Dalende jaarcijfers North Sea Port door corona, Brexit en oliecrisis

Economie 13/01/2021 11:08:53

Vorig jaar boeken de bedrijven in North Sea Port 63,5 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart, een daling van 11,2%. De coronacrisis, brexit en de oliecrisis laten zich duidelijk voelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

Dalende jaarcijfers North Sea Port door corona, Brexit en oliecrisis

Vlaamse overheid zet in op verbetering cybersecurity bij kmo’s

Nadia Wiesé en Davy Didden winnen de Agoriaprijs 2020

Twaalf transformationele technologieën

Europese Onderzoeksruimte: Raadsconclusies krijgen groen licht

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Nederlands-Vlaamse haven boekt via zeevaart 8 miljoen ton minder dan het jaar voordien. Van deze maritieme goederenoverslag is 70,5% import en 29,5% export.

North Sea Port kent de laatste tien jaar als havengebied een gestage groei en sinds 2017 werden er drie recordjaren op rij geboekt. Met 63,5 miljoen ton overslag komt North Sea Port op het niveau van 2016/2017, dus de jaren van net voor de recordreeks.

De terugval met 11,2% in 2020 staat echter ver weg van het jaar 2009 toen ten gevolge van de financiële crisis haast een vijfde van de goederenoverslag werd verloren. In 2020 wordt immers nog 15 miljoen ton meer geboekt dan in dit crisisjaar 2009.

Meer dan de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die neemt met 6% af en komt op 32,5 miljoen ton uit. Goed nieuws is er bij de overslag van containers. Dit segment verdubbelde reeds in volume in de jaren 2018 en 2019. Ook in 2020 wordt er een groei genoteerd: de overslag neemt met 4,3% toe tot 2,7 miljoen ton.

Vloeibare bulk neemt met 16,2 miljoen ton een kwart van de goederenoverslag via zeevaart in. 2020 kent echter een daling van 19,3% die volledig bij de petroleumproducten is terug te vinden (naftamengelingen, gas-en dieselolie, nafta en biodiesel). Stukgoed komt op 9,3 miljoen ton uit. Dit klassiek sterke segment neemt in 2020 met 15% af.

Het rorovervoer daalt met 16,8% tot 2,7 miljoen ton. Dit is voornamelijk door een lagere productie en uitvoer van auto’s en een tijdelijke sluiting van een autofabriek tijdens de eerste lockdown, minder volumes door vakantieregelingen in de zomer en een invoerbeperking richting het Verenigd Koninkrijk. Eind 2020 zit het vervoer van auto’s naar het Verenigd Koninkrijk opnieuw op schema.

In 2020 boekte North Sea Port 54,8 miljoen ton overslag via binnenvaart waarvan 44% import en 56% export. Dit is 6,3% minder dan in 2019. Met een overslag via zeevaart van 63,5 miljoen ton en via binnenvaart van 54,8 miljoen ton registreert North Sea Port in 2020 een totale overslag van 118,3 miljoen ton.

North Sea Port kijkt uit naar een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt. In de loop van 2022 wordt een volledig herstel verwacht richting 71,5 miljoen ton, het overslagvolume van 2019. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe biosensor regelt automatische medicijndosering

Helia Biomonitoring, een spin-off van TU/e, ontwikkelt nieuwe biosensoren voor continue meting van de concentratie van medicijnen in het bloed, om zo de dosering automatisch te regelen.

Rapport uitgebracht over hernieuwbare energie in Europa in 2018 en 2019

Een nieuw rapport van de EU, gecoördineerd door VITO/EnergyVille, stelt dat verbranding van biomassa voor meer emissies zorgt. De transportsector haalt voor 2020 10% aan groene energie niet.

VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

VINCI Energies Belgium neemt Legendre Conveyors over. Het derdegeneratie familiebedrijf is gespecialiseerd in transportsystemen en lijnmanagement, vooral in de drankenmarkt.

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners