling een nieuwe impuls geven aan het emissieloos bouwen in Nederland."

"We willen onze strategische partners inspireren hierin mee te doen en onze opdrachtgevers verleiden de lat hoger te leggen wat betreft emissieloos bouwen en de waarde van duurzaamheid in tenders te verhogen. De urgentie is hoog en we zullen met elkaar moeten versnellen om de doelstellingen te bereiken."

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we duurzamer leven, aldus BAM. Samen met opdrachtgevers en partners wil BAM Infra Nederland duurzaamheidsdoelstellingen realiseren door innovatieve oplossingen te bieden.

Zo investeert zij in de verduurzaming van haar materieel, passend bij de Malieveldverklaring die BAM eind 2019 heeft getekend. Naast HVO-brandstof voor al haar asfaltmaterieel en de elektrische wals heeft BAM Infra Nederland dus nu een nieuwkomer: de hybride sondeertruck.

Een tweede truck volgt naar verwachting begin 2022. Ook kijkt het bedrijf naar bijvoorbeeld de toepassing van waterstof om op termijn emissieloze asfaltverwerkingsploegen te hebben rijden. << (Lydia Heida) (foto: screen YouTube - BAM)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen

TNO ontwikkelt met universiteiten en bedrijven functionele folies voor ramen en gebouwgeïntegreerde zonnepanelen, om 20% van het energieverbruik van gebouwen te besparen.

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

Vanaf 1 februari zal Jan De Nul in opdracht van de Vlaamse Overheid, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), zo’n 500.000 m³ zand op het strand van Raversijde aanbrengen.

Uniek resistentiegen tegen bladvlekkenziekte

Een internationaal consortium kan het resistente Stb16q-gen kloneren en succesvol in tarwe introduceren. Om zo de strijd aan te binden met de gevreesde schimmel Zymoseptoria tritici.

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

In het project Digital Gateway2Governement werden systemen ontworpen voor gedigitaliseerde communicatie tussen de bedrijven en de overheidsdiensten die betrokken zijn bij de grenscontroles.

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Luminus en het Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling IDETA hebben een gezamenlijk project voorgesteld voor de ontwikkeling van vier groene waterstofstations in Picardisch Wallonië.

HTC-Enterprise als deel van de oplossing

HTC-Enterprise is een onderneming gegroeid uit de passie voor technologie en het ondernemerschap op zich. Het bedrijf biedt voor tal van bedrijven en sectoren een gepaste oplossing aan.

Kunstmatige intelligentie zoekt nieuwe antibiotica

Slimme software (kunstmatige intelligentie) van de Leidse en Wageningse universiteit doorzocht genomen van bacteriën en vond 42 clusters DNA die coderen voor eiwitten met antibiotica-werking.

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Een dual fuel sleephopperzuiger van DEME voert sinds kort de onderhoudsbaggerwerken uit op de Schelde. Tijdens deze werken vaart het schip op LNG, een primeur in Vlaanderen.

Vernieuwde VPLog-i-R stroomsensor met Modbus interface

VPInstruments, fabrikant en wereldwijde leverancier van instrumentatie en monitoringssystemen voor perslucht en gassen, biedt nu een vernieuwde versie van de bewezen VPLog-i stroomsensor met een Modbus interface. De VPLog-i-R is het enige type Rogowski stroomsensor met RS485 (Modbus RTU) uitgang. >>

Partners