Dalende jaarcijfers North Sea Port door corona, Brexit en oliecrisis

Economie 13/01/2021 11:08:53

Vorig jaar boeken de bedrijven in North Sea Port 63,5 miljoen ton goederenoverslag via zeevaart, een daling van 11,2%. De coronacrisis, brexit en de oliecrisis laten zich duidelijk voelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

6 miljoen euro voor uitbreiding productiecapaciteit Bombardier Brugge

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

Dalende jaarcijfers North Sea Port door corona, Brexit en oliecrisis

Vlaamse overheid zet in op verbetering cybersecurity bij kmo’s

Nadia Wiesé en Davy Didden winnen de Agoriaprijs 2020

Twaalf transformationele technologieën

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Interpack

Messe Düsseldorf

van 25/02/2021 tot 3/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Keuze van de redactie

(25/1) Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus

(25/1) Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Nederlands-Vlaamse haven boekt via zeevaart 8 miljoen ton minder dan het jaar voordien. Van deze maritieme goederenoverslag is 70,5% import en 29,5% export.

North Sea Port kent de laatste tien jaar als havengebied een gestage groei en sinds 2017 werden er drie recordjaren op rij geboekt. Met 63,5 miljoen ton overslag komt North Sea Port op het niveau van 2016/2017, dus de jaren van net voor de recordreeks.

De terugval met 11,2% in 2020 staat echter ver weg van het jaar 2009 toen ten gevolge van de financiële crisis haast een vijfde van de goederenoverslag werd verloren. In 2020 wordt immers nog 15 miljoen ton meer geboekt dan in dit crisisjaar 2009.

Meer dan de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die neemt met 6% af en komt op 32,5 miljoen ton uit. Goed nieuws is er bij de overslag van containers. Dit segment verdubbelde reeds in volume in de jaren 2018 en 2019. Ook in 2020 wordt er een groei genoteerd: de overslag neemt met 4,3% toe tot 2,7 miljoen ton.

Vloeibare bulk neemt met 16,2 miljoen ton een kwart van de goederenoverslag via zeevaart in. 2020 kent echter een daling van 19,3% die volledig bij de petroleumproducten is terug te vinden (naftamengelingen, gas-en dieselolie, nafta en biodiesel). Stukgoed komt op 9,3 miljoen ton uit. Dit klassiek sterke segment neemt in 2020 met 15% af.

Het rorovervoer daalt met 16,8% tot 2,7 miljoen ton. Dit is voornamelijk door een lagere productie en uitvoer van auto’s en een tijdelijke sluiting van een autofabriek tijdens de eerste lockdown, minder volumes door vakantieregelingen in de zomer en een invoerbeperking richting het Verenigd Koninkrijk. Eind 2020 zit het vervoer van auto’s naar het Verenigd Koninkrijk opnieuw op schema.

In 2020 boekte North Sea Port 54,8 miljoen ton overslag via binnenvaart waarvan 44% import en 56% export. Dit is 6,3% minder dan in 2019. Met een overslag via zeevaart van 63,5 miljoen ton en via binnenvaart van 54,8 miljoen ton registreert North Sea Port in 2020 een totale overslag van 118,3 miljoen ton.

North Sea Port kijkt uit naar een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt. In de loop van 2022 wordt een volledig herstel verwacht richting 71,5 miljoen ton, het overslagvolume van 2019. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen

TNO ontwikkelt met universiteiten en bedrijven functionele folies voor ramen en gebouwgeïntegreerde zonnepanelen, om 20% van het energieverbruik van gebouwen te besparen.

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

Vanaf 1 februari zal Jan De Nul in opdracht van de Vlaamse Overheid, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), zo’n 500.000 m³ zand op het strand van Raversijde aanbrengen.

Uniek resistentiegen tegen bladvlekkenziekte

Een internationaal consortium kan het resistente Stb16q-gen kloneren en succesvol in tarwe introduceren. Om zo de strijd aan te binden met de gevreesde schimmel Zymoseptoria tritici.

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

In het project Digital Gateway2Governement werden systemen ontworpen voor gedigitaliseerde communicatie tussen de bedrijven en de overheidsdiensten die betrokken zijn bij de grenscontroles.

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Luminus en het Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling IDETA hebben een gezamenlijk project voorgesteld voor de ontwikkeling van vier groene waterstofstations in Picardisch Wallonië.

HTC-Enterprise als deel van de oplossing

HTC-Enterprise is een onderneming gegroeid uit de passie voor technologie en het ondernemerschap op zich. Het bedrijf biedt voor tal van bedrijven en sectoren een gepaste oplossing aan.

Kunstmatige intelligentie zoekt nieuwe antibiotica

Slimme software (kunstmatige intelligentie) van de Leidse en Wageningse universiteit doorzocht genomen van bacteriën en vond 42 clusters DNA die coderen voor eiwitten met antibiotica-werking.

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Een dual fuel sleephopperzuiger van DEME voert sinds kort de onderhoudsbaggerwerken uit op de Schelde. Tijdens deze werken vaart het schip op LNG, een primeur in Vlaanderen.

Vernieuwde VPLog-i-R stroomsensor met Modbus interface

VPInstruments, fabrikant en wereldwijde leverancier van instrumentatie en monitoringssystemen voor perslucht en gassen, biedt nu een vernieuwde versie van de bewezen VPLog-i stroomsensor met een Modbus interface. De VPLog-i-R is het enige type Rogowski stroomsensor met RS485 (Modbus RTU) uitgang. >>

Partners