Dalende jaarcijfers North Sea Port door corona, Brexit en oliecrisis
Economie 13/01/2021 11:08:53
Vorig jaar boeken de bedrijven in North Sea Port 63,5 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart, een daling van 11,2%. De coronacrisis, brexit en de oliecrisis laten zich duidelijk voelen.
Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag
Dalende jaarcijfers North Sea Port door corona, Brexit en oliecrisis
Vlaamse overheid zet in op verbetering cybersecurity bij kmo’s
Nadia Wiesé en Davy Didden winnen de Agoriaprijs 2020
Twaalf transformationele technologieën
Europese Onderzoeksruimte: Raadsconclusies krijgen groen licht
>> Meer verwant nieuwsHandhaving van octrooirechten
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 26/01/2021 tot 14/12/2021
New dimensions of adaptive manufacturing
B&R online event
woensdag 27 januari 2021
Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie
Webinar
vrijdag 29 januari 2021
Postgraduaat Vastgoedkunde
Leuven of Kortrijk
van 4/02/2021 tot 10/12/2021
Toekomst federaal energiebeleid
Webinar
woensdag 10 februari 2021
'Digital Twin' versterkt maakindustrie?
Online event
vrijdag 12 februari 2021
(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems
(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen
(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage
(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform
(12/1) Zinksmelter Nyrstar installeert reuzenbatterij voor energieopslag
(11/1) Slimme radar in Gentse haven laat optimaal gebruik windturbines toe
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - De Nederlands-Vlaamse haven boekt via zeevaart 8 miljoen ton minder dan het jaar voordien. Van deze maritieme goederenoverslag is 70,5% import en 29,5% export.
North Sea Port kent de laatste tien jaar als havengebied een gestage groei en sinds 2017 werden er drie recordjaren op rij geboekt. Met 63,5 miljoen ton overslag komt North Sea Port op het niveau van 2016/2017, dus de jaren van net voor de recordreeks.
De terugval met 11,2% in 2020 staat echter ver weg van het jaar 2009 toen ten gevolge van de financiële crisis haast een vijfde van de goederenoverslag werd verloren. In 2020 wordt immers nog 15 miljoen ton meer geboekt dan in dit crisisjaar 2009.
Meer dan de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die neemt met 6% af en komt op 32,5 miljoen ton uit. Goed nieuws is er bij de overslag van containers. Dit segment verdubbelde reeds in volume in de jaren 2018 en 2019. Ook in 2020 wordt er een groei genoteerd: de overslag neemt met 4,3% toe tot 2,7 miljoen ton.
Vloeibare bulk neemt met 16,2 miljoen ton een kwart van de goederenoverslag via zeevaart in. 2020 kent echter een daling van 19,3% die volledig bij de petroleumproducten is terug te vinden (naftamengelingen, gas-en dieselolie, nafta en biodiesel). Stukgoed komt op 9,3 miljoen ton uit. Dit klassiek sterke segment neemt in 2020 met 15% af.
Het rorovervoer daalt met 16,8% tot 2,7 miljoen ton. Dit is voornamelijk door een lagere productie en uitvoer van auto’s en een tijdelijke sluiting van een autofabriek tijdens de eerste lockdown, minder volumes door vakantieregelingen in de zomer en een invoerbeperking richting het Verenigd Koninkrijk. Eind 2020 zit het vervoer van auto’s naar het Verenigd Koninkrijk opnieuw op schema.
In 2020 boekte North Sea Port 54,8 miljoen ton overslag via binnenvaart waarvan 44% import en 56% export. Dit is 6,3% minder dan in 2019. Met een overslag via zeevaart van 63,5 miljoen ton en via binnenvaart van 54,8 miljoen ton registreert North Sea Port in 2020 een totale overslag van 118,3 miljoen ton.
North Sea Port kijkt uit naar een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt. In de loop van 2022 wordt een volledig herstel verwacht richting 71,5 miljoen ton, het overslagvolume van 2019. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)